نظر شهید همت درباره مذاکره با آمریکا

از کتاب: “به روایت همت”

کتاب “به روایت همت”  همه ​صحبت های حاج همت راجع به آمریکاست.

بخشی از کتاب:

هر لحظه سُستی در امر جنگ، موجب این می‌شود که بعضی ساده اندیش‌ها بگویند: اصلاً برویم و با رژیم بعث آشتی کنیم.

درست عین بلایی که در آخرِ ماجرایِ گرفتن لانه‌ی جاسوسی آمریکا، بر سرمان آمد؛ در مذاکراتِ‌ الجزایر، آمریکایی‌ها بر سر هیأت نمایندگی ما شیره مالیدند، گروگان‌های‌‌شان را صحیح و سالم از ما تحویل گرفتند و از آن ۱۲ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده‌ی ایران در بانک‌های آمریکا، حتّی یک سِنت هم به ما تحویل ندادند.

آیا برویم پشت میز مذاکره با دشمن؟، عینِ همان مذاکراتی که لبنانی‌ها بعد از اشغال بخش اعظم کشورشان در سال گذشته توسط اسرائیل، به آن تن دادند؟ همان اسرائیلی که چنان بلاهایی در جریان اشغال بیروت، بر سر مردم آن‌جا آورد و بعد از خاتمه‌ی مذاکرات صلح دولت امین جُمَیِّل با اسرائیل، موقع امضای قرارداد صلح، که آمریکا هم به عنوان میانجی زیر قرارداد را امضاء کرد، اسرائیلی‌ها متعهد شدند بیروت را از نیروهایشان تخلیه کنند. آیا اسرائیل از بیروت بیرون رفت؟!.

شما راضی هستید بر سر میز چنین مذاکره‌ای بنشینیم، که بعد شما بتوانید بروید تهران، پیش زن و بچّه‌های‌تان؟!، بروید پیش اعضای خانواده‌تان؟. آیا برویم بر سر میز مذاکره؟!. امام به عنوان پیش شرط مذاکره‌ی صلح، چه خواسته بود؟ حرف حساب ایران چه بود؟‌ ایران گفته بود عراق به عنوان آغاز کننده‌ی جنگ و مسؤول خسارت‌هایی که به ما زده، باید صد و پنجاه میلیارد دلار، به ما غرامت بدهد. آیا رژیم عراق چنین غرامتی را به ما می‌دهد؟ جداً صد و پنجاه میلیارد دلار به ما می‌دهد؟​