نظرات جالب استاد شهید مرتضی مطهری(ره) درباره مردمان یزد

این شهید بزرگوار در کتاب “فلسفه تاریخ” درباره مردمان یزد به نکات جالبی اشاره می نماید که باعث غرور و سرافرازی اهالی استان یزد می باشد. شبکه “میبدما” این افتخار را دارد که نکات مزبور را پس از سالها به صورت مستقل بازنشر می نماید…

ایامی که در آن به سر می بریم مصادف است با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری. این شهید بزرگوار در کتاب “فلسفه تاریخ” درباره مردمان یزد به نکات جالبی اشاره می نماید که باعث غرور و سرافرازی اهالی استان یزد می باشد. شبکه “میبدما” این افتخار را دارد که نکات مزبور را پس از سالها به صورت مستقل بازنشر می نماید…

100937228014

در ایران این مَثَل را از قدیم مى‏گفتند (چون امثال، هرکدام جزئى از حقیقت در آن هست منتها تمام حقیقت نیست)، مقایسه مى‏کردند میان یزدیها و شمالیها!

مى‏گفتند مردم شمال به دلیل اینکه وسایل برایشان بیشتر فراهم است- گذشته از اینکه منطقه شمال منطقه مرطوبى است و خود رطوبت اندکى سستى ایجاد مى‏کند- احتیاجشان به تلاش، کم است ولى منطقه یزد یک منطقه بى آب و علف است و از حوایج زندگى دور است؛ نیاز به تلاش در آنجا بیشتر است و شاید هیچ منطقه‏اى در ایران از این جهت مثل یزد نباشد.

و به این دلیل است که مردم یزد نه تنها از مردم شمال بلکه از همه مردم دیگر سایر مناطق ایران فعالتر و کارى‏تر و بلکه باهوش‏تر هستند، چون تلاش قهراً هوش و تجربه را نیز زیاد مى‏کند و این تأثیر منطقه است، یعنى منطقه این‏طور اثر مى‏گذارد که همان احتیاجى که مردم یزد بیشتر دارند به اینکه مثلًا آب را از چاههاى خیلى عمیق [بیرون بیاورند آنها را فعالتر و کارى‏تر مى‏کند.] خیلى فرق است میان کسى که بخواهد آب را از چاه دویست مترى جارى کند و کسى که در کنار نهرى است که همین‏طور از کوه مى‏ریزد و هیچ گاه احتیاج ندارد [که براى به دست آوردن آب تلاش کند]، با دستش هم مى‏تواند آب را در مزرعه خود باز کند.

فرق است میان کسى که احیاناً در منطقه‏اى است که احتیاج پیدا مى‏کند زراعت را با دلو آب دهد، و کسى که در منطقه‏اى است که یک وقت ده شبانه روز باران پشت سر هم مى‏بارد.

(مجموعه آثار شهید مطهری- ج۱۵- ص۷۱)