حاتم بخشی شورای شهر میبد از جیب بیت المال در شرایط رکودی فعلی

اما این تمام ماجرا نیست؛ حاتم بخشی و اهداء پول و هدیه به افراد مختلف از دیگر وجوه استفاده نابجا از بیت المال است که شنیده شده این موضوع هم در میبد در زمره مسائل مبتلابه قرار گرفته است 

در اهمیت صیانت از بیت المال همین بس که امیرالمومنین(ع) بخشش نابجا از آن را خیانت و ستم نامیدند و برای کارگزاران خود نوشتند: “قلم های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید و زیادتی کلمات را حذف کنید و مقاصد و منظورها را در نظر بگیرید! بر حذر می دارم شما را از پر نویسی، زیرا اموال مسلمانان نمی تواند این گونه خسارت ها را تحمل کند.”

حفظ و حراست از بیت المال هنگامی که حکومت اسلامی در شرایط اقتصادی دشواری قرار گرفته باشد اهمیت مضاعفی پیدا میکند و این موضوعی است که مسئولین جمهوری اسلامی ایران در شرایط رکود اقتصادی شدید فعلی و تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، بایستی به دقت آنرا مورد توجه قرار دهند.

با نگاهی به عملکرد مسئولان ملی و محلی شاهد آن هستیم که این اصل بسیار مهم دینی بعضا مورد توجه قرار نمیگیرد و کارگزاران به جای دقت و خست در بخشش از بیت المال، به شکلی سهل انگارانه اموال عمومی را هزینه میکنند.

شهر میبد نیز از این قاعده مستثنی نیست و مواردی از هزینه کردهای نابجا از بیت المال آن هم در شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب فعلی به چشم میخورد. برای نمونه بسیاری اوقات شاهد آن هستیم که مسئولان شهر برای مدعوین محلی، استانی و ملی خود در رستورانهای مختلف، سفره های رنگین پهن میکنند و از کیسه مردم خرجهای آنچنانی میتراشند در حالیکه در اکثر این موارد میتوان با یک پذیرایی ساده با چای و میوه رسم اکرام را به انجام رساند و قطعا این اشتباه است که برای گرفتن امتیاز بیشتر از یک مقام استانی یا کشوری بین مسئولان محلی رقابت باشد در پرکردن شکم آنان با لذیذترین غذاها و …

اما این تمام ماجرا نیست؛ حاتم بخشی و اهداء پول و هدیه به افراد مختلف از دیگر وجوه استفاده نابجا از بیت المال است که شنیده شده این موضوع هم در میبد در زمره مسائل مبتلابه قرار گرفته است که البته برای رد یا اثبات آن بهتر است مسئولین دستگاههای مهم شهر با انتشار صادقانه لیست این هزینه ها، افکارعمومی را نسبت به آن آگاه سازند اما یکی از مواردی که نقدا میتوان به آن اشاره کرد آن است که اخیرا شورای شهر میبد درحالیکه به دلیل رکود کم سابقه حاکم بر بازار، بحران مالی شدیدی در مدیریت شهری میبد ایجاد شده (و به همین دلیل اقدام یا فعالیت خاص و چشمگیری از سوی آنان مشاهده نمیشود)، حاتم بخشی بیسابقه ای به برخی رسانه های شهرستان داشته است.

شورای شهر میبد بنا به دلایلی که بر خیلیها پوشیده نیست، هدایای نقدی به ارزش ۸۰۰ هزار تومان به هر یک از رسانه های مورد نظر خود پرداخت کرده است. در سالهای اخیر در نظر گرفتن چنین رقم بالایی برای هدیه دادن به رسانه ها بیسابقه بوده و صرفا در مراسم سالگرد روز خبرنگار هدایایی که قیمت آن هیچگاه به ربع مبلغی که شورا اخیرا بدل و بخشش کرده نمیرسیده، به رسم یادبود از سوی ارگانهای مختلف به رسانه ها پرداخت شده است.

نکته عجیب اینکه شورای شهر میبد چند رسانه ای که به صورت جدی منتقد عملکرد آنان بوده را بدون ذکر هیچ دلیل رسمی از این بخشش از جیب مردم محروم کرده و با لو رفتن این ماجرا یکی از اعضای شورای شهر از میبدما هم خواست تا درخواستی خطاب به شورای شهر جهت دریافت این هدیه داشته باشد که با امتناع این رسانه مواجه شد.

جالبتر آنکه رییس و اعضای شورای شهر میبد از ابتدا تاکنون تقریبا هیچ نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان نداشته اند و رییس این شورا نیز در برابر درخواست مکرر خبرنگاران جهت برگزاری نشست خبری و پاسخگویی به سوالات و شبهات متعددی که درباره عملکرد شورا و شهرداری و عزل شهردار سابق و نصب شهردار فعلی، مطرح است، تاکنون طفره رفته و از آنسو حدود یکسال بیشتر به پایان چهارمین دوره شورای شهر میبد باقی نمانده است!

درباره سهل انگاری در استفاده از بیت المال، مطالب دیگری هم وجود دارد که به محض اثبات وثاقت این اخبار باطلاع مخاطبان ارجمند خواهد رسید.