توافق شوم!

وحید کریم‌بیکی

  • محمدوحید کریم‌بیکی

یکی از بحران هایی که امروز جامعه ایرانی را بیش از هر زمان تهدید می کند و بنیان خانواده ها را هدف قرار داده است، مسئله طلاق و طلاق های توافقی است.
متأسفانه این پدیده شوم در اکثر شهرهای بزرگ و متوسط کشور در حال گسترش است و هر چند روز یکبار، خبرهای نگران کننده ای در این رابطه منتشر می شود.
اخیراً نیز معاون فرماندار میبد در دومین جلسه کارگروه طلاق این شهرستان ضمن هشدار نسبت به افزایش طلاق های توافقی، از دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان خواسته تا راهکارهای مناسبی برای آن بیاندیشند.

سیدمحسن فلاح با اشاره به پیامدهای طلاق و ارائه فعالیت‌های صورت گرفته در راستای پیشگیری از آن به مسئله آموزش‌های پیش از ازدواج پرداخته است، موضوعی که به نظر می رسد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد و معاون فرماندار به درستی به آن اشاره کرده است. اما اینکه نهادهای مسئول در شهرستان میبد برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به خصوص مسائلی نظیر طلاق، اعتیاد، خودکشی و مواردی از این دست فارغ از برگزاری جلسات متعدد، تا چه اندازه با برنامه ریزی و تلاش مطلوب در راستای کاهش این معضلات اقدام کرده اند، باید خود پاسخ بدهند.

صاحبنظران معتقدند نقش نهاد خانواده در اینخصوص از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ به نظر می رسد یکی از عواملی که به افزایش طلاق در جامعه می انجامد، کم رنگ شدن نقش والدین برای تصمیم گیری در این زمینه، معیارهای نادرست برخی جوانان در انتخاب همسر، عدم درک صحیح آنها از مقوله ازدواج، تصمیم گیری های احساسی و در نهایت کم شدن حساسیت خانواده ها و اجتماع نسبت به پدیده ناخوشایند طلاق است.

همه ما می دانیم که در گذشته حساسیت های زیادی نسبت به موضوع طلاق وجود داشت، اما متأسفانه امروز به راحتی حکم طلاق توافقی صادر می شود.

باید گفت هر چند طلاق روزنه ای است برای بازنمودن گرهی که تحت هیچ شرایطی با دست باز نمی شود، اما این که قبول کنیم برای کوچکترین اختلاف نظر یا تفاوت سلیقه ای، بی درنگ مهر طلاق بر دفتر زندگی مشترک جوانان کوبیده شود، به بیراهه رفته ایم.

زوج های مشترک باید بیشتر برای این که بر سر جدایی از هم توافق کنند، سعی کنند برای درک و فهم یکدیگر و ساختن زندگی مشترک و مقدس توافق کنند؛ زیرا بسیاری از این پایان یافتن ها، شروع مشکلات جدید برای هر یک از زوجین و لکه ننگی برای جامعه ایرانی و اسلامی است.

خانواده‌ها باید قبل از این که تصمیم بر جدایی و طلاق بگیرند به عواقب و عوارض آن برای خود و جامعه بیندیشند. مسئولان نیز باید برای مقابله با آسیب‌ها و آفات حاصل از طلاق، با رویکرد علمی- پژوهشی و با فعالیت فرهنگی- اجتماعی و رسانه‌ای بصورت هم افزایانه ضمن شناسایی علل و عوامل تشدید طلاق در جامعه و نیز اجرای راهکارهای جلوگیری از روند تصاعدی آن، برای از میان برداشتن این پدیده شوم تلاش کنند.