عامل دیگر دیابت یزدی‌ها

احسان کریمی میبدی

  • احسان کریمی میبدی

چند سالی است که یزدی ها دیابت مادر بسیاری از بیماری ها را به میهمانی پذیرفته اند و با این میهمان ناخوانده دست پنچه نرم می کنند به طوری که در ۱۷ سال گذشته این بیماری از ۱۴ درصد در افراد بالای ۳۰ سال به ۱۸ درصد رسیده و زنگ های خطر را به صدا در آورده است و براساس پیش بینی متخصصان در ۱۵ سال آینده شیوع بیماری در استان یزد دو برابر می شود این یعنی یک فاجعه انسانی.

در استان یزد ۲۲ درصد افراد بالای ۴۰ سال استان مبتلا به بیماری دیابت هستند و اگر شیوع دیابت در استان به همین شکل ادامه یابد آمار ناخوشایندی در انتظار استان خواهد بود. , بیماری های قلبی و عروقی ، زخم و قطع پا ، تاری دید، خون ریزی چشم و نارسایی کلیه از جمله عوارض بیماری دیابت است و این عوارض می تواند منجر به اختلالاتی در زندگی روزانه افراد شود.

اما به زعم بسیاری از کارشناسان بومی و غیر بوی عواملی چون خوردن شیرینی ها خوشمزه و لذیذ یزد،کم تحرکی و سبک زندگی نامناسب در ایجاد و گسترش شیوع این بیماری درا ستان یزد دخیل بوده است اما به نظر بنده عامل دیگری در گسترش و شیوع این بیماری موثر بوده است که مورد غفلت کارشناسان و متخصصان بوده است و آن ریشه در در نگاه مردم شناسی و ذات مردم استان یزد دارد و آن خصوصیت ذاتی چیزی نیست جز مصلح گری .این مصلح گری که نشان از دغدغه مندی آنان برای حیات بهترو آرامشی بیشتر است مثلا اگر یک یزدی مشکلی را در خیابان یا اداره ببیند به دلیل هوش و ذکاوتش خوب تشخیص می دهد و می فهمد مشکل را و بعد بی خیال از آن رد نمی شود به آن فکر می کند و برای حل مشکل تلاش می کند و اگر نتوانستد مضطر می شود.

مردمان دیار یزد قبل از پذیرش القاب قنات و قنوت و قناعت، مصلح گری بوده اند و قنات خود مظهراین اصلاح گری است . مردم یزد، مردمانی هستند باهوش و با تدبیر، که بسیاری از مسائل و مشکلات شهری،ساختاری،اداری،اجتماعی، فرهنگی وگاها مالی آنان رامی آزارد وآنان رامضطرب می کند وعدم اصلاح دقیق این مسائل و مشکلات عامل مهمی در ایجاد استرس وناراحتی برای این خطه کویری است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان همین استرس ها نیزخود عامل کم تحرکی و تغذیه نامناسب و.. است که آنان نیز عامل دیابت هستند.

پس مسئولین در سال های اخیر علاوه برتلاش در تغییر در سبک زندگی مردم و نوع تغدیه آنان باید در تلاشی مضاعف به دنبال بهبود ساختارو مسائل مشکلات اجتماعی،فرهنگی، اداری، ساختاری و… استان یزد باشند.