تحریم ها چگونه قدرت را به جریان تکنوکرات‌ها بازگرداند؟/ آدرس غلط دولت برآمده از دل تحریم ها درباره کاسبان تحریم!

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به چرایی ایجاد تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا پرداخت و فاش کرد که فتنه ۸۸ عامل اصلی تشویق کاخ سفید برای تحریمهای کم سابقه علیه ایران بود.

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به چرایی  ایجاد تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا پرداخت و فاش کرد که فتنه ۸۸ عامل اصلی تشویق کاخ سفید برای تحریمهای کم سابقه علیه ایران بود.
به گزارش رجانیوز، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در تحلیلی به قلم مارک لاندر با اشاره به تاریخچه اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران و مذاکرات هسته ای به مرور سفر گذشته هیلاری کلینتون و مشاوران وی به عمان و تلاش‌های آنها برای پیدا کردن کانالهایی برای مذاکره با ایران پرداخت و نوشت: کلینتون دنیس راس مشاور ویژه خود را در سال ۲۰۰۹ مکلف کرد با مقامات عمانی درباره چگونگی مذاکره با ایران دیدار و گفتگو کند. اما چند هفته بعد اعتراضات ضد دولتی در ایران کاخ سفید را واداشت تا به جای تعامل با ایران، راهبرد فشار را پیگیری کند. کلینتون در آن زمان با چین و دیگر کشورها در شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم ایران لابی کرد.
این نشریه با اشاره به تردید های کلینتون برای مذاکرات افزود حامیان کلینتون می گویند بی اعتمادی وی به ایران موجّه بود و موفقیت وی در اعمال تحریم ها، او را به بهترین نامزد برای مدیریت مرحله بعدی یعنی توافق هسته ای تبدیل کرد.

ggg
نیویورک تایمز به عنوان یکی از معتبرترین نشریات ایالات متحده آمریکا -اصلی‌ترین کشور متخاصم ایران در طی دهه‌های گذشته- در حالی معترف است که فتنه ۸۸ عامل ایجاد تحریم‌‌ها علیه ایران بوده‌ که حسن روحانی و سایر همفکرهایش در ایام انتخابات سال ۹۲ این خط فکری غلط را به مردم منتقل کردند که مقاومت هسته ای و تاکید بر حقوق هسته ای منجر به وضع تحریم های گسترده علیه ایران شده است.
حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود بر این گزاره مانور می داد که با حل مساله هسته ای نه تنها تحریم های گسترده علیه ایران برداشته می شود بلکه این لغو تحریم هاست که منجر به رونق اقتصادی در کشور خواهد شد و بر این اساس خود او ، نزدیکانش و رسانه های حامی او بر این خط تبلیغی میکردند که باید هم سانتریفیوژها بچرخد هم چرخ کارخانه ها.
خط تبلیغی گسترده کاندیداهای ریاست جمهوری سال ۹۲ مانند حسن روحانی ، محسن رضایی، محمدرضا عارف و علی اکبر ولایتی  بر اثربخشی گسترده تحریم ها بر وضعیت اقتصادی کشور یک برنده داشت.
روحانی موفق شد از جو به وجود امده علیه مقاومت هسته ای بهره ببرد و خود را مبارز اصلی با تحریم ها نشن بدهد.
خط تبلیغی گسترده توسط خود او و رسانه هایش در نهایت منجر به اعتماد ۵۰ درصدی رای دهنده ها شد.
با  انتخاب حسن دوحانی به عنوان رییس جمهور و  روی کار آمدن باند نیویورکی های وزارت خارجه ، گفت‌وگوهای هسته‌ای در شکل و قالب جدید آغاز شد. روند مذاکرات از همان ابتدا نشان‌دهنده آن بود که دولت برای چرخاندن چرخ‌ کارخانه‌ها تمام تخم مرغ هاش را در سبد توافق هسته ای گذاشته است.
البته حسن روحانی پا را از این فراتر گذاشت و تقریبا حل تمامی مشکلات در تمامی زمینه ها را در گرو توافق هسته ای عنوان  کرد.
درهمین راستا حسن روحانی هفدهم خرداد ماه سال گذشته در مراسم گرامی‌داشت محیط زیست در اظهارنظری جالب توجه گفت:
تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند. آنها که ملت ما را تحریم کرده‌اند ظلم بزرگی مرتکب شده‌اند اما عده‌ای در داخل هم نمی‌دانستند تحریم چیست.
البته نیت روحانی از این اظهارنظرها پوشاندن ضعف‌های مذاکرات هسته ای در سایه تبلیغات و پروپاگاندای حمایت مردم بود اما در عمل این پالس را به طرف غربی مذاکرات ارسال می کرد که ایران به توافق هسته ای شدیداً نیاز دارد. یعنی همان نکته‌ای که رهبر انقلاب در سخنرانی حرم مطهر رضوی در آغاز امسال به آن اشاره کرده و گفتند:
دشمن احساس کرده است که کشور ما و ملّت ما از تحریم ضربه میبیند؛ متأسّفانه خود ما هم این برداشت را در او تقویت کردیم. یک جاهایی و در یک برهه‌ای دائم تحریم را بزرگ کردیم که آقا تحریم است، تحریم است، باید تحریم را برداریم، اگر تحریم باشد این‌جور به ما ضربه میخورد و مانند اینها؛ از آن‌طرف هم برداشتن تحریمها را باز تقویت کردیم، بزرگ کردیم، بزرگنمایی کردیم که اگر تحریمها برداشته بشود این اتّفاق خواهد افتاد، آن اتّفاق خواهد افتاد؛ اتّفاقاتی که نیفتاد و اگر همین‌جور هم پیش برویم نخواهد افتاد. لکن دشمن احساس کرده است که با ابزار تحریم میتواند بر ملّت ایران فشار بیاورد؛ دشمن این را احساس کرده است
همچنین علاوه بر اعلام نیاز به توافق هسته‌ای، ذوق‌زدگی برای دستیابی به توافق و ضعف تیم مذاکره کننده در نهایت به آن انجامید که امریکایی‌ها بیشترین امتیازات را از ایران در قبال  کم ترین امتیازاتی که به ایران دادند به دست آوردند.
اما آیا شعار جذاب چرخش همزمان سانتریفیوژها و چرخ کارخانه ها محقق شد؟
در صحنه عمل علی رغم اینکه ایران به تمامی تعهداتش پاینبد بود و صنعت هسته ای را به یک برنامه کوچک دکوری تبدیل کرد ، آمریکایی ها با استناد به برخی  عبارات تفسیر برانگیز برجام از انجام تعهداتشان شانه خالی کردند.
لذا نتیجه آن شد که در پسابرجام به جای آنکه هم چرخ سانتیریفیوژها و هم چرخ اقتصاد بچرخد عملاً هم سانتریفیوژها از کار افتادند و هم کارخانه ها رو به تعطیلی کشانیده شدند.
به همین جهت به درستی باید اذعان کرد که بزرگترین کاسبان تحریم شخص رئیس جمهور و اطرافیان و پدر معنوی دولت یازدهم یعنی جناب هاشمی رفسنجانی بودند که با شعار رفع تحریم پیروز انتخابات شدند اما در در عمل نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ چرا که در زمان فعلی نه‌تنها تحریم‌هایی که بهانه اصلی آن فتنه ۸۸ بود کماکان پابرجا می‌باشند بلکه چرخ تولید نیز سرعتی به مراتب کمتر از گذشته پیدا کرد.