جوابیه مسئول گروه موسیقی اجرا کننده برنامه جنجالی اخیر در میبد به مطلب میبدما

در پی درج مطلبی که از شهرداری میبد به خاطر برگزاری جشنی که با هنجارهای اسلامی و عرفی سازگار نبوده، مسئول گروهی که در جشن مذکور به اجرای موسیقی زنده پرداختند، جوابیه ای ارسال کرده که ضمن درج متن کامل آن، پاسخهای میبدما نیز منتشر می گردد:

در پی درج مطلبی در میبدما که طی آن از شهرداری میبد به خاطر برگزاری جشنی که با هنجارهای اسلامی و عرفی سازگار نبوده، مسئول گروهی که در جشن مذکور به اجرای موسیقی زنده پرداختند، جوابیه ای به میبدما ارسال کرده  که ضمن درج متن کامل آن، در ادامه پاسخهای میبدما نیز منتشر می گردد:

جوابیه آقای فرخی:

“با دورد.  بنده سرپرست گروه موسیقی چکامه هستم که در عیدغدیر در میبد اجرای برنامه کرد. لازم دونستم توضیحاتی رو در این سایت بنویسم.

روزی دوست عزیزی از میبد برای سفارش برنامه با من تماس گرفت و من طبق روال کار ابتدا برای مجوز اجرا از اداره ارشاد میبد نمونه تصویری و شماره ثبت گروه را برای ایشان فرستادم که بعداز تایید اداره ارشاد میبد عازم این شهر شدیم و هنگام ورود به میبد و اجرای برنامه استقبال بسیار گرمی از طرف مردم و مسئولین شد که ما را برای اجرای برنامه های بیشتر در این شهر راغب کرد و شب بسیار خوبی را به خاطر سپردیم در کنار مردم و مسئولین میبد و مردم میبد نشان دادند که از درک و فهم بالایی نسبت به هنر ایرانی برخوردارند.

این گروه در استان کرمان هرساله اجراهای زیادی دارد که همه آنها با مجوز ارشاد انجام میشوند و افتخار این گروه این است که شادی را هرچند کوتاه به دلهای مردم میدهد.

 در جواب اندک کسانی که دنبال سوژه برای منحرف کردن اذهان میگردند باید بگویم گناه را کسی انجام میدهد که تهمت ناروا به انسان دیگری بزند و کسانی که نفع خودشان را در غم پرست بودن انسانها میدانند مفسدند.

شما که دم از مسلمانی میزنید این را نمیدانی که قرآن و دین اسلام  بجز شادی و سربلندی انسان چیز دیگری نخواسته و به شدت از غم پرستی انسان را نهی کرده.

اگر شماها از شادی و شادزیستن بدتون میاد نظر شخصی خود را به دیگران تحمیل نکنید. شماها جوری صحبت میکنید انگار در ایران فقط میبدیها مسلمان هستند و بیقه کافرند. توصیه این حقیر به شماها این است که از لاک خود بیرون بیایید و کمی دید و ذهن خود را وسیعتر کنید.

این گروه موسیقی افتخار میکند که کارش شاد کردن مردم است و افتخار میکند که در شبی مبارک سعادت شادکردن دل مردم را داشت و من مطمئنم مردم میبد آنقدر فهیم هستند که تلاش مسئولین را برای ساختن میبدی شاد را درک میکنند.

به امید روزی که مردمی شاد و وطنی آباد داشته باشیم. با آرزوی شادی برای شما”

پاسخ میبدما:

با تشکر از مسئول گروه موسیقی چکامه، اگر چه در این جوابیه پاسخی به مطالب میبدما داده نشده اما به نظر می رسد لازم است نکاتی جهت تنویر افکار عمومی طرح گردد. هر چند میبدما از کش پیدا کردن این ماجرای تاسف بار هم چندان خرسند نیست.

گاهی اوقات فرد خاطی وقتی با ادعای قوی و مستحکمی برخورد می کند که قدرت نقد آن را ندارد، یک مدعای سست و ضعیف را به طرف مقابل خود نسبت می دهد و به جای رد کردن مدعای اصلی، به رد کردن این مدعای ضعیف می پردازد. به عبارت دیگر به جای مبارزه با پهلوان اصلی، پهلوان پنبه ای ساخته، آن را بر زمین می زند. این مغالطه، با ترفندهای گوناگونی انجام می پذیرد که متداولترین شیوه آن این است که اگر مدعای طرف، سخن معتدل و بدون اشکالی باشد، حالت افراط یا تفریطی به آن نسبت داده شود و به رد آن افراط یا تفریط پرداخته شود.

در جوابیه فوق، مدیر محترم گروه موسیقی آشکارا این مغالطه را به کار برده و ادعاهایی را به میبدما نسبت داده که به هیچ وجه در مطلب انتقادی میبدما مورد اشاره نبوده و وی با این ادعاهای غیرواقعی تلاش دارد تا خود و گروه متبوعش را افرادی معتدل، شادی دوست و محبوب معرفی نموده و در مقابل، میبدما را رسانه ای افراطی، مخالف شادی و منزوی معرفی نماید.

در این جوابیه ادعا شده «شماها از شادی و شادزیستن بدتون میاد» در حالی که اساسا در مطلب ما چنین ادعایی نشده بود و با عرض تاسف، مدیر محترم گروه موسیقی از خود اجتهاد کرده و صراحتا تهمت انزجار میبدما از شادی را ادعا کرده اند.

در این جوابیه ادعا شده « شماها جوری صحبت میکنید انگار در ایران فقط میبدیها مسلمان هستند و بیقه کافرند.» در حالی که به هیچ وجه چنین ادعایی در مطلب مذکور نبوده و این هم اتهام بدون مبنای آقای فرخی است.

در این جوابیه به صورت مستوفایی به مجوز داشتن این گروه از کرمان و اجراهای متعدد سخن رانده شده در حالیکه اصلا میبدما کوچکترین اشاره ای به مجوز یا مخاطبان این گروه ننموده است تا بخواهد آن را زیر سوال ببرد.

اما جالب آن است که مدیر محترم این گروه موسیقی به دعوای اصلی که میبدما به آن پرداخته، پاسخی نداده است. در آن مطلب، میبدما از این که نوازنده و خواننده زن این گروه موسیقی حجاب و پوشش زننده ای داشته به متولیان محترم شهرداری و شورای میبد انتقاد نموده و اینکه در بسیاری از مواعد اجرای این برنامه، صدای خواننده زن، غالب می شده است.

البته این را هم متذکر شده بودیم که جشن عید مقدسی، چون عید غدیر –مانند هر مراسم دیگری- باید منطبق با موازین شرعی و با مراعات عرف و هنجارهای شهرستان میبد برگزار شود. آیا تصور برگزاری جشنی که احکام اسلامی در آن زیر پا گذاشته نشود و در عین حال شادی آور و نشاط زا باشد برای این دوستان محترم خیلی سخت است؟! آیا باید همه کنداکتور برنامه را آکنده از آوازه خوانی و شعبده بازی کرد تا آن جشن شادی آور باشد؟! اصلا منظور از «شادی و نشاط» از نگاه این دوستان ارجمند چیست؟ نکند مقصود این عزیزان شادی های هیجانی و لاقیدی و قر و ادا است؟!

ضمنا اساسا روی سخن میبدما در مطلب مذکور با مسئولین محترم شورا و شهرداری میبد بوده است و منتظر پاسخگویی آنان بوده نه جوابیه سرشار از مغالطه و اتهام مدیر آن گروه موسیقی. البته پیگیری تخلفات چنین گروهی با اداره کل ارشاد استان کرمان است و رسانه های شهرستانی دیگر در این باره چندان ذی مدخل نیستند.

مطلب مرتبط: دف‌نوازی و همخوانی خانم بدحجاب در حضور شهردار و رییس شورای شهر میبد/ شهرداری، شورا و اداره ارشاد میبد پاسخگو خواهند بود؟!