نقش عشق بر قالی زنان هنرمند میبد/ اینجا دل‌ها برای اهل‌بیت (ع) می‌تپد

میبدی‌ها در این قبیل اقدامات ید طولایی دارند و هر جا نامی از اهل‌بیت (ع) به میان بیاید، همه پای کار حاضر خواهند بود و هرکس به سهم خود مشارکت جدی در برنامه‌ها دارد.

بازسازی عتبات عالیات از مواردی است که مردم ایران سال‌ها از سر اخلاص و ارادت به آن پرداخته‌اند و هر بار جلوه‌ای زیبا از این همه عشق و ارادت به اهل‌بیت (ع) در گوشه‌ای از میهن اسلامی ظهور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از میبد، از زمانی که ستاد بازسازی عتبات عالیات در جای‌جای میهن اسلامی شکل گرفت، حکایت‌های بسیاری از نذورات مردمی از این ستادها به گوش می‌رسید، حکایت‌هایی که هر کدام روایت دلدادگی به اهل‌بیت (ع) بود.

از اهدای قلک کودکان کم سن و سال تا بخشیدن گوشواره طفل سه ساله، فروش زمین برای کمک به بازسازی عتبات عالیات تا اختصاص داوطلبانه یک روز حقوق کارمندان یک اداره، همه و همه خبرهایی است که کم و بیش در طول این سال‌ها از ستادهای بازسازی عتبات عالیات در سراسر کشور مخابره شده است.

اما یزدی‌ها به ویژه مردمان متدین میبد نیز از این قافله عقب نمانده‌اند و هر کدام به سهم خود نقشی مؤثر و ارزشمند در زمینه کمک به بازسازی عتبات عالیات ایفا کرده‌اند و بارها و بارها به اشکال مختلف عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و دیگر ائمه و بزرگان مدفون در کشور عراق ابراز کرده‌اند.

استمداد از سرپنجه‌های هنرمندان برای کمک به بازسازی عتبات عالیات

این بار زنان میبدی به این عرصه آمده‌اند و اگر از مال دنیا اندوخته چندانی ندارند، از سرپنجه هنرمند خود برای کمک به بازسازی عتبات عالیات کمک گرفته‌اند.

زنان هنرمندی که با بافت قالی و فروش آن و اهدای پول حاصل از فروش قالی به ستاد بازسازی عتبات عالیات، تلاش می‌کنند تا نام آنها در جرگه محبان و ارادتمندان اهل‌بیت (ع) بدرخشد.

این اقدام ارزشمند محله‌های مختلف میبد را به تکاپو واداشته و زنان هنرمند و نجیب این شهر دست به دست یکدیگر داده‌اند تا نقش عشق و ارادت بر قالی‌هایی بزنند که با اخلاص برای تقدیم به ستاد بازسازی عتبات عالیات می‌بافند.

بانوی میبدی که خود عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات است، در این زمینه پیش‌قدم شده و زنان بسیاری را در محله‌های مختلف شهر گردهم آورده است.

بافت فرش در ۴ محله میبد در حال انجام است

فاطمه یزدی، این بانوی میبدی که مسؤول پروژه بافت قالی در شهرستان میبد برای بازسازی ستاد عتبات عالیات است، در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در سطح شهرستان میبد با کمک خیران و مشارکت‌های مردمی توانستیم در چهار محله شهر از جمله علی‌آباد، محمودآباد، یخدان و مهرجرد و در هر محله دو دستگاه دار قالی برپا کنیم.

وی عنوان کرد: این پروژه از چندی پیش در شهرستان میبد کلید خورده و قرار است به همت بانوان میبدی در مجموع هشت تخته قالی در ابعاد سه در دو و ۲٫۵ در ۳٫۵ بافته شود.

یزدی اظهار داشت: در هر محله یک قالی سه در دو و یک قالی ۲٫۵ در ۳٫۵ بافته می‌شود و انگیزه خوبی در بین زنان میبدی برای انجام این حرکت ایجاد شده است.

هزینه‌های اولیه راه‌اندازی دار قالی توسط خیران تأمین شده است

عضو ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان میبد بیان کرد: زنان محله‌های یاد شده در دو نوبت صبح و عصر در کارگاه‌‌های ایجاد شده گردهم جمع می‌شوند و در حال بافت و تکمیل این قالی‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی دار قالی نیز هزینه‌هایی دارد و برپا کردن دستگاه، خرید تار و پود و نخ و ابزار و … نیازمند هزینه‌های اولیه است، اظهار داشت: این هزینه نیز توسط خیران و مردم نیکوکار میبد تهیه می‌شود.

یزدی تصریح کرد: همت همگانی برای بافت این قالی‌ها در محله‌های میبد به چشم می‌خورد و همکاری خوبی بین بانوان میبدی برای تحقق این هدف وجود دارد و پس از اتمام کار با فروش قالی‌های بافته شده، درآمد حاصل از آن صرف بازسازی عتبات عالیات خواهد شد.

دشواری‌های کار با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار (ع) آسان شده است

این اقدام مانند همه کارهای جدید دیگر به طور قطع فراز و نشیب‌هایی نیز داشته است اما هدف به قدری برای دست‌اندرکاران این امر شیرین بوده که سختی‌های آن را به جان خریده‌اند.

این بانوی خیر میبدی در مورد مشکلات آغاز این طرح اظهار داشت: ابتدا با مشکلاتی که به وجود آمد قصد متوقف کردن پروژه را داشتیم اما با توسل و عنایت اهل‌بیت (ع) و توکل به خدا کار را پیش بردیم و اکنون به خوبی در حال انجام است و همه با ذوق و علاقه سر کار خود حاضر می‌شوند.

وی بیان کرد: بانوان محله‌های میبد همانگونه که تاکنون همت کرده‌اند، باید پس از این نیز با همتی مضاعف کار بافت را انجام دهند تا هرچه سریع‌تر بتوانیم قالی‌ها را به فروش برسانیم تا با درآمد آن بتوانیم قدمی هر چند کوچک در بازسازی عتبات عالیات برداریم.

ید طولای میبدی‌ها در مشارکت محله‌ای برای انجام کارهای خیر و خداپسندانه

میبدی‌ها در این قبیل اقدامات ید طولایی دارند و هر جا نامی از اهل‌بیت (ع) به میان بیاید، همه پای کار حاضر خواهند بود و هرکس به سهم خود مشارکت جدی در برنامه‌ها دارد.

پیش از این نیز در محله‌های دیگر میبد از جمله شهیدیه تعدادی قالی توسط هنرمندان این محله بافته و به آستان مقدس حضرت علی (ع) در نجف اشرف اهدا شده است.