بحران در دانشگاه پیام نور میبد/ مرکز میبد در آستانه انحلال و ادغام؟!

این آمار و ارقام و نیز فاصله ناچیز دانشگاه پیام نور میبد با آن واحد دانشگاهی هشداری جدی است برای مسئولین میبد جهت درک این مساله که احتمال ادغام واحد میبد با واحد همجوار و قرارگرفتن در ذیل مدیریت آن مجموعه اصلا بعید نیست

پس از مدتها بلاتکلیفی، هفته قبل تکلیف مدیریت دانشگاه پیام نور میبد مشخص شد و این مسئولیت برعهده جلیل دهقانی گذاشته شد.

اما نکته جالب آنجا بود که برای آقای دهقانی نه حکم ریاست و نه حکم سرپرستی صادر نشده و او که ظاهرا دارای مدرک کارشناسی می‌باشد، با عنوان «مسئول امور جاری دانشگاه پیام نور میبد»، مدیریت این واحد دانشگاهی را برعهده گرفته است؛ این اتفاق برای افرادی که از ماجرای سال‌های اخیر این مرکز مطلع هستند چندان شگفت‌انگیز نبود؛ ماجراهایی که چیزی شبیه به «بحران» برای دانشگاه پیام نور میبد رقم زده و آن را در لبه پرتگاه انحلال قرار داده است.

ماجرا از جایی شروع شد که دولت یازدهم ترجیح داد نسبت به دانشگاههای پیام نور سراسر کشور رویکرد خاصی را اتخاذ کند و این رویکرد خاص موجبات انزوا و ایجاد رکود شدید در این واحدهای دانشگاهی فراهم و این مراکز را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخت.

در شهرستان میبد، وضع دانشگاه پیام نور، بسیار وخیم‌تر از واحدهای مشابه بسیاری از شهرستان‌های دیگر بود؛ چرا که این واحد دانشگاهی علاوه بر کم‌لطفی مسئولان کشوری با بی‌مهری مسئولین استان و شهرستان نیز مواجه شد و کم‌توجهی به این مرکز آموزش عالی منجر به آن شد که هم رییس این واحد دانشگاهی و هم تنها معاون او از سمت خود استعفاء دهند و مسئولیت خود را واگذار کنند.

نکته تاسف‌آور این است که با قبول استعفای مسئولین رده اول دانشگاه پیام نور میبد، هیچکس به عنوان جانشینان این دو نفر معرفی نشدند. ماهها قبل استعفای دکتر هادی کارگر شوروکی پذیرفته شده بود و در عین حال هیچکس به عنوان جانشین وی معرفی نشد تا اینکه آقای دهقانی به عنوان مسئول امور جاری دانشگاه منصوب شد. از طرفی اخیرا با استعفای دکتر سعید فیاض از معاونت این دانشگاه نیز موافقت شده، درحالیکه هنوز جانشینی برای وی در نظر گرفته نشده است!

این روند یک زنگ خطر جدی برای دانشگاه پیام نور میبد را به صدا درآورده و بیم آن می‌رود که چنین تحرکاتی در راستای انحلال دانشگاه پیام نور میبد و ادغام آن در یک مرکز پیام نور دیگر استان باشد. از طرفی کاهش تدریجی تعداد دانشجویان این دانشگاه و جدیت وزارت علوم در پیگیری «طرح آمایش آموزش عالی» این خطر را پررنگتر کرده است.

اما وضعیت دانشگاه پیام نور در شهرستان همجوار اصلا قابل قیاس با میبد نیست؛ آن دانشگاه با توجه و همت مسئولین شهرستان مذکور، از هر لحاظ (تعداد دانشجو و استاد، تعداد رشته‌های تحصیلات تکمیلی و وضعیت کم و کیفی ساختمان و تجهیزات) نسبت به واحد میبد، رشد و برتری داشته و درحالیکه پیام نور واحد میبد صرفا در دو رشته دارای مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد، دانشگاه پیام نور شهر همجوار دارای ۹ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و حتی یک رشته (شیمی) در مقطع دکتری می‌باشد.

این آمار و ارقام و نیز فاصله ناچیز دانشگاه پیام نور میبد با آن واحد دانشگاهی هشداری جدی است برای مسئولین میبد جهت درک این مساله که احتمال ادغام واحد میبد با واحد همجوار و قرارگرفتن در ذیل مدیریت آن مجموعه اصلا بعید نیست و متولیان امر تا دیر نشده بایستی به داد این مرکز دانشگاهی برسند و الا دیگر حتی نامی از واحد میبد نیز نخواهد ماند و کلیه ساختمانها، نیروی انسانی و تجهیزات بسیار گرانقیمت پیام نور میبد(به ویژه تجهیزات بسیار ارزشمند و استفاده نشده قطب آزمایشگاهی که خود قصه پرغصه جداگانه‌ای دارد) تحت مالکیت واحد همجوار درخواهد آمد.