مافیای پزشکی چگونه مانع شنیده شدن انتقاد مردم به طرح پر خرج و پر خطر تحول سلامت می شوند؟/ از تعطیلی سریال طنز «درحاشیه» مهران مدیری تا جلوگیری از مصاحبه نائب رئیس مجلس در برنامه ثریا

هاشمی که بسیاری از محبوبیت خود را مدیون حمایت ها و رپورتاژهای رسانه هایی چون صداوسیما بوده است با عصبانیت خود وایجاد محدودیت برای کارشناسان منتقد و حتی نائب رییس مجلس شورای اسلامی نشان داد احتمالا

در همه جوامع حوزه بهداشت و سلامت جزو یکی از پرکاربردترین حوزه های مورد نیاز می باشد به همین دلیل وجود مشکلات و معضلات در آن به طور مستقیم بر زندگی و سلامت و رفاه مردم تاثیر گذار است و باید سازوکاری جهت شنیده شدن انتقادها و پیشنهادها وجود داشته باشد.

به گزارش رجانیوز، با روی کارآمدن دولت تدبیروامید و انتخاب قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت امید میرفت تا رضایت مندی مردم پیرامون مساله سلامت بهبود یابد اما متاسفانه برخوردهای سختگیرانه و دور از تدبیر با منتقدان نشان داده است نه تنها تحمل انتقادپذیری وجود ندارد که مافیای قدرت در این مجموعه مانع شنیدن شدن صدای مردم می شود.

در ابتدایی ترین مورد، سریال تلویزیونی در حاشیه به کارگردانی مهران مدیری که درصدد بود تا با بیان طنز خود مشکلات حوزه سلامت و انتقادات به آن را به تصویر بکشد پس از نمایش چند قسمت و با اعتراضات فراوان به تعطیلی و سانسور کشیده شد.

در ابتدا علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با نامه نگاری خود به انتقاد از این سریال پرداخت و در ادامه نیز وزیربهداشت شخصا وارد ماجرا شد و نسبت به پخش این سریال ابراز نگرانی کرد.

با وجود اینکه برنامه ثریا سه مرتبه درصدد پخش برنامه ای با موضوع وضعیت نظام سلامت با حضورکارشناسان بود هر بار با فشارهای دولتی ها و وزارتخانه بهداشت برنامه اجازه پخش نمیگرفت.

چندی پیش نیز در پی نامه نگاری های متناوب که صدا و سیما برای دعوت از وزیر بهداشت و معاونین ایشان برای حضور در برنامه ای با حضور منتقدین انجام داد سنگ اندازی ها و مخالفت های بسیار اجازه شنیده شدن صدای کارشناسان منتقد وضعیت فعلی حوزه بهداشت را نداد و باعث شد برنامه بدون کارشناس منتقد روی آنتن برود.

نهایت امر اینکه وزیر بهداشت مشروط بر حضور یک طرفه و بدون منتقد حاضر به حضور درمقابل دوربین تلویزیون شد و حتی اجازه نداد تا برنامه تلویزیونی به رسم سابق با کارشناسان این حوزه به صورت تلفنی مصاحبه بگیرد!

قاضی زاده هاشمی در حالی به گفت وگو با مجری برنامه ثریا نشست که سوالات ساده مجری نیز او را عصبانی کرد تاجایی که در برنامه تک صدا ویک طرفه ای که صدا و سیما آن را برای او تدارک دیده بود، پس از دیدن فیش های حقوقی نجومی به جای پاسخگویی، به انتقاد دور از انصاف از تلویزیون پرداخت و اینگونه عصبانیت خود را نشان داد که چرا در دولت قبل اینگونه انتقاد نمیکردید؟!

14-3-2-19143113921211144903202245154-1
این درحالی است که صدا وسیما در یک سال ونیم پایانی دولت قبل چهار برنامه انتقادی در مورد وزارت بهداشت ساخته بود و پس از گذشت سه و نیم سال از دولت فعلی فقط سه برنامه با وضع محدودیت های فراوان را به نمایش گذاشت.

قبلا نیز وزیر بهداشت درواکنش به استقاده از روغن پالم آن را مضر معرفی کرده بود که بعد از سخنرانی دکتر روحانی در مورد سالم و مفید بودن روغن پالم اظهار داشت که سخنان او درست منعکس نشده است.

قاضی زاده هاشمی که بسیاری از محبوبیت خود را مدیون حمایت ها و رپورتاژهای رسانه هایی چون صداوسیما بوده است با عصبانیت خود وایجاد محدودیت برای کارشناسان منتقد و حتی نائب رییس مجلس شورای اسلامی نشان داد احتمالا نگرانی ها پیرامون نفوذ شبکه قدرتمندی از پزشکان به عنوان مانع اصلی اصلاح ساختار نظام سلامت کشور به نفع مردم بیجا نبوده است.

جای بسی تامل و تاسف دارد که وزیرمیلیاردی دولت پس از سه سال از سکانداری وزارتخانه و اختصاص هزاران میلیارد از بودجه دولت برای اجرای طرح تحول سلامت حاضر به شنیدن کوچکترین انتقادی از مجموعه و عملکرد خود نیست که باعث میشود شائبه ها پیرامون سیطره مافیای پزشکان بر وزارت بهداشت و جلوگیری آنها از شنیده شدن انتقادها را بیشتر میکند.

اقدامات این وزارتخانه و وزیربهداشت حتی خوشحالی ضدانقلاب را نیز به همراه داشت تا جایی که یکی از کانال های ضدانقلاب او را به عنوان «وزیرفعال و متحول گرای دولت» مورد تشویق قرارداد!

لازم به ذکر است طرح تحول سلامت از اردیبهشت‌ماه ۹۳ آغاز شد و در آن ایام توانست رضایت نسبی وحداقلی مردم را بابت خدمات ارائه‌شده جلب نماید لکن طرح مذکور این روزها با مشکلات مدیریتی چون بدهی ۱۱ هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها، تعویق ۹ ماهه حقوق پرستاران و پزشکان و طلب چند هزار میلیارد تومانی شبکه دارویی مواجه است.

هریک از مشکلات فوق بخش‌هایی از حوزه‌ی درمان را درگیر کرده است که در صورت عدم رسیدگی به آن‌ها، زمینه‌های یک بحران بزرگ در نظام سلامت کشور خواهد بود.