آیت‌الله اعرافی: متأسفانه هنوز دغدغه‌های رهبری در سفر قم بی‌پاسخ مانده/ پاسخ‌ندادن حوزه به نیازهای اجتماعی خطرساز است

آنچه که رهبر معظم انقلاب در طول دو دهه و همچنین در سفرشان به قم طی جلسات مختلف بیان کرده‌اند یک منظومه فکری بسیار قوی است و هنوز هم حضرت آقا با بیاناتشان در حال به روز کردن و تقویت آن هستند.

در سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهر قم (۲۷ مهر ۱۳۸۹)، درباره دغدغه‌های ایشان پیرامون حوزه‌های علمیه با آیت‌الله علیرضا اعرافی گفت‌وگویی  صورت گرفته است که در زیر میخوانید.

رهبر انقلاب یک کارشناش تمام‌عیار در عمیق‌ترین مباحث حوزوی است
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ابتدای این گفت‌وگو اظهار داشت: دیروز سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم بود و علاوه بر برکات مختلفی که سفر ایشان برای استان قم داشت، بخش اصلی سفر ایشان برکات فراوانی برای حوزه‌های علمیه داشت و بیش از نیمی از بیانات و پیگیری‌هایی که در قم داشتند، برای حوزه‌های علمیه بود. تفاوت سفر رهبر معظم انقلاب به قم با سایر استان‌ها این است که در سفر به قم علاوه بر مسائل کلان و رایج کشوری، به مسائل تخصصی حوزه‌های علمیه به شکل ویژه پرداختند.

مدیر جامعه المصطفی پیرامون نگاه‌های عمیق رهبر معظم انقلاب درباره مباحث تخصصی حوزه علمیه گفت: از کنار دیدگاه های شخصیت ذو ابعادی مثل مقام معظم رهبری که دارای ولایت، مرجعیت، آگاه و مسلط به مسائل جهان، منطقه و ایران اسلامی و در عین حال عمری را در حوزه های علمیه گذرانده‌اند و یک کارشناش تمام‌عیار در عمیق‌ترین مباحث حوزوی است، نمی‌توان گذشت و عبور کرد. اتصال به شخص ایشان و استفاده از نظرات عمیق و نافذ در باب حوزه برای حوزه‌های علمیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در عین حال باید به نظرات مراجع عظام تقلید که از قله‌های فکری و معرفتی حوزه هستند باید توجه داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: آنچه که رهبر معظم انقلاب در طول دو دهه و همچنین در سفرشان به قم طی جلسات مختلف بیان کرده‌اند یک منظومه فکری بسیار قوی است و هنوز هم حضرت آقا با بیاناتشان در حال به روز کردن و تقویت آن هستند. این منظومه استراتژی و راهبرد یک حوزه تمدنی را در شرایط حساس کنونی جهان و انقلاب اسلامی مشخص می کند و همچنین از نظرات و دیدگاه های مراجع عظام تقلید هم استفاده کرد.

امام جمعه قم پیرامون رابطه منظومه فکری رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره) گفت: بیانات و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب و امام(ره) در باب حوزه‌های علمیه دارای نظامی منظومه‌وار و بسیار مستحکم است که وقتی دیدگاه‌های این دو شخصیت والا را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، به یک منظومه درهم‌تنیده بسیار قوی تبدیل می‌شود که باید به آن عمل کرد. نکته قابل توجه این است که این بیانات و منظومه فکری با بیانات و نظرات مراجع عظام تقلید، قریب به اتفاق یکی است و تعارضی ندارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور پیرامون عمل کردن طلاب و فضلا به دیدگاه های رهبر معظم انقلاب به عنوان یک واجب دینی این گونه بیان داشت: توجه و عمل به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب که برخاسته از قرآن و احادیث اهل‌بیت علیه السلام و برخاسته از تاریخ حوزه، اندیشه حوزه و انقلاب اسلامی ست یک واجب دینی است و عمل به این برنامه اختصاص به یک قشر خاص ندارد و همه طلاب، اساتید، فضلا و مسئولین حوزوی باید به عنوان یک واجب دینی به آن عمل کنند.

 بسیاری از دغدغه‌های حضرت آقا هنوز بی‌پاسخ مانده است
وی پیرامون عملکرد مسئولین حوزه در تحقق دغدغه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در سفر قم داشتند ابراز داشت: چند سالی که از سفر حضرت آقا به قم می‌گذرد، ایشان دغدغه‌هایی نسبت به حوزه های علمیه داشتند که برای تحقق بخشیدن به این دغدغه‌ها مسئولین حوزه در طول این سال‌ها زحماتی کشیده‌اند و ما از زحمات این دوستان تشکر میکنیم اما متأسفانه هنوز به بسیاری از دغدغه‌هایی که حضرت آقا در سفر به قم داشتند پاسخی داده نشده است. همه ما در تحقق بخشیدن به این دغدغه‌ها و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری مسئولیم. طلاب و فضلا باید دیدگاه و دغدغه‌های ایشان در باب حوزه‌های علمیه بازخوانی کند و بعد گفتمان رایج در بدنه حوزه تبدیل کنند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه گفتگو با فارس به بیان دیدگاه های رهبر انقلاب در جلسات اخیرشان این گونه پرداختند: بنده اخیراً حدود چهار جلسه خدمت حضرت آقا رسیدیم و ایشان راهکارها و دغدغه‌های متعددی پیرامون حوزه‌های علمیه داشتند که عمل به هر کدام از آنها می‌تواند گره‌های فراونی را در حوزه‌های علمیه باز کند.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب در یکی از جلساتی که اخیراً خدمتشان رسیده بودیم، فرمودند که از یک‌سو اجتهاد و فقاهت است که باید عمق و استمرار پیدا کند و از طرف دیگر هم تفکر، عقلی، کلامی و فلسفی الهی است که باید به شکل عمیق و قوی به آن پرداخت و همچنین رهبر معظم انقلاب فرمودند که این تقابلی که در جهان امروز به وسیله تولیدات فکری غیر الهی وجود دارد برای پاسخگویی به آن هم به یک فقاهت استوار نیاز هست و هم به یک زیرساخت عقلی، کلامی و فلسفی محکم. و همچنین فرمودند که این تفکر فقاهتی، کلامی، فلسفی و عقلی باید امتداد پیدا کند و به پاسخگویی به نیازهایی که در زمینه علوم انسانی و اجتماعی هست بپردازد و اگر حوزه علمیه به پاسخگویی در این رابطه نپردازد، خطرات بزرگی پیش خواهد آمد.

وی در پایان اظهار داشت: یکی دیگر از محورهایی که رهبر انقلاب فرمودند این بود که بر خلاف نظرات غلطی که مطرح می‌شود نظر درست این است که مهمترین وظیفه حکومت دینی این است که با یک منطق صحیح دین را در تمام شئون زندگی بشر انفاذ دهد و همچنین وظیفه عالمان و حاکمان این است که دین در تمام ابعاد زندگی بشر انفاذ دهند و مثل خون جریان بدهند. حضرت آقا همچنین فرمودند که این انفاذی که حکومت دینی می‌خواهد ایجاد کند پشتوانه فکری و تئوریک می‌خواهد و این کاری است که فقط از عهده حوزه‌های علمیه بر می‌آید.

منبع: رجانیوز به نقل از فارس