در کل مدارس میبد تنها چهار مربی بهداشت وجود دارد/ احتمالا اشکال کار در مقابله با بیماری «شپش سر» مقاومت دارویی است

وی گفت: مراکز بهداشت شهرستان میبد مبتلایان به این بیماری را معاینه می کنند و در صورت لزوم شامپوی دارویی جهت درمان این بیماری را به صورت رایگان عرضه خواهند نمود.

به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت نشست خبری اصحاب رسانه میبد با رییس مرکز و شبکه بهداشت این شهرستان برگزار شد.

به گزارش “میبدما”، دکتر جواد سهیلی در ابتدای این نشست با یادآوری شعار هفته سلامت امسال، یعنی «غلبه بر دیابت» گفت: برخلاف سابق، دغدغه ما بیماریهای غیرواگیر -از جمله دیابت- است که در یک دهه اخیر آمارش سال به سال در حال افزایش است.

وی افزود: بیماریهای واگیردار در بیشتر موارد با یک واکسن قابل پیشگیری هستند اما بیماریهای غیرواگیر نظیر دیابت، چنین خصوصیتی ندارند و بایستی با مراقبت از سلامت خود از ابتلاء به چنین بیماریهایی پیشگیری کنیم.

وی گفت: مهمترین عامل نابینایی، قطع پا و نارسایی مزمن کلیه در دنیا دیابت است و سالانه ۴ میلیون مرگ به این خاطر اتفاق می افتد.

IMG-0620

رییس مرکز بهداشت میبد با اشاره به رتبه اول استان یزد در آمار دیابتی‌ها در کشور خاطرنشان ساخت: آمار دیابت در استان یزد ۱۸ درصد است که در بعضی تحقیقات تا ۲۳ درصد هم اعلام شده در حالیکه این آمار چند سال قبل، ۱۰ درصد و میانگین کشوری حدود ۱۴ درصد می باشد و در کشور از هر ۷ نفر، یک نفر با این بیماری دست به گریبان است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار “میبدما”، مبنی بر افزایش تعداد افرادی که به معضل «شپش سر» در میبد مبتلا شده اند گفت: در سالهای قبل، شپش در قشر ضعیف جامعه اتفاق می افتاد ولی در سالیان اخیر، الودگی شپش در کل کشور افزایش چشمگیری داشته و حتی در مدارس بالاشهر تهران هم شیوع داشته است.

وی افزود: بیشتر در مدارس به خاطر تراکم جمعیت دانش آموزی شاهد این معضل هستیم و البته باید توجه داشته باشیم که این یک بیماری انگلی است و خطرناک نیست.

دکتر سهیلی با اشاره به اقدامات شبکه بهداشت میبد در این باره گفت: شهریور سال گذشته اقدامات اولیه برای مبارزه با این بیماری انگلی انجام و طرحی ضربتی آغاز شد و شبکه بهداشت تک تک مدارس را بررسی کردند و به همین خاطر، آمار شناسایی مبتلایان به این بیماری خیلی بالا رفت.

وی خاطرنشان ساخت: احتمالا اشکال کار در مقاومت دارویی این بیماری به شامپوهای مخصوصی است که برای درمان این بیماری استفاده می‌شود و البته استفاده ناصحیح از این شامپوها و درمان غلط یا ناکافی و همچنین عدم حضور تمام اعضای خانواده برای معاینه هم از دلایل افزایش این بیماری است.

وی درمان این بیماری را آسان اما زمانبر دانست و گفت: بایستی در وهله اول وسایلی که احیانا با سر فرد مبتلا تماس داشته مورد شستشو قرار گیرد و در مراحل بعد کلیه اعضای خانواده فرد مبتلا مورد معاینه قرار گیرند و از شامپوی مخصوص برای شستشوی سر استفاده شود.

رییس شبکه بهداشت میبد با اشاره به نقش بسیار مهم مربیان بهداشت مدارس در پیشگیری از وقوع این بیماری خاطرنشان ساخت: در حالیکه ما در میبد ۱۵۶ مدرسه داریم اما کلا ۴ مربی بهداشت تمام این مدارس را پوشش می‌دهند که طبعا این تعداد بسیار کم است و با این مسائل بهداشتی، حداقل هر سه مدرسه به یک مربی بهداشت نیاز دارند.

وی گفت: مراکز بهداشت شهرستان میبد مبتلایان به این بیماری را معاینه می کنند و در صورت لزوم شامپوی دارویی جهت درمان این بیماری را به صورت رایگان عرضه خواهند نمود.