آمریکا، طرح ممنوعیت پرداخت پول نقد به دولت ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا طرح پیشنهادی «اِد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد برای ممنوع کردن پرداخت پول نقد به دولت ایران را تصویب کرد. بر اساس این طرح که ۲۵۴ نماینده با آن موافقت و ۱۶۳ نماینده دیگر مخالفت کردند، پرداخت هر گونه پول نقدی به دولت ایران حتی اگر بر اساس رأی دادگاه‌های […]

مجلس نمایندگان آمریکا طرح پیشنهادی «اِد رویس» رئیس کمیته روابط خارجی این نهاد برای ممنوع کردن پرداخت پول نقد به دولت ایران را تصویب کرد.

بر اساس این طرح که ۲۵۴ نماینده با آن موافقت و ۱۶۳ نماینده دیگر مخالفت کردند، پرداخت هر گونه پول نقدی به دولت ایران حتی اگر بر اساس رأی دادگاه‌های بین‌المللی باشد، باید ابتدا به تأیید کنگره آمریکا برسد.

این طرح برای تبدیل به قانون باید به تصویب کنگره و امضای رئیس‌جمهور آمریکا نیز برسد.

تصویب این طرح، واکنشی است به پرداخت ۱٫۷ میلیون دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های آمریکا. ۴۰۰ میلیون دلار از این پول را شاه مخلوع ایران برای خرید سلاح به آمریکایی‌ها داده بود و ۱٫۳ میلیارد دلار مابقی، سود انباشته شده آن است.

نمایندگان معترض به این اقدام اوباما که اکثر آنها را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، می‌گویند که دولت اوباما این کار را برای آزادی ۴ زندانی آمریکایی از زندان‌های ایران انجام داده و در حقیقت به ایران باج داده و حالا ایرانیان تشویق می‌شوند با گرفتن گروگان‌های آمریکایی‌ بیشتر، درآمد بیشتری کسب کنند.

دولت آمریکا اما موضعی حقوقی دارد و می‌گوید اگر این پول را به ایرانیان پس نمی‌داده، می‌بایست همین پول را با میلیاردها دلار سود به ایران بازمی‌گرداند.

مخالفان به نوع پرداخت پول یعنی ارسال دلار و یورو بر روی پالت‌های چوبی اعتراض شدیدی دارند. دولت اوباما می‌گوید ایران برای بانک‌های آمریکا یک کشور تحریم‌شده محسوب می‌شود و امکان انتقال پول از طریق دیگری میسر نبوده است.

مخالفان کنگره‌نشین برای این استدلال هم پاسخ دارند و می‌گویند چند ماه پیش که وزارت انرژی آمریکا، ۳۲ تن آب سنگین ایران را به مبلغ ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار خرید، پس از گرفتن مجوز موردی وزارت خزانه‌داری، پول را به صورت الکترونیکی ارسال کرد.

منبع: فارس