واکسن حجامت

سید مهدی جلال زاده

  • حجه الاسلام سید مهدی جلال زاده

سم الله الرحمن الرحیم

این روزها تب تبلیغات واکسن آنفلوانزا بالا گرفته و سفارش های مکرر وزارت بهداشت و درمان از رسانه های مختلف مردم را به انجام آن سفارش می کنند. دلسوزی برای سلامت مردم خیلی خوب است و بجا و بلکه وظیفه نهادهای مسئول در این زمینه است.

اما سوال این جاست که وزارت محترم بهداشت و درمان که یکی از وظایف اصلی او بحث پیشگیری از بیماری ها است، در بحث ترویج و تبلیغ حجامت که از سنت های اسلامی و سنتی با قدمتی بیش از چند هزار سال است، چه کاری انجام داده است؟ حجامت یکی از عوامل پیشگیری از ۱۳۰ نوع بیماری است و این گفته به اثبات علم پزشکی روز نیز رسیده است

حجامت با این همه پتانسیل و قدرت در پیشگیری بیماری ها نباید تبلیغ و ترویج شود و حتی بالاتر از آن باید با لطایف الحیلی جلوی پیشرفت آن گرفته شود ولی تزریق واکسن آنفلوانزا باید دو سه ماهی در رسانه ها در تیتر اول و دوم قرار بگیرد و بارها و بارها تکرار شود و تبلیغ شود.

شاید سود این واکسن به بعضی ساخته باشد که این قدر روی آن تاکید می کنند ولی اگر مثل حجامت که روایت نبوی درباره آن می فرماید: الحجامه دواء لکل داء « حجامت درمان هر دردی است»[۱]تبلیغ شود به مزاج بعضی ها خوش نمی آید و فشار خونشان را بالا و پائین می برد!

وقتی دستور به انجام حجامت از خداوندی که خالق این بشر است و عالم به همه فرمول های شیمیایی و فیزیکی این بدن است چرا علم جدید بعضی وقت ها با کارهایش می خواهد فخری بفروشد و خود را عالم تر از همه بداند.

رسول اکرم (ص) در حدیث شب معراج می فرمایند: وقتی به آسمان هفتم صعود کردم هیچ ملکی از من گذر نکرد مگر این که گفت : ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت امر بفرما.[۲]

اگر بجای تبلیغات پفک، آدامس و… که در رسانه ها انجام می شود، تبلیغات اصولی و علمی از حجامت انجام می گرفت خیلی از بیماری ها این قدر در بین مردم جولان نمی دانند و سلامت مردم را به خطر نمی انداختند.

به امید روزی که موانع سلامتی و تندرستی از بین ما بروند و جامعه ای شاد و سالم آرزوی آمدن امامشان را داشته باشند که آرزو و دعا با تن سالم مزه ای دیگر دارد!

[۱] – طب النبی

[۲] – بحار ج ۶۲ ص ۳۰۰ باب ۸