اعتراف قابل تامل معاون سیاسی استاندار یزد درباره بافتهای تاریخی

جالب است که معاون سیاسی-امنیتی می‌گوید اجازه ندهیم مهاجران در بافت تاریخی سکونت داشته باشند و از آن طرف هم ساخت و ساز در بافت تاریخی را با محدودیتهای بیشماری مواجه ساخته‌اند

معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد در جلسه کارگروه ارتقاء اجتماعی، فرهنگی و سلامت استان در سخنانی قابل تامل گفت: جمعیت قابل توجهی از مهاجران امروز در بافت تاریخی شهر یزد سکونت یافته اند که لازم است دستگاه های ناظر، فرمانداری، شهرداری و دستگاه های خدمات رسان شهری اقدام موثری در این رابطه انجام دهند و اجازه ندهیم مهاجران در حاشیه شهر و بافت تاریخی سکونت کنند.

البته آقای طالبی ترجیح داده به همین حد بسنده کند و به این سوال مهم پاسخ ندهد که چرا مهاجران و افراد غیربومی که از بضاعت مالی بسیار پایینی برخوردار هستند، در باارزش‌ترین نقاط شهر به لحاظ فرهنگی -یعنی همان بافت تاریخی- ساکن می‌شوند؟

139310041213463454364484

البته ایشان به خوبی می‌داند که علت این امر ارزان و متروک بودن این نقاط است و حالا سوال بعدی که ایشان باید به آن جواب بدهد این است که چرا این نقاط که به زعم مسئولان امر بسیار بسیار باارزش است تا این حد ارزان است و اینکه چرا علیرغم این قیمت بسیار پایین، اهالی بومی یزد تمایل به سکونت در این نقاط ندارند و آنجا را ترک می‌کنند؟!

پاسخ این سوالات را جناب معاون سیاسی امنیتی و همچنین معاون عمرانی استاندار و نیز مدیرکل میراث فرهنگی استان به خوبی می‌دانند و اگر آنان امروز نگران حاشیه‌نشینی در بافت تاریخی هستند باید بدانند که این وضعیت، معلول سیاستگذاری‌های غلط آنان و مقامات بالادستی درباره بافتهای تاریخی است.

جالب است که معاون سیاسی-امنیتی می‌گوید اجازه ندهیم مهاجران در بافت تاریخی سکونت داشته باشند و از آن طرف هم ساخت و ساز در بافت تاریخی را با محدودیتهای بیشماری مواجه ساخته‌اند و به محض کوچکترین تخلفی در ساخت و ساز در بافتهای تاریخی، همین سه مسئول یادشده با دوختن آسمان به زمین و به راه‌انداختن بگیر و ببند کاملا نشان داده‌اند که آنان لااقل در مورد بافتهای تاریخی «سرهنگهای» تمام عیاری هستند!

آقای معاون باید بداند که نمیشود در بافت تاریخی رفتاری شبه پادگانی ایجاد کرد و از آن طرف انتظار داشت این نقاط تبدیل به کانون تجمع افراد بومی و فرهنگی شود.