ستاد عتبات عالیات شهرستان میبد فعال‌ترین ستاد در سطح استان است

امسال از استان یزد ۲۵ هزار نفر برای شرکت در این اجتماع بزرگ اعزام شدند و برای نخستین بار استان یزد ستاد اسکان دایر کرد و بیش از ۱۰ هزار نفر را اسکان داد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را اطعام کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار پروژه عمرانی استانی و ملی در اماکن مقدس عراق انجام شده که سه پروژه آن عظیم و قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری فارس از میبد، حجت‌الاسلام حبیب‌الله میرخلیلی، پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه میبد با بیان اینکه نخستین پروژه ملی و عظیم در کشور عراق، صحن مبارک حضرت زهرا (س) در نجف اشرف است، اظهار داشت: این پروژه که حد فاصل باب قبله و حرم امیرالمومنین (ع) و بقاع طوسی و یمانی است، ۱۵۰ مترمربع عرض و ۴۰۰ مترمربع طول دارد.

وی با اشاره اینکه این پروژه در زمینی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع در حال احداث است، افزود: این صحن با دارا بودن هفت طبقه در حال اجرا است که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت زیرسازی و سفت‌کاری داشته و اکنون در حال آینه‌کاری داخل آن هستیم.

میرخلیلی خاطرنشان کرد: این صحن در مجموع ۲۲۰ هزار مترمربع مساحت دارد که فاز اول آن به مساحت ۷ هزار مترمربع شامل ۱۳۰ هزار متر فضای زیارتی و ۹۰ هزار متر فضای اداری، موزه و کتابخانه، در فروردین امسال همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) به بهره‌برداری رسیده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد بیان کرد: دومین پروژه بزرگ و عظیم ملی، صحن حضرت زینب (س) در کربلا است که در حدفاصل باب القبله و تل زینبیه و خیمه‌گاه در زمینی به مساحت ۵۵ هزار مترمربع در حال احداث است و ظرف شش سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی، کوچک کردن چهار ستون ضریح امام حسین (ع) که هر یک ۱۶ متر فضای زیارتی را اشغال کرده را نیز از دیگر پروژه‌های بزرگ ملی خواند و افزود: این پروژه که پنج سال کار تحقیقاتی و مطالعاتی از طرف اساتید دانشگاه‌های تهران و شیراز برده است، به افزایش فضای زیارتی زائران کمک می‌کند.

میرخلیلی با بیان اینکه نخستین ستون که حدفاصل ضریح مطهر امام حسین (ع) و حبیب بن مظاهری قرار دارد، فروردین سال جاری افتتاح شده است، بیان داشت: دو هدف اصلی از اجرای این پروژه، ایجاد فضای بیشتر برای زیارت و نصب گنبد جدید امام حسین است که با ۵٫۸ متر ارتفاع در کرمان در حال ساخت است.

وی با اشاره به اقدامات بزرگ صورت گرفته در طول این چند سال در اماکن مقدس کشور عراق همچون سنگ‌فرش بین‌الحرمین به طول ۲۵ هزار مترمربع و روکش طلا و گنبد و ایوان حرمین عسکریین و حجره‌های اطراف توسط مردم یزد، عنوان کرد: در حال احداث صحن جدید با نام مقدس امام رضا (ع) در کاظمین هستیم که توسط مردم خراسان رضوی و شمالی و جنوبی احداث خواهد شد.

میرخلیلی همچنین با بیان اینکه در حال احداث سه پروژه عظیم و بزرگ ملی همچون صحن حضرت زهرا (س) در نجف و صحن حضرت زینب در کربلا و ترفیع گنبد امام حسین (ع) هستیم، بیان کرد: هر خیری که کمکی برای اجرای این پروژه‌ها انجام دهد، ستاد بازسازی عتبات عالیات، سند افتخار برای شخص خیر صادر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴ هزار نیروی افتخاری برای بازسازی به اماکن مقدس عراق اعزام شده‌اند، اظهار داشت: در دوره‌های قبل مدت اقامت برای کار یک‌ماه و ۲۵ روز بوده که اکنون به علت ازدحام و درخواست زیاد به مدت ۲۵ روز کاهش یافته و یک هفته برای زیارت دوره به این افراد اختصاص داده شده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد بیان کرد: اکنون ۱۳۰ هزار نفر از استان یزد در نوبت اعزام برای کمک به بازسازی عتبات عالیات هستند که با هماهنگی ستاد کشوری اعزام خواهند شد.

میرخلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهپیمایی بزرگ اربعین گفت: امسال از استان یزد ۲۵ هزار نفر برای شرکت در این اجتماع بزرگ اعزام شدند و برای نخستین بار استان یزد ستاد اسکان دایر کرد و بیش از ۱۰ هزار نفر را اسکان داد و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را اطعام کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات استان یزد، ستاد شهرستان میبد را فعال‌ترین ستاد در سطح استان برشمرد و افزود: مردم شهرستان میبد به ویژه زنان این شهرستان نقش مهمی در بازسازی عتبات عالیات ایفا کرده‌اند و با بافت قالی و کسب درآمد در این زمینه، درآمدهای کسب شده را به ستاد اهدا می‌کنند.

میرخلیلی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات در هیچ کجا و هیچ زمینه‌ای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی انجام نمی‌دهد، اظهار داشت: تمام وجوه و هدایای مردمی صرف خرید وسایل و اجناس برای ساخت و ساز اماکن مقدس خواهد شد و البته در راستای اقتصاد مقاومتی سعی بر تهیه اجناس و کالاهای داخلی شده است.