شخصیت شهرت گریز، آرام و با وقار استاد «زکریا اخلاقی»

یقینا سخن گفتن از زکریا اخلاقی نیازمند مجالی بس فراخ است،خلاصه آنکه شخصیت و اثار او از جهات گوناگونی برخوردار است که تاکنون انچنان که شایسته است مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است.

  • کامران شرفشاهی

در سال ۱۳۴۱ در روستای شهیدیه میبد دیده به جهان گشود و از همان بدو تولد نام یکی از پیامبران خداوند را بر او نهادند و زکریا از سنین کودکی گام در مسیری گذاشت که سرشار از عطر ملکوت بود.

زکریا اخلاقی از پنج سالگی به فرا گرفتن قران کریم در روستای زادگاهش پرداخت و چندی بعد در تنها دبستان ان دیار مشغول تحصیل شد.

درهفده سالگی اخلاقی راهی حوزه علمیه میبد شد و پس از یکسال و طی مقدمات ادبیات عرب به حوزه های علمیه یزد و قم رفت و ضمن تکمیل دوره ی ادبیات عرب در زمینه فقه و اصول و حکمت الهی از محضر اساتید نامدار دوران بهره جست.

استاد-زکریا-اخلاقی-میبدی-12
نخستین زمزمه های شاعرانه اخلاقی به سال ۱۳۶۰ باز می گردد و هم نشینی و هم نفسی او با روانشاد رمضانعلی گلدون که از شاعران بلند آوازه و خوش قریحه یزد بود،اشتیاق او را بر انگیخت تا اینکه سروده هایش به تدریج د مطبوعات و مجموعه ها منتشر شد و  حضورش در مجامع و محافل ادبی از او چهره ای اشنا ساخت.

اخلاقی به گواه آثارش اگر چه در تمامی قالب های شعر فارسی طبع ازمایی کرده است.اما همواره به قالب های کلاسیک و به ویژه غزل تمایل و تعلق خاطر افزونتری نشان داده است.

شعر های اخلاقی دارای زبانی سلیس و روان و غالبا ملهم از آیات قران کریم و احادیث و روایات است. همچنین بخشی از اشعار او به حماسه دفاع مقدس اختصاص دارد که ناگفته نماند مجموعه ای از غزل های با عنوان تبسم شرقی از سوی بنیاد حفظ اثار و ارزشهای دفاع مقدس چاپ و منتشر شده است که در شمار بهترین کتابهای منتشره در این عرصه است و درسال ۱۳۷۲ مورد تقدیر قرار گرفته است.

یقینا سخن گفتن از زکریا اخلاقی نیازمند مجالی بس فراخ است،خلاصه آنکه شخصیت و اثار او از جهات گوناگونی برخوردار است که تاکنون انچنان که شایسته است مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته است.

علت این نکته که شاید شخصیت شهرت گریز و ارام و با وقار اوست که هیچگاه در صدد حاشیه سازی های معمول در عرصه ادبیات نبوده است و در واقع شعر برای او ابزار و وسیله ای بوده است برای بیان اعتقادات و باورهای ارزنده‌ای که با مرور زمان رنگ نمی بازد و همواره طراوت و تازگی خود را حفظ می‌کند.

به همین اعتبار می توان اخلاقی را سخنوری متفکر،دردمند، آرمان گرا و مردمی محسوب کرد که در نزد خاص و عام به جایگاه رفیع و ارزنده ای نایل امده است و این نکته بسیار حایز اهمیت است که موفقیت های ادبی هرگز او را نفریفته و تواضع و فروتنی او در تمامی این سالها بر غرور کاذبی که دیگران را مقهور خود کرده،چیره گشته است.

نگریستن به جهان از پنجره تماشای زکریا اخلاقی زیبا و سرشار از اموزه های اخلاقی است و دریغ است اگر چشم به چنین تماشایی نگشاییم.

همه ی هستی ماعین زیارتنامه ست

گر از این گونه سلام و صلواتی…

منبع: فارس