اصلاح حجاب نیازمند رسیدن جامعه به درک و شعور فرهنگی است

مسئله حجاب موضوعی است که از اوایل انقلاب مطرح شد، اما هنوز به نتیجه درستی نرسیده‌ایم، چراکه در زمینه حجاب افراد باید به درک و شعور فرهنگی رسیده باشند و از این نظر باید تحولی اساسی در نهادهای فرهنگی صورت بگیرد

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان عصر شنبه ۳۰ مردادماه در همایش یزد انقلابی در مسجد حظیره یزد اظهار داشت: تمام تحولات اجتماعی فلسفه امتحان خدا برای رشد جامعه است و تحولات موجود و قدرت و ضعفی که پیش روی جوامع قرار می‌گیرد، برای رشد و تکامل بشر اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت مسئله ولایت در تحولات جامعه و رشد و پیشرفت کشور اسلامی افزود: ولایت فرصت بروز آرمان‌های نادرست در جامعه را نمی‌دهد و جایگاهی دارد که زمینه‌های رشد را برای مردم فراهم می‌کند.

پناهیان با بیان اینکه جوامع و انسان‌ها باید در معرض آزمایش و تحول قرار گیرند، بیان کرد: رهبری جامعه با دوراندیشی زمینه امتحان و تجربه را پدید آوردند.
موسس مرکز تخصصی دارالحکمه با اشاره به اینکه در هر دوره از زمان، مسائلی در جامعه پدید می‌آید که برای جامعه و مردم تحول و البته آزمایش به دنبال دارد، تصریح کرد: مسائل و مشکلات مربوط به اینترنت و ماهواره و تاثیر آن بر جوانان امتحانی برای حوزه علمیه، آموزش و پرورش و مراکز آموزشی و فرهنگی بود.

وی ادامه داد: این نهادها و مراکز باید درک درستی از این موضوع داشته باشند و وارد عمل شوند و ارائه راهکارهای مناسب، برنامه‌های قوی و کاستن از آسیب‌های این فضاها، امتحان خود را در این زمینه پس دهند و ضعف و قدرت خود را آشکار کنند.

پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی تحولات دیگر جامعه، بیان کرد: مسئله حجاب موضوعی است که از اوایل انقلاب مطرح شد، اما هنوز به نتیجه درستی نرسیده‌ایم، چراکه در زمینه حجاب افراد باید به درک و شعور فرهنگی رسیده باشند و از این نظر باید تحولی اساسی در نهادهای فرهنگی صورت بگیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی، تحولات اجتماعی و … در هر منطقه به اقتضای شرایط آن منطقه رخ می‌دهد، اظهار داشت: به عنوان نمونه شمال کشور  منطقه‌ای توریست‌پذیر، جنوب کشور منطقه‌ای در هجوم وهابیت، برخی شهرها در معرض باند بازی‌های سیاسی و … هستند که هر یک از این مناطق با توجه به شرایط مطرح شده، با تحول یا آزمایشی ویژه خود روبرو هستند.

عضو شورای عالی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه یزد نیز به سهم خود با مشکلاتی مواجه است، عنوان کرد: راه‌حل‌هایی که برای رفع این مشکلات ارائه می‌شود باید اولویت‌بندی و سپس اجرایی شود.

پناهیان تاکید کرد: برای نجات جامعه از جهالت، فریب، غلبه باطل بر حق باید یک اقدام اساسی انجام شود به عنوان نمونه دردناک‌ترین قصه در تاریخ معاصر ایران و نامردمی برخی افراد به دار کشیده شدن شیخ‌ فضل‌الله نوری است که ۹۰ درصد از جوانان از این موضوع آگاهی ندارند و به دلیل همین ناآگاهی حق نداریم انقلابی بودن را به آنها تحمیل کنیم.

وی تصریح کرد: ما اسیر جهل هستیم و باید جهل دیگران را از بین ببریم و هر شکستی که می‌خوریم ناشی از پررویی دشمن است و این در صورتی است که تعداد و حقانیت و تسلیحات ما بیشتر از آنها است.

پناهیان ادامه داد: در قبال برطرف کردن فریب نباید دعوا کرد بلکه باید از راه توجه و محبت می‌توان فریب را از بین برد و هرچه فریب و جهالت را از بین ببریم، تعدادی افراد بیماردل هستند که در صدد فریب و آسیب به دیگرانند.

وی در مورد غلبه باطل بر حق نیز تصریح کرد: نباید اجازه دهیم این غلبه در جامعه اتفاق بیفتد و باید باطل را افشا، حقایق را آشکار کنیم و در میدان عمل با آن مقابله کنیم که این اقدام میدانی است و مانند برطرف کردن جهل و فریب اقدام ترویجی و تبلیغی نیست.

منبع: حلقه وصل