امضای نماینده میبد و تفت پای یک طرح عجیب و تاسف‌آور!

به نظر می‌رسد این طرح عجیب، فرجامی نخواهد داشت و شورای نگهبان آن را به دلیل مغایرت آشکار با حقوق بشر و آزادیهای بنیادین و قواعد شرعی متجلی است،

اخیراً دکتر کمال دهقانی نماینده‌ی مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی به اتفاق جمعی محدود از نمایندگان مجلس که در میانه آنها چهره های شاخص اصلاح طلب مشاهده می شود به امضای طرحی بسیار عجیب و تاسف بار پرداختند.

این طرح که در نهایت شگفتی با دو فوریت امضا شده است، به نام تامین امنیت برگزاری مراسم های مختلف به شکلی آشکار آزادی بیان و ابراز عقیده را تحدید نموده است

در ماده واحده ی این طرح آمده است هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفاً بدون مجوز تشکیل می شود موجبات توقف یا تجربه توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می گردد و نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و تحویل به مقامات قضایی نگهداری کند.

این جرم‌انگاری جدید و بی‌سابقه در حالی است که در قوانین کیفری فعلی کشور، عناوین مجرمانه ای چون توهین، تهدید، افتراء، اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی و… ذکر شده و آنچه که در این‌باره هنوز جرم انگاری نشده «انتقاد از مسئولین در جمع»! است و به نظر می‌رسد نمایندگان پیشنهاد دهنده این طرح که از قضا بیشترشان از مدعیان پرسروصدای آزادی بیان هستند، قصدشان از این طرح، همین موضوع است!

به عبارت دیگر اگر کسی در جلسه ای عمومی انتقادی به یک مسئول وارد نماید به گونه ای که نظرها را جلب کند و از آن سو مشمول عناوین مجرمانه ای چون تهدید و توهین و افتراء و اخلال در نظم نشود، با این طرح عجیب آقای دکتر کمال دهقانی و افرادی چون محمود صادقی، محمدرضا عارف، علی مطهری، محمدرضا تابش و مصطفی کواکبیان، این فرد مجرم خواهد بود و باید شش ماه تا دو سال حبس را تحمل کند!!

?????????????????????????????????????????????????????????

نکته جالب اینکه بیشتر این نمایندگان از جمله دکتر کمال دهقانی، در زمره حامیان جدی دولت روحانی در مجلس محسوب می‌شوند اما با این وجود آنان در طرحشان علاوه بر قانون اساسی، حتی منشور حقوق شهروندی رییس جمهور را نیز نقض نموده‌اند.

در ماده ۲۸ منشور حقوق شهروندی رییس جمهور آمده: «شهروندان از حق نقد، ابراز نارضایتی، دعوت به خیر، نصیحت در مورد عملکرد حکومت و نهادهای عمومی برخوردارند. دولت موظف به ترویج و گسترش فرهنگ انتقادپذیری، تحمل و مداراست.»

این طرح حتی مغایر با آیه ۱۴۸ سوره نساء است و خدای متعال در این آیه فرموده: «لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ» خدای متعال در این آیه کسی که مورد ظلم قرار گرفته را مجاز دانسته تا صدای خود را بلند کند و ابراز نماید که مورد ظلم قرار گرفته است اما با طرح این نمایندگان، چنین فردی مجرم شناخته خواهد شد!

به نظر می‌رسد این طرح عجیب، فرجامی نخواهد داشت و شورای نگهبان آن را به دلیل مغایرت آشکار با حقوق بشر و آزادیهای بنیادین و قواعد شرعی چون امر به معروف و نهی از منکر که در اصولی چون اصل هشتم و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران متجلی است، رد خواهد نمود اما امضای این نمایندگان پای چنین طرحی بزرگترین سند و نشانه خواهد بود که اعتقاد واقعی آنان را به آزادی بیان و ابراز عقیده را نشان می‌دهد.

شایان ذکر است امضاءکنندگان این طرح به شرح ذیل می‌باشد:

محمدرضا عارف، محمود صادقی، مصطفی کواکبیان، کمال دهقانی‌فیروزآبادی، علی مطهری، مححمدرضا تابش، علی محجوب، ساعی، مازنی، علیرضا رحیمی، منصوری، فتحی، بهادری، نوروزی، اصغر سلیمی، بیرانوندی، دامادی، محمد کاظمی، بنیادی، خجسته، محمدرضا نجفی، زرآبادی، بختیار، حضرت‌پور، یوسفیان‌ملا، فلاحت‌پیشه، ایران‌نژاد، عبدالکریم حسین‌زاده، لطفی، بائوج لاهوتی، بیگدلی، علی نجفی، بیگلری، سید احسن علوی.