«تحلیل روایات امام جواد(ع) با رویکرد کشف تعامل با قرآن» به چاپ رسید

کتاب تحلیل روایات امام جواد(ع) با رویکرد کشف تعامل با قرآن، تالیف سه نفر از اساتید دانشکده علوم قرآنی میبد با تیراژ یک هزار جلد به چاپ رسید.

کتاب تحلیل روایات امام جواد(ع) با رویکرد کشف تعامل با قرآن، تالیف سه نفر از اساتید دانشکده علوم قرآنی میبد با تیراژ یک هزار جلد به چاپ رسید.
اهل بیت(ع) و قرآن دو جزء جداناپذیر از یکدیگرند
احمد توکلی، حراست و روابط عمومی دانشکده علوم قرآنی میبد یکی از سه نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: نگارش این کتاب که با همکاری دکتر محمدی مزرعه شاهی و دکتر متولی زاده بود از ابتدای مهرماه سال ۹۳ آغاز و پس از ۷ ماه کار پژوهشی در مردادماه سال ۹۵ به چاپ رسید.
وی طرح پژوهش خود را کتاب مسند امام جواد از آیت‌الله عزیزالله عطاردی عنوان کرد و در رابطه با طرح کلی کتاب افزود: کتاب با زندگی نامه امام، مناظرات و مباحثی که در طول عمر آن حضرت وجود داشت شروع می‌شود و به آیات و روایات قرآنی صادر شده از ایشان ختم می‌شود.
توکلی هدف از نوشتن این کتاب را به اثبات رساندن ارتباط جدایی ناپذیر ثقلین از یکدیگر دانست و تصریح کرد: بر اساس حدیث پیامبر(حدیث ثقلین) نباید قرآن و اهل بیت از یکدیگر جدا در نظر گرفته شوند، حرف اهل بیت حرف قرآن و حرف قرآن حرف اهل بیت است.
مسئول حراست دانشکده علوم قرآنی میبد نیاز پژوهشی جامعه را پژوهش‌هایی دانست که با تدبر عمیق در قرآن باشد و به پژوهشگران توصیه کردند که برای کار کردن در حوزه علوم انسانی و اسلامی از پژوهش‌های بدون تدبر فاصله گرفته و به تفکر عمیق در منابع و متون اسلامی از جمله قرآن بپردازند.
وی گفت: از خداوند می‌خواهم که خالصانه در مسیر شناخت عمیق ثقلین قدم بگذاریم و بتوانم دیگران را با قرآن و اهل بیت آشنا کنم و همچنین در دنیا از شناخت و در آخرت از دیدار اهل بیت بهره‌مند شویم و در این راه ثابت قدم بمانیم.
هدف از نگارش کتاب؛ افزایش آگاهی مخاطبان به زندگی اهل بیت
مجتبی محمدی مزرعه شاهی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم و معارف قرآن کریم میبد نیز در رابطه با این کتاب به ایکنا گفت: کار پژوهشی کتاب از سال ۹۳ آغاز شد و پس از ترجمه احادیث امام جواد و ویراستاری در مرداد ۹۵ به چاپ رسید.
وی با اشاره به هدف نگارش کتاب تصریح کرد: هدف افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به زندگی اهل بیت و احادیث آنان و درک بیشتر تعامل آنان با قرآن است.
محمدی مزرعه شاهی همچنین از نگارش کتابی با همین هدف با عنوان تحلیل زندگی امام رضا را در آینده نزدیک خبر داد و پژوهشگران را به پژوهش در موضوعات بین رشته‌ای برای پیوند موضوعات قرآنی با رشته‌های دیگر موجود در جامعه دعوت کرد.
کار ترجمه کتاب دو ماه به طول انجامید
حمید متولی‌زاده، استادیار دانشکده علوم و معارف قرآن کریم میبد نیز هدف از نگارش این کتاب را تعامل زندگی امام جواد با قرآن دانست و گفت: سیره زندگی امام جواد و قرآن از یکدیگر جدایی ناپذیر است و بدین صورت که می‌توان تاثیر قرآن را در زندگی امام دید و همچنین به صحت احادیث امام جواد در راستای قرآن دست پیدا کرد.
وی درخصوص نحوه پژوهش خود در نگارش کتاب افزود: در ابتدای کتاب، زندگی نامه امام جواد آمده و به جنبه‌های فردی و اجتماعی آن اشاره شده است و در آخر احادیث امام ترجمه شده که کار ترجمه آن دو ماه به طول انجامید.
متولی زاده نیاز پژوهشی جامعه، پرداختن به پژوهش‌های بین رشته‌ای و تعامل میان رشته‌های قرآنی و سایر رشته‌های موجود در جامعه دانست.

307775_188