وزیر نیرو: مردم یزد، آب برای خوردن ندارند

وی ادامه داد: تمام آبی که از کارون به اصفهان یا فلات مرکزی یا به قم منتقل شده به یک میلیارد متر مکعب نیز نمی‌رسد، در حالی که کل آبی که در کارون جریان دارد بالغ بر ۲۱ میلیارد متر مکعب است. بنابراین آب برداشتی کمتر از پنج درصد آب خوزستان می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان در نخستین نشست خبری خود با اشاره به کاهش ذخایر آبی کشور، گفت: با وجود این که در سال آبی ۹۱-۹۲ میزان بارش در کشور تقریباً در حد نرمال بود اما با این وجود میزان روان آبها حدود ۴۵ درصد کاهش داشته و به همین دلیل میزان پیش بینی ذخایر آبی کشور تقلیل یافته به طوری که برای دو سال ذخیره آب در پشت سدها وجود ندارد.

وزیر نیرو در مورد تغییر تعرفه‌های آب و برق نیز گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده،‌ اما به واسطه محدودیت منابع مالی دولت و عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت تکلیفی به وزارت نیرو بسیاری از طرح های توسعه ای دچار تاخیر شده اند.

وزیر نیرو به طرح‌های انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر اشاره کرد و افزود: دراین راستا تمامی کارهای صورت گرفته با توجه به چارچوب بین المللی خواهد بود و اقدامی غیرقانونی دراین راستا صورت نخواهد گرفت؛ تکلیفی هم به عهده وزارت کشاورزی قرار گرفته که بنا است در طی ۲ ماه آینده این وزارتخانه تصمیمی را در خصوص الگوی کشت جدید و اصلاح کشت آبیاری در کشت صنعتی و گلخانه‌ای اتخاذ کند.

چیت چیان در خصوص تصمیم وزارت نیرو در مورد انتقال آب از کارون به زاینده ‌رود با توجه به مخالفت‌ها و استقبال‌هایی که صورت می‌گیرد اظهار کرد:‌ در خوزستان حساسیت ها و در اصفهان نگرانی‌هایی وجود دارد؛ زاینده رود خشک شده و تامین آب شرب اصفهان به سختی انجام می‌شود.

وی گفت: انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مطلقا نخواهیم داشت مگربرای مصرف آب شرب.

وزیر نیرو اظهار داشت: اگر از مردم خوزستان پرسیده شود که اجازه می دهید برای مردم یزد، کرمان و کاشان و … که آب برای خوردن ندارند به میزان شرب آب کارون منتقل شود مطمئنم تمام مردم استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری اعلام می کنند حاضریم آب شرب مردم از کارون تامین شود.

وی ادامه داد: تمام آبی که از کارون به اصفهان یا فلات مرکزی یا به قم منتقل شده به یک میلیارد متر مکعب نیز نمی‌رسد، در حالی که کل آبی که در کارون جریان دارد بالغ بر ۲۱ میلیارد متر مکعب است. بنابراین آب برداشتی کمتر از پنج درصد آب خوزستان می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در جلسات گذشته شورای عالی آب برای انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مقررات و اصول سخت گیرانه‌ای گذاشته شده است اظهار کرد:‌ مقررات مصوبه باید رعایت شود، نیازهای حوضه آب دهنده تامین و اقدامات لازم در حوضه آب گیر صورت گیرد.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که اجازه انتقال آب حوضه به حوضه غیر از بخش شرب وجود ندارد گفت: برای انتقال آب حوضه‌ای تبعات زیست محیطی نیز در نظر گرفته می‌شود و تمام اصول رعایت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اصول انتقال در سازمان یونسکو مصوب شده و در چارچوب آن باید عمل شود بنابراین در صورت نیاز وزارت نیرو مسئله را باید در شورای عالی آب مطرح کند تا پس از در نظر گرفتن ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و … به تصویب برسد.

وزیر نیرو با بیان این که طی یک سال آینده مدیریت یکپارچه بر حوضه های آبریز اعمال می شود ، افزود: در تمام دنیا مدیریت بخش آب از تقسیمات سیاسی تبعیت نمی کند؛ در حالی که در کشور ما برخی از رودخانه ها بین سه، چهار و یا ۹ استان قرار دارد.

وی اظهارداشت: اگر روند مدیریت استانی در کشور ادامه یابد بخش آب با فجایعی روبرو خواهد شد و وزارت نیرو مصمم است بر پایه قانون مصوب، طی یک سال آتی این برنامه را اجرایی کند.