زمان اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای شورا

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات استان یزد گفت: بر اساس تقویم زمانی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نتایج بررسی صلاحیت نامزدها یکم اردیبهشت به فرمانداری ها ابلاغ می شود و دوم اردیبشهت نیز به اطلاع داوطلبان خواهد رسید. به گزارش پایگاه خبری نارین، علی افخمی دوشنبه در گفت و گو […]

دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات استان یزد گفت: بر اساس تقویم زمانی انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نتایج بررسی صلاحیت نامزدها یکم اردیبهشت به فرمانداری ها ابلاغ می شود و دوم اردیبشهت نیز به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری نارین، علی افخمی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: داوطلبان شوراهای این استان همزمان با دیگر نقاط کشور در بازه زمانی ۳۰ اسفند ۹۵ تا ۶ فروردین ۹۶ با حضور در فرمانداریها و بخشداریها نسبت به ثبت نام اقدام کردند.
وی گفت : به منظور تسریع در انجام امور، استعلامات به صورت روزانه به مراجع چهارگانه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال فرستاده شده و طبق تقویم زمانی، آنها در بازه زمانی هفت الی ۱۶ فروردین ۹۶ ملزم به ارائه پاسخ دقیق استعلام ها هستند.
وی افزود: هیأت های اجرایی از ۱۷ الی ۲۳ فروردین ماه ۹۶ برای رسیدگی به صلاحیت داوطلبان و تکمیل پرونده داوطلبان فرصت قانونی دارند.
دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات استان یزد اظهار کرد: در واقع پس از اعلام نظر نهایی هیأت های اجرایی تا ۲۳ فروردین، نوبت به اعلام نظر هیأت های نظارت بخش و شهرستان می رسد که آنها این کار را از ۲۵ تا ۳۰ فروردین ماه انجام می دهند و این نظرات به صورت روزانه به فرمانداری ها و بخشداری ها ارسال می شود.
افخمی یادآور شد: با اتمام بررسی صلاحیت داوطلبان توسط هیات های اجرایی و نظارت تا ۳۰ فروردین، نتایج در یکم اردیبهشت ماه جاری به فرمانداری ها و بخشداری ها ابلاغ می شود، بنابر این داوطلبان حداکثر تا دوم اردیبهشت از نتیجه بررسی صلاحیت شان مطلع می شوند.
وی در عین حال پیرامون زمان تعیین شده قانونی برای داوطلبان معترض به رد صلاحیت احتمالی گفت: آن دسته از داوطلبان رد صلاحیت شده که نسبت به نحوه و نتیجه بررسی صورت گرفته معترض هستند، از سوم تا ششم اردیبهشت ماه ۹۶ برای مراجعه به هیأت های نظارت بالادستی مهلت دارند که دو نهاد هیأت نظارت شهرستان و استان را شامل می شود.
به گفته این مسئول، هیأت های نظارت بر انتخابات شوراها در شهرستان ها و استان ها نیز از تاریخ هفتم الی ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۶ به مدت ۱۰ روز برای رسیدگی به اعتراض های منعکس شده و بررسی مدارک و مستندات ارائه شده از سوی داوطلبان فرصت دارند و در نهایت با ابلاغ نتیجه بررسی های دوباره به هیأت های اجرایی، نتیجه بررسی شکایت ها ۱۷ اردیبهشت به داوطلبان ابلاغ می شود.
دبیر اجرایی هیات عالی نظارت بر انتخابات استان یزد با بیان اینکه اسامی داوطلبان از تاریخ ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۶ تهیه و منتشرمی‌شود گفت: مهلت تبلیغات یک هفته‌ای داوطلبان تأیید صلاحیت شده، از تاریخ ۲۱ تا ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۶ خواهد بود و از تاریخ ۲۸ اردیبهشت هرگونه فعالیت تبلیغاتی ممنوع است.
انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می شود.
بر اساس سرشماری اخیر جمعیت استان یزد بیش از یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر اعلام شده که شهرستان یزد افزون بر ۶۵۶ هزار نفر یعنی بیش از ۵۷درصد جمعیت استان را دارد.
بر این اساس در استان یزد ۳۸۱ شورای روستایی شامل ۳۶۰ شورای سه نفره و ۲۱ شورای ۵ نفره خواهیم داشت و در شهرها نیز ۲۱ شورای شهر شامل یک شورای ۱۱ نفره در شهر یزد ، سه شورای هفت نفره در اردکان ، میبد و حمیدیا و در مابقی شهرها، شورای پنج نفره از سوی مردم انتخاب می شوند.
در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان یزد بر مبنای سرشماری جدید ، هزار و ۳۰۲ نفر عضو اصلی شامل ۱۱۷ نفر در شهرها و هزار و ۱۸۵ نفر در روستاها از سوی مردم این استان انتخاب خواهند شد.