ایران از روز نخست آغاز جنگ داخلی سوریه از دولت قانونی و مردمی این کشور حمایت کرده/ ترکیه در سوریه دچار «گاف محاسباتی» شد

وی گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قربانیان تروریسم از روز نخست آغاز جنگ داخلی سوریه از دولت قانونی و مردمی این کشور حمایت کرده است زیرا تروریسم مرز نمی شناسد.

کمال  دهقانی فیروزآبادی در گفت و  گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل انفجارهای تروریستی رخ داده در ترکیه گفت: جمهوری اسلامی برخلاف کشورهای غربی با یک استاندارد واحد در مقابل گروه های تروریستی موضع گیری می کند. تروریسم تحت هر عنوانی محکوم است به ویژه آن که اگر در کشور ترکیه رخ داده باشد.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی با بیان این که حملات تروریستی که در ترکیه به نوعی شعله ور شده است امنیت و ثبات آنکارا را مورد تهدید قرار می دهد، گفت: حملات تروریستی رخ داده در ترکیه را باید تحت یک قاعده واحد مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

وی در ادامه گفت: بحث عثمانی گری در ترکیه مسئله ای است که پای تروریست ها را به خاک این کشور گشود. متاسفانه ظرف سال های گذشته شاهد این بوده ایم که رجب طیب اردوغان موضع روشنی در مقابل تروریسم نداشته است. آنها در جریان جنگ داخلی سوریه تحت تاثیر عربستان و برخی حکومت های فرامنطقه ای از معارضین و تروریست ها حمایت کرد و حالا نتیجه آن را مشاهده می کند.

دهقانی تصریح کرد: جهت مقابله با تهدیدات تروریستی تنها راه پیروزی و حفظ ثبات اتحاد و ائتلاف های امنیتی است. این که ترکیه گمان می کرد آتش جنگ داخلی سوریه محدود به دمشق خواهد ماند یک گاف محاسباتی بوده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قربانیان تروریسم از روز نخست آغاز جنگ داخلی سوریه از دولت قانونی و مردمی این کشور حمایت کرده است زیرا تروریسم مرز نمی شناسد.

این نماینده مجلس دهم گفت: جمهوری اسلامی در مواضع رسمی تهران به شدت حملات تروریستی رخ داده در ترکیه را محکوم نموده است. ایران به شدت نگران وضعیت امنیتی ترکیه است زیرا آرامش تهران با ثبات آنکارا گره خورده است.

وی همچنین گفت: تشدید منازعات سیاسی ترکیه اگرچه یک موضوع کاملا داخلی آنکارا تلقی می شود اما تروریست های تکفیری در سوریه و نیروهای جدایی طلب کرد همگی منتظر فرصت برای قدرت نمایی هستند. ترکیه باید بداند که ادامه جنگ سوریه وضع امنیتی این کشور را ملتهب تر خواهد کرد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به صدور اخطاریه سفارت جمهوری اسلامی در ترکیه گفت: شهروندان ایرانی در جریان سفر به شهرهای توریستی ترکیه باید بیش از گذشته هشدارهای امنیتی صادر شده توسط وزارت امورخارجه را در مورد تردد های خود لحاظ کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در اطلاعیه ای با تبریک ایام ماه مبارک رمضان به شهروندان ایرانی مقیم ترکیه و گردشگران ایرانی عازم این کشور هشدار داد با توجه و دقت به توصیه های امنیتی مقامات میزبان از حضور در اماکن پر تردد و جمعیت خود داری کنند.

درپی دو انفجار هفته گذشته در استانبول و شهرستان میدیات استان ماردین که دهها کشته و زخمی برجا گذاشت کشورهای انگلیس و آلمان هم در اطلاعیه هایی به شهروندان خود درباره اقدامات تروریستی در ترکیه هشدار دادند.

کنسولگری آمریکا در شهر آدانا در جنوب ترکیه نیز به منظور پیشگیری از تهدیدهای تروریستی   محوطه خود را به دیوارهای بتنی با عرض دو و ارتفاع پنج متر مجهز کرد.