تاملی پیرامون مذاکره با یهود

حسین بهجتی میبدی

  • حسین بهجتی میبدی

در این چند روز اخیر صحبت هایی که ما از دولتمردان در مورد مذاکرات هسته ای و سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به کشور عزیزمان ، شنیدیم این بود که نمی خواهیم بهانه ای به دست آنها (اسرائیل و هم پیمانان او ) داده باشیم و برا همین اجازه خواهیم داد که از تاسیسات هسته ای ما بازدید کنند و به آنها گفته ایم که در فلان نقاط از کشور تاسیسات یا نیروگاه هسته ای داریم و  قرار است در آینده در فلان مکان ها نیروگاه یا تاسیسات هسته ای ساخته و راه اندازی کنیم و اینکه مذاکرات روند رو به رشدی داشته وپیشرفتی خوب حاصل شده است که امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم و از این دست صحبت ها .که در اینجا لازم دانستم به دولتمردان پرتلاش در صحنه بین الملل یادآوری هایی از قرآن داشته باشم .

یهودیان همان قوم بنی اسرائیلی هستند که در تاریخ خصلت بهانه گیری و بهانه تراشی آنها زبانزد خاص وعام بوده و واقعا درطول تاریخ نظیر نداشته و ندارند. این قوم کسانی هستند که خود را برتر از تمام مخلوقات دیده و مدعی آن بودند که خداوند با ماست و ما را در جهنم قرار نمی دهد . خداوند منان در کتاب همیشه جاویدش “قرآن کریم” به طور مفصل داستان هایی را نقل فرموده است که مطالعه آنها برای شما دولتمردانمان توصیه می شود .

حال جای تعجب است که ما با داشتن این همه سخن از خداوند و سابقه تاریخی این قوم ، هنوز بعضی از شما دولتمردان  قصد ندادن بهانه به دست این ریش سفیدان بهانه جو بوده و جالب اینکه به آنها هم خوش بین هستید؟؟ ولیکن این قوم ، با سابقه بی نظیری که در تاریخ از خود بجای گذاشته است ، بعید به نظر می رسد که شما دولتمردان  موفق شوید . انشالله که بتوانید ولی از قدیم و الایام گفتند سالی که نکوست از بهارش پیداست . و اما یک داستان …

هنگامی که پیامبر اکرم(ص) به مدینه آمدند ، روزی ابن صوریا که یکی از علمای یهود بود با جمعی از یهود فدک نزد پیامبر(ص) آمدند و سوالات گوناگونی از حضرتش پرسیدند و نشانه هایی را که گواه نبوت و رسالت او بود ، جستجو کردند . پیامبر(ص) به آن سوالات پاسخ داد و آنها جواب را درست یافته ، قانع شدند . در این حین ابن صوریا گفت یک سوال مانده که اگر آن را جواب دهی ، به تو ایمان خواهیم آورد و از تو پیروی خواهیم کرد . نام آن فرشته ای که بر تو نازل می شود چیست ؟ پیامبر(ص) فرمودند : جبرئیل . ابن صوریا گفت او دشمن ماست زیرا دستورات مشکلی برای جهاد و جنگ می آورد . اما میکائیل همیشه دستورات ساده و راحت می آورد . اگر فرشته وحی تو میکائیل بود ، به تو ایمان می آوردیم .

نتیجه گیری …

پس هرچند شما در این مذاکرات پاسخ های قانع کننده و عالی دهید ، طبق عملکرد تاریخی آنها و طبق گفته امیرالمومنین که می فرمایند : از این رو مسلمانان حقیقی باید همواره مطیع صد در صد قرآن باشند و از حوادث گذشته ای که در آن بیان شده، پند و عبرت گیرند که امیرمؤمنان علی علیه السلام در نامه ای خطاب به حارث همدانی که یکی از یاران مخلص آن حضرت بود چنین نوشت: «به ریسمان قرآن چنگ زن و از آن نصیحت پذیر، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار، و حقی را که در زندگی گذشتگان بود تصدیق کن، و از حوادث گذشته تاریخ، برای آینده عبرت گیر؛ که حوادث روزگار با یکدیگر همانند بوده و پایان دنیا به آغازش می پیوندد، و همه آن رفتنی است. به نتیجه دلخواه نخواهید رسید .