عربستان هنوز به خانواده های قربانیان حج و مسئولان کشور ما جوابی نداده

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در چنین شرایطی برخی از کشورها حق دارند به اصل این حوادث مشکوک شوند که نکند عمدی و با هدف خاص باشد.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به گذشت حدود یک سال از فاجعه منا و کشتار حجاج بیت الله الحرام اظهارداشت: طرف مقابل ما در این حادثه عربستان سعودی است که مسئولیت‌پذیر نیست.

وی افزود: سعودی ها نه هنگامی که در خارج از مرزهای خود مشکلی ایجاد می کند مسئولیت می پذیرد و نه در داخل کشور خود مسئولیت‌پذیر است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سعودی ها در خارج از کشور خود با خرج کردن دلارهای نفتی مسبب وهابی گری و افراطی گری در منطقه به ویژه در عراق، سوریه، لبنان و افغانستان هستند و تنها ارمغان آنها برای این کشورها بدبختی و غارت و کشتار مردم است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در داخل عربستان نیز به دلیل اینکه یک نظام پادشاهی مبتنی بر طاغوت حاکم است، هیچ حقی برای مردم خود قائل نیستند تا عقلایی جمع شوند و جلوی هدررفت منابع این کشور و دخالت در کشورهای جهان اسلام را بگیرند و در قبال حجاج نیز مسئولیت پذیر باشند.

وی با بیان اینکه گروه حاکم در عربستان سوء مدیریت دارند و نمی توانند امنیت حجاج را تامین کنند، اظهارداشت: در چند سال اخیر حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر از حجاج یا در تونل ها زیر دست و پا مانده اند و یا به دلیل ازدحام جمعیت، سقوط جرثقیل، آتش سوزی های گسترده و تصادف های جاده ای، از بین رفته اند و متاسفانه هیچ گزارشی هم به کشورهای جهان اسلام نمی دهند تا اگر قصوری در این رابطه هست، به آنها کمک شود تا از تکرار حوادث بعدی جلوگیری شود.

برخی کشورها حق دارند به اصل حوادث حج مشکوک شوند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در چنین شرایطی برخی از کشورها حق دارند به اصل این حوادث مشکوک شوند که نکند عمدی و با هدف خاص باشد.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: هر کشوری از جهت حقوقی مسئول است که امنیت اتباع خارجی وارد شده را تامین کند و اگر حادثه ای اتفاق می افتد، پاسخگو باشد؛ از سوی دیگر، اتباع وارد شده به آن کشور نیز موظف به رعایت قوانین کشور میزبان هستند اما مشاهده می کنیم که ما قوانین عربستان را رعایت می کنیم اما سعودی ها هیچ مسئولیتی در قبال حجاج نمی پذیرند.

وی با بیان اینکه هنوز به خانواده های قربانیان حج و مسئولان کشور ما جوابی داده نشده است، تاکید کرد: به هیچ عنوان حق یک ایرانی در خارج از کشور قابل چشم پوشی نیست و دستگاه های مرتبط از جمله وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت پیگیر هستند که حقوق از بین رفته جانباختگان منا و مسجدالحرام را احقاق کنند.

ضرورت طرح دعوی در دیوان لاهه و مراجع بین‌المللی از سوی ایران

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت خارجه پاسخگو خواهد بود، ادامه داد: عربستان به هیچ کشوری پاسخ نداده و به دلیل آنکه ایران تنها کشوری بود که صدای اعتراضش بلند شد، به بهانه های واهی رابطه اش را با ما قطع کرده است. اما مسئولان کشور باید از طریق سازمان های بین المللی این پرونده را پیگیری کنند.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ارکان سازمان ملل متحد از جمله دیوان دادگستری لاهه و هر مرجع دیگری می تواند محل طرح دعوای ایران برای به دست آوردن حقوق قربانیان این فجایع باشد.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی نیز منتظر می‌ماند تا گزارش وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت درباره اقدامات انجام شده را دریافت کند و اگر کوتاهی شده باشد اقدام می کند و اگر نیاز به کمک هم باشد، اقدام مقتضی را انجام می دهیم.