دکتر دهقانی:مرسی چوب اعتماد به سعودی ها را خورد

کمال دهقانی فیروز آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: محمد مرسی در روزهایی که رئیس جمهوری مصر بود نتوانست آن گونه که باید در راستای منافع ملی این کشور قدم بردارد. نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهوری مخلوع مصر در اجرای سیاست های داخلی […]

کمال دهقانی فیروز آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: محمد مرسی در روزهایی که رئیس جمهوری مصر بود نتوانست آن گونه که باید در راستای منافع ملی این کشور قدم بردارد.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهوری مخلوع مصر در اجرای سیاست های داخلی و خارجی این کشور نبض همه امور را به سعودی ها سپرد و تلاش کرد به بهترین شکل منافع آنها را تامین کند. مسئله اساسی اینجاست که مرسی نمی دانست ریاض همچنان خواهان حفظ سیستم حسنی مبارک در مصر است.

وی در ادامه افزود: مرسی با هدایت سعودی ها توسط ارتش حسنی مبارک از قدرت ساقط و به اعدام محکوم شد.مرسی درواقع چوب اعتماد به عربستان را خورد ، سعودی ها به دوستان خود هم رحم نمی کنند.

این نماینده مجلس دهم گفت: مساله تاسف انگیز اینجاست که مصر به عنوان کشوری تمدن ساز در خاورمیانه و جهان اسلام ظرف نیم قرن گذشته به شدت تنزل درجه یافته است و این روند همچنان ادامه دارد.
محمد مرسی در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد

وی گفت: مساله اعدام محمدمرسی یک موضوع کاملا داخلی قاهره است اما تلاطم سیاسی و آشوب در مصر به نفع هیچ کس در خاورمیانه نیست.

دهقانی فیروز آبادی تصریح کرد: عربستان به عنوان کشوری که توسط قدرت های فرامنطقه ای هدایت می شود توانسته قاهره را به مهره اهداف ریاض در موارد مختلف تبدیل کند که برازنده مصر نیست.

وی در انتها گفت: تنش زایی و آشوب طلبی سعودی ها توطئه ای است که ریاض در مورد تمام کشورهای خاورمیانه دنبال می کنند ، آنها از تنش و آشوب سیاسی تلاش می کنند راه نفوذ گروه های تروریستی تکفیری نظیر داعش و القاعده را ایجاد می کنند.

نماینده مردم میبد و تفت در مجلس گفت: دیکتاتورهای عرب از موج بیداری اسلامی و مردم سالاری دینی در خاورمیانه واهمه داشتند و به همین دلیل انقلاب مصر را به انحراف کشاندند. موفقیت های الگوی مردم سالاری دینی ایران اسلامی به کابوس دردناک برای حامیان تروریسم تبدیل شده اند.

گفتنی است که منابع خبری مصری اعلام کردند شوقی علام، مفتی مصر حکم اعدام محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری پیشین این کشور را که به اتهام جاسوسی و فرار از زندان وادی النطرون صادر شده است، تایید کرد.برخی منابع مصری در این رابطه اظهار داشتند، ‌علام موافقت خود را به صورت کاملا محرمانه به دادگاه کیفری ارسال کرد.

دادگاه کیفری قاهره پیش از این پرونده مرسی و تعدادی از رهبران اخوان المسلمین را به مفتی مصر ارجاع داد تا وی نظر خود را در مورد اعدام آنها در پرونده مشهور به “فرار بزرگ” اعلام کند.