وزارت خارجه مسائل اخیر بحرین را در مجامع جهانی پیگیری کند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این امکان وجود دارد که این مسئله از سوی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد از جمله در کمیته حقوق بشر این سازمان طرح موضوع شود

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه معلوم نیست سلب تابعیت شیخ‌ عیسی قاسم مقدمه چه برنامه‌ای باشد، گفت: وزارت خارجه این مسئله را در مجامع جهانی پیگیری کند.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه، اظهار داشت: این اقدام غافل‌گیرکننده نبود، چرا که چند سال است حکومت بحرین در مقابل یک حرکت مردمی که به دنبال حقوق شهروندی خود هستند، ایستاده است.

وی ادامه داد: خواسته مردم بحرین این است که کشورشان بر اساس نظام مردم‌سالاری دینی اداره شود، نه اینکه یک اقلیت بر اکثریت حکومت کند؛ زبان این حق مسلم را همه دنیا می‌فهمند، اما متأسفانه حکومت بحرین با پشتیبانی برادر بزرگتر خود یعنی عربستان سعودی به طور کامل مقابل اکثریت جامعه قرار گرفته‌اند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طی این مدت ما نیز نتوانسته‌ایم کار خاصی انجام دهیم، جز اینکه صدای مردم مظلوم بحرین را به گوش مجامع جهانی برسانیم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: سازمان‌‌ها و نهادهای بین‌‌المللی نیز متأسفانه با وجود آنکه ادعا می‌کنند به دنبال حقوق اکثریت و تحقق مردم‌سالاری و حقوق شهروندی هستند، هیچ عملکردی از خود به جا نگذاشته‌اند و کار به جایی رسیده است که یک روحانی پرهیزکار محبوب و شاخص که با وجود رهبری شیعیان بحرین یک زندگی ساده دارد و مثل سردمداران حکومت بحرین کاخ‌نشین نیست، بازداشت و سلب تابعیت می‌شود.

اقدام آل خلیفه، یادآور رفتار صدام با شهید صدر است

وی خاطرنشان کرد: معلوم نیست سلب تابعیت شیخ‌ عیسی قاسم مقدمه چه برنامه‌ای باشد؛ این کار رژیم آل‌خلیفه ما را به یاد صدام دیکتاتور مخلوع و معدوم عراق می‌اندازد که چندین سال پیش با شهید آیت‌الله محمدباقر صدر و خاندان وی چنین رفتاری کرد، اما دیدیم که بعد از گذشت چند سال چه اتفاقی برای این دیکتاتور افتاد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اهمیت موضوع امنیت همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: تمام ۱۵ همسایه ما جزء لاینفکی از امنیت ما هستند و ما می‌خواهیم آنها نیز امنیت داشته باشند؛ اما این امنیت با مشارکت دادن مردم در مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز با مردم‌سالاری و حضور آنان در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌شود، اما متأسفانه این اتفاق در کشور بحرین نیفتاده است.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در بحرین اکثریت مردم در فشار و انزوا هستند و حکومت در دست یک اقلیت است که آن اقلیت نیز بر اساس خواست یک کشور دیگر بر مردم خود حکومت می‌کند و اگر همین‌طور پیش‌ برود، دیگر امنیت در بحرین دیده نخواهد شد.

وزارت خارجه، سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را در مجامع جهانی پیگیری کند

وی درباره وظیفه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در رابطه با تحولات بحرین نیز اظهار داشت: وزارت خارجه ما باید از راه دیپلماسی عمومی و نیز ارتباط دوجانبه با کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی، حاکمان بحرین را تشویق و متقاعد کند که به خواست اکثریت مردم رضایت دهند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این امکان وجود دارد که این مسئله از سوی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد از جمله در کمیته حقوق بشر این سازمان طرح موضوع شود؛ چرا که در حال حاضر که فشارهای ناحق بسیاری به بهانه حقوق بشر و امثال آن از طرف مجامع بین‌المللی بر کشورهایی مانند ایران وارد می‌شود که دموکراسی و مردم‌سالاری در آن حاکم است، در چنین شرایطی که اظهر من الشمس است که کشوری مانند بحرین حقوق مردم را نادیده می‌گیرد، باید این مسائل را در نهادهای حقوقی بین‌المللی پیگیری کرد.