گرایش مردم میبد به کتاب در تابستان امسال بی‌سابقه بود

تاکنون شاهد چنین استقبالی از کتاب و کتابفروشی نبوده‌ام و تصور نمی‌کنم که پدرم و همچنین پدربزرگم که مؤسس این کتابفروشی بود نیز چنین اشتیاقی از مردم میبد برای کتابخوانی را سراغ داشته باشند.

 کتابفروشی حسابی در میبد یزد که از سال ۱۳۴۸ در این شهر تأسیس شده، نزدیک به نیم قرن است که در فضایی حدود ۲۱۰ متر مربع در مرکز شهر میبد، از سوی خانواده حسابی میبدی به ارائه خدمات فرهنگی به مردم این شهر می‌پردازد.

کتابفروشی حسابی از جمله کتابفروشی‌هایی بوده که در هر سه مرحله اجرای طرح‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتابفروشان شامل «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» مشارکت داشته است.

محمدرضا حسابی میبدی، مدیر این کتابفروشی در این‌باره به خبرنگار ایبنا گفت: طبیعتاً طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که نخستین گام برای ارائه یارانه کتاب به مردم از طریق کتابفروشی‌ها بود، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی گسترده آن‌گونه که باید مورد استقبال قرار نگرفت؛ همچنین این روند در شهر میبد در طرح «عیدانه کتاب» نیز به همین صورت پیش رفت.

وی افزود: اما استقبال مردم میبد از طرح «تابستانه کتاب» به قدری بود که ما اعتبار چهار میلیون تومانی خود را برای ارائه تخفیف به خریداران، ۶ بار تمدید کردیم. از زمانی‌که من در این کتابفروشی مشغول به‌کار شدم، تاکنون شاهد چنین استقبالی از کتاب و کتابفروشی نبوده‌ام و تصور نمی‌کنم که پدرم و همچنین پدربزرگم که مؤسس این کتابفروشی بود نیز چنین اشتیاقی از مردم میبد برای کتابخوانی را سراغ داشته باشند.

مدیر کتابفروشی حسابی میبد درباره دلایل استقبال گسترده مردم از طرح «تابستانه کتاب» عنوان کرد: ما فعال‌ترین کتابفروشی میبد و تنها کتابفروشی این شهر هستیم که در طرح «تابستانه کتاب» مشارکت داریم و مهم‌ترین عامل موفقیت در این طرح را تبلیغات گسترده شهری می‌دانم، چراکه با رایزنی و همکاری شهرداری میبد، از هفت بنر و استند بادبانی در شهر میبد برای تبلیغات «تابستانه کتاب» در کتابفروشی حسابی استفاده کردیم که تأثیر بسیار خوبی بر میزان مراجعه‌کنندگان ما داشت.

حسابی ادامه داد: همچنین در کنار تخفیف‌ وزارت ارشاد بر کتاب‌ها که از ۲۰ تا ۲۵ درصد بود، تخفیف‌های دیگری را هم از جانب فروشگاه بر کتاب‌ها اعمال کردیم، به‌طوری‌که کلیه کتاب‌های موجود در کتابفروشی حسابی حداقل با ۳۵ و حداکثر با ۶۵ درصد در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. در مجموع موفقیت این طرح ثابت کرد که این روش بهترین طرح برای ارائه یارانه کتاب به مخاطبان واقعی خود است.

وی درباره برخی ویژگی‌های خاص کتابفروشی در شهر میبد گفت: به دلیل این‌که این شهر در منطقه‌ای کویری واقع شده، گرمای هوا شرایطی را ایجاد کرده که مردم میبد در طول روز خانه‌نشین هستند و از ساعت ۱۱ شب به بعد از خانه بیرون می‌آیند. به همین دلیل کتابفروشی ما معمولاً تا نیمه‌های شب باز است و  بخش عمده‌ای از فروش ما در ساعات نیمه شب اتفاق می‌افتد که البته این موضوع مشکلاتی را هم برای ما ایجاد کرد.

مدیر کتابفروشی حسابی افزود: با توجه به این‌که در تبلیغات موسسه خانه کتاب ساعات کار کتابفروشی‌ها ۸ صبح تا ۱۱ شب اعلام شده، روزی متوجه شدیم که پنل کاربری ما در طرح «تابستانه کتاب» بسته شده است؛ بلافاصله این موضوع را پیگیری کردیم و یکی از مسئولان خانه کتاب به من گفت «شما چند فاکتور خرید کتاب صادر کرده‌اید که ساعت خرید آن‌ها ۱ و ۴۵ دقیقه بامداد درج شده؛ مگر کتابفروشی در آن ساعت از شبانه‌روز باز است؟» من شرایط خاص شهر میبد را برای ایشان توضیح دادم و در ادامه با ارائه مدارکی از این موضوع پنل کاربری ما دوباره فعال شد.

حسابی همچنین سرعت پایین سامانه «تابستانه کتاب» را برای درج اطلاعات کتاب و خریدار و همچنین عدم وجود برخی کتاب‌ها در بانک اطلاعاتی خانه کتاب را از جمله مسائلی عنوان کرد که لازم است در برگزاری دوره‌های بعدی این طرح به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود.