شرمن: منافع اسراییل را نادیده نمی‌گیریم

وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱+۵ در مصاحبه با شبکه ۱۰ اسرائیل تصریح کرد که آمریکا هیچ‌گونه پیشنهاد کاهش تحریم‌ها را به ایران ارائه نکرده است. به گزارش رجانیوز، این اظهارات وندی شرمن در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ مطرح شده است که قرار است ۷ […]

وندی شرمن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا در گروه ۱+۵ در مصاحبه با شبکه ۱۰ اسرائیل تصریح کرد که آمریکا هیچ‌گونه پیشنهاد کاهش تحریم‌ها را به ایران ارائه نکرده است.

به گزارش رجانیوز، این اظهارات وندی شرمن در آستانه مذاکرات ایران و ۱+۵ مطرح شده است که قرار است ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبانماه) در «ژنو» برگزار شود.

وی در این مصاحبه خود که قرار است امشب به طور کامل منتشر شود، تصریح کرد: ما هیچ پیشنهادی در خصوص کاهش تحریم‌ها به ایران ندادیم و هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم.

این در حالی است که پیشتر برخی رسانه ها، خبری منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه شرمن از نمایندگان کنگره آمریکا خواسته تا در تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران قدری تأمل کنند و اجازه دهند مذاکرات پیش رود.

با اینحال رئیس تیم مذاکره کننده آمریکا چندی پیش در اظهاراتی تصریح کرد که فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است که این حرف وی واکنش‌های شدیدی را در ایران به همراه داشت .

معاون وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ۱۰ اسرائیل همچین تأکید کرد که منافع امنیتی اسرائیل در حین فرایند مذاکرات با ایران نادیده گرفته نمی‌شود.

رویکرد غیر دیپلماتیک معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مواجهه با ایران در حالی است که که وی به عنوان نماینده این کشور در مذاکرات هسته ای حضور دارد.

اظهارات اخیر شرمن در واقع خط بطلانی بر موضوع آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران در جریان مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ و همچنین تغییر رویکرد کاخ سفید در مواجه با ایران پس از مذاکرات ژنو است.

 در همین حال مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ در واکنش به اظهارات مذاکره‌کننده آمریکا در گروه ۱+۵ مبنی بر این‌که “هنوز هیچ پیشنهادی به ایران برای لغو تحریم‌ها داده نشده است” تاکید کرد: هرگونه راه‌حلی که متضمن لغو تحریم‌ها نباشد، مورد پذیرش ما نیست.

عباس عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش آیا مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ در وین که ۸ و ۹ آبان برگزار شد به ویژه درباره تحریم‌ها مثبت بوده است؟ خاطرنشان کرد: در طول مذاکرات انجام شده در ژنو و مذاکرات کارشناسی میان ایران و ۱+۵ در وین صرفا قابلیت‌ها و امکانات هر طرف در جریان مذاکرات بحث و بررسی شد و هنوز هیچ توافقی درباره این موضوعات بین دو طرف حاصل نشده است.