حل مشکل فرآوری زیتون در استان یزد

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد از حل مشکل فرآوری زیتون با افتتاح واحد فرآوری دو هزار و ۵۰۰ تنی زیتون در مهریز خبر داد. یدالله جوادپور از ساخت یک واحد بزرگ فرآوری زیتون در شهرستان مهریز خبر داد و اظهار د اشت: با بهره برداری از این واحد می توان سالانه حدود ۲ هزار […]

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد از حل مشکل فرآوری زیتون با افتتاح واحد فرآوری دو هزار و ۵۰۰ تنی زیتون در مهریز خبر داد.

یدالله جوادپور از ساخت یک واحد بزرگ فرآوری زیتون در شهرستان مهریز خبر داد و اظهار د اشت: با بهره برداری از این واحد می توان سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن زیتون را فرآوری، روغن‎کشی و کنسرو کرد.

وی با اشاره به اینکه این واحد فرآوری در سال‎ جاری به بهره‎برداری می‌رسد، ادامه ‌داد: دستگاه‎های مورد نیاز این واحد وارد شده و خرید زیتون کنسروی نیز آغاز شده و بر اساس پیش بینی های انجام شده، واحد فرآوری مهرماه افتتاح و روغن کشی آغاز می شود.

جوادپور یادآور شد: واحدهای دیگیری نیز در یزد، شاهدیه، میبد، اردکان و تفت پیش بینی شده که در دو واحد روغن کشی و زیتون خوراکی و دو واحد دیگر نیز به طور تخصصی کار روغن‎کشی را انجام می‎دهند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد، سطح زیرکشت زیتون استان یزد را ۲ هزار و ۸۲۵ هکتار اعلام کرد و افزود: هزار و ۱۳۴ هکتار از این میزان نهال و هزار و ۶۹۱ هکتار آن بارور است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت، حدود هزار و ۷۰۰ تن زیتون برداشت شود.

جوادپور اعلام کرد: سه شهرستان اول استان از نظر تولید این محصول یزد با ۶۲۰ تن، اردکان با ۲۱۰ تن و تفت با ۱۶۰ تن هستند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان زیتون زرد روغنی که از ارقام داخلی بوده و رقم کنسروالیا که از رقم‎های خارجی زیتون است، را از ارقام دارای بازدهی مناسب در یزد برشمرد.

وی رتبه زیتون استان یزد را بین ۱۵ تا ۱۸ عنوان کرد و در مورد میزان مرغوبیت زیتون یزد نیز گفت: نمی‌توان گفت بهترین زیتون را داریم اما کارگاه‎های فرآوری، زیتون یزد را جزء زیتون‌های تقریباً خوب تشخیص داده‌اند.

جوادپور با بیان اینکه درحال حاضر زیتون تقریباً در همه شهرستان‌های استان یزد کشت می‌شود، شروع کشت این محصول در استان را از سال ۷۲ اعلام کرد و افزود: بزرگترین باغ زیتون در استان باغی ۱۷۰ هکتاری در کمربند سبز غرب یزد است که کاملاً مجهز به سیستم‎های آبیاری نوین بوده و با حداقل آبیاری، فضای سبز خوبی را ایجاد کرده و در آینده هم باغ اختصاصی خوبی خواهد شد.

وی ادامه داد: پس از رؤیت سازگاری این گیاه با وضعیت آب و خاک استان، هر سال نهال آن به صورت رایگان بین کشاورزان توزیع و باغ‌های اختصاصی گذاشته‌ شد و شهرداری‎ها، منابع ‌طبیعی و هر جا که به فکر احداث فضای سبز بودند، از کاشت زیتون استقبال خوبی کردند.

وی افزود: با توجه به ایجاد فضای سبز، میوه، درآمد خوب و هم بیشتر بودن توانایی تصفیه‎ هوای نهال یتون از بسیاری از درختان، کاشت آن در یزد پیشرفت خوبی کرد و در حال حاضر هم در فضاهای سبز شهری و خانگی و هم در باغات تخصصی و اختصاصی، باغات زیتون خوبی داریم.

جوادپور گفت: زیتون در یزد، جایگاه دیگری دارد که با توجه به مقاومت آن به آبهای شور،  کم‎آبی و زمین‌های غیرحاصلخیز، همیشه سبز بودن و سازگاری آن با آب و هوای استان، مناسب کشت بوده و مرغوبیت محصول در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت آب و خاک یزد، چاره‌ای جز کاشت  درختانی مثل زیتون و پسته نداریم، گفت: حتی به دلیل سازگاری خوب زیتون با وضعیت آب و هوایی استان و مقاومتر بودن آن به کم‎آبی از درختان پسته، کاشت زیتون به پسته ارجحیت دارد به همین دلیل اگر محصول آن هم مثل محصولات درجه یک کشور نباشد، چندان نگران ‎کننده نیست.
منبع: مهر