با پیمانکار پروژه ادامه احداث فاضلاب شهری میبد بیشتر آشنا شویم

پترو فرآیند کرخه در اسفند ۹۱ و با سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی به ثبت رسید(این مبلغ پارسال به ده میلیارد تومان افزایش یافت) و درمیان اسامی هیات مدیره آن در بدو تاسیس، نام وزیر ثروتمند کابینه، محمدرضا نعمت‌زاده به چشم می‌خورد.

پروژه ادامه ساخت فاضلاب شهری شهرستان میبد باحضور مسئولین مختلف شهرستان آغاز شد.

به گزارش “میبدما”، احداث فاضلاب شهری یکی از راهبردی‌ترین نیازهای هر شهر -به ویژه در نقاطی که با کمبود آب مواجه هستند- محسوب می‌شود و از این حیث، خیز مسئولین شهرستان برای شروع مجدد این پروژه قابل تقدیر است.

البته این پروژه همواره با برخی مشکلات و مخالفتهای شدید فنی و اجتماعی مواجه بوده که اتفاقا همین مسائل و اعتراضات موجب به محاق رفتن آن شد و حالا مسئولین فعلی که زمان چندانی هم تا پایان عمر این دولت فرصت ندارند، باید طرحی اساسی برای مقابله با این مشکلات دراندازند.

نکته جالبی که در این میان وجود دارد آن است که این پروژه به شرکتی واگذار شدده که طی سالهای اخیر جزئی از یک جنجال بزرگ در کشور بوده است.

این شرکت که «پترو فرآیند کرخه» نام دارد در نهم اسفندماه سال ۱۳۹۱ به ثبت رسیده و با سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی آغاز به کار کرد (این مبلغ پارسال به ده میلیارد تومان افزایش یافت) و در میان اسامی هیات مدیره آن در بدو تاسیس، نام وزیر ثروتمند کابینه تدبیر و امید، محمدرضا نعمت‌زاده به چشم می‌خورد که آن زمان او ریاست هیات مدیره این شرکت را برعهده داشت. همچنین تعدادی از دوستان نعمت‌زاده از جمله حمیدرضا اسکندری و منصور پروینیان نیز در آن هیات مدیره حضور داشتند.

1113

در واقع شرکت پترو فرآیند کرخه یکی از حداقل ۱۲ شرکت خصوصی است که رسانه‌ها آن روز به عضویت نعمت‌زاده در هیات مدیره آن اشاره می‌کردند.

همانطور که از نام شرکت پترو فرآیند کرخه پیداست، موضوع فعالیتی که موسسان این شرکت در روزنامه رسمی قوه قضاییه برای آن برگزیدند صرفا درباره صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و توسعه میادین نفتی بود. همان موضوعی که سالها نعمت‌زاده در بالاترین سطوح یعنی معاونت وزارت نفت و مدیرعاملی پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با آن سروکار داشت.

در آگهی تاسیس این شرکت در سال ۹۱ موضوع فعالیت پترو فرآیند کرخه صرفا محدود به نفت و گاز و پتروشیمی بود و صنایع آب و فاضلاب در حوزه تخصصی این شرکت نبود تا اینکه فروردین ماه سال گذشته، اساسنامه این شرکت اصلاح شد و موضوع انجام کلیه فعالیتهای تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و صنایع مرتبط  به موضوع شرکت الحاق شد. البته قبل از آن آگهی مناقصه فاضلاب میبد در برخی روزنامه‌ها از جمله جام جم (۹۳/۱/۱۸) منتشر شده بود.

کمتر از یکسال پس از ثبت این شرکت، در بهمن ماه سال ۹۳، اعضای حقیقی هیات مدیره تغییر کردند و برخی از شرکتهای بزرگ در زمره اعضای هیات ‌مدیره پترو فرآیند کرخه قرار گرفتند که مهمترین آنها شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیروهای مسلح موسوم به «ساتا» یا «شستان» می‌باشد و طبق اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت پترو فرآیند کرخه، این شرکت در حال حاضر زیرمجموعه ساتا می‌باشد. بعضی از آن شرکتها هم در زمره همان شرکتهای جنجالی هستند که رسانه‌ها به عضویت نعمت‌زاده در هیات مدیره آنها اشاره کرده بودند.

قرارداد فاضلاب میبد با شرکت پترو فرآیند کرخه به صورت بیع متقابل(buy back) و با پیش‌بینی مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان منعقد شده که دکتر کمال دهقانی، نماینده مردم میبد و تفت این مبلغ را کم‌نظیر دانسته است.

گفته می‌شود تکمیل این پروژه ۵ سال به طول خواهد انجامید و پس از آن برای مدتی معین، تمام یا بخشی از عواید ناشی از این پروژه به شرکت سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت.

امیدواریم شرکت مذکور بتواند این پروژه راهبردی را طبق زمان‌بندی‌های پیش‌بینی شده انجام دهد و تمام مردم میبد طبق وعده داده شده در سال ۱۴۰۰ از فواید آن بهره‌مند شوند.