آیا باید منتظر شکایت نیروهای مسلح از ظریف بود؟/ ظریف ۳سال قبل: آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم نظامی ما را نابود کند از توان نظامی ما می‌ترسد؟!

در همین راستا سال ۹۲ ظریف در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران و در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسیده بود در توافقنامه ‍ژنو چه داده ایم و چه ستانده‌ایم، در بخشی از سخنان خود با نادیده گرفتن توان دفاعی و نظامی کشورمان گفته بود

دکتر حسن عباسی باوجود عذرخواهی و دلجویی از ارتش و نامه متقابل فرمانده محترم نیروی زمینی ارتش، صبح امروز در پی شکایت ارتش و حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی در دادسرای نظامی حاضر و به حکم بازپرس بازداشت شد.

به گزارش رجانیوز دادستان نظامی تهران با این استدلال که در فیلم منتشر شده از حسن عباسی «سخنان ناروایی درباره ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است» و به دنبال اقامه شکایت از سوی ارتش بر علیه حسن عباسی، در دادگاه احضار و طی دو جلسه تحقیق صبح امروز قرار بازداشت وی صادر شد.

دادستان نظامی تهران در این باره گفت:

«با توجه به اینکه در این فیلم، سخنان ناروایی درباره ارتش جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود، متعاقب شکایات واصله از برخی مقامات و مراجع رسمی از جمله ارتش، دادسرای نظامی تهران بر اساس وظایف قانونی خود و به منظور جلوگیری از خدشه وارد آمدن به وحدت و جایگاه نیروهای مسلح، آقای حسن عباسی را به عنوان متهم احضار و طی دو جلسه از وی تحقیق به عمل آمده است».

اما سوالی که همچنان در افکار عمومی باقی مانده این است که واکنش نیروهای مسلح در باره اظهارات سه سال قبل محمد جواد ظریف در دانشگاه تهران چیست؟ افکار عمومی نمی تواند بپذیرد که دادستان که وظیفه حفاظت از جامعه دربرابر جرایم را دارد صرفا نسبت به ‌سخنان یک شخص عادی واکنش نشان دهد اما نسبت به سایر سخنان سکوت نماید. سوالی که مطرح می شود این است که آیا بر اساس همین مبنا باید منتظر باشیم که در روزهای آینده شاهد شکایت ارتش از ظریف باشیم؟

در همین راستا سال ۹۲ ظریف در دیدار با دانشجویان دانشگاه تهران و در پاسخ به یکی از دانشجویان که پرسیده بود در توافقنامه ‍ژنو چه داده ایم و چه ستانده‌ایم، در بخشی از سخنان خود با نادیده گرفتن توان دفاعی و نظامی کشورمان گفته بود :

«باید بگویم که غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند، از این مردم می‌ترسند. آیا شما فکر کرده‌اید که آمریکا که با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد، از سیستم نظامی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر سیستم نظامی ماست که آمریکا جلو نمی‌آید؟».

آیا این ادبیات شامل نادیده گرفتن توان و دستاوردهای نیروهای نظامی کشور و همچنین پایین آوردن شأن و مقام‌ نظامیان کشور نبود؟ اینکه توان نظامی کشور در برابر غرب آنهم از یک تریبون رسمی نادیده گرفته می شود، نمی‌تواند برای امنیت کشور بسیار خطرناک باشد؟ چراکه بزرگترین فایده توان نظامی کشور نیروی بازدارندگی آن است که همواره با مانورها و ر‍ژه‌های مختلف برای مرعوب کردن دشمن به نمایش گذاشته می شود.آیا نادیده گرفتن دستاوردها و توان نظامی کشور از سوی وزیر خارجه کشورمان به نوعی سبب از کار افتادگی توان بازدارندگی کشور در مقابل دشمن نمی شود و درواقع تیغ تیز شمشیر ایران را در برابر دشمنی که تا بن دندان مسلح است، کند می کند.

در مجموع بازداشت حسن عباسی به اتهام «بیان سخنان ناروا در باره ارتش» آنهم بعد از ۶ سال این سوال را در افکار عمومی مطرح می کند که آیا کلید خوردن شکایت از حسن عباسی باب شکایت از محمد جواد ظریف را نیز باز خواهد کرد یا سخنان سه سال گذشته ظریف به دست فراموشی سپرده خواهد شد؟ آیا بر اساس همین استدلال محمد جواد ظریف نیز متهم به «بیان سخنان ناروا درباره نیروهای مسلح» نیست؟

دانلود