دبیرکلی اوپک گازی به ایران رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با رای وزرای انرژی کشورهای عضو مجمع جهانی کشورهای، صادرکننده گاز، محمدحسین عادلی کاندیدای ایران دبیرکل این مجمع شد. ایران بر اساس برآوردهای جدید شرکت‌های بزرگ نفتی مانند BP در حال حاضر بزرگترین منابع گازی متعارف جهان را در اختیار دارد و ریاست دوره‌ای اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با رای وزرای انرژی کشورهای عضو مجمع جهانی کشورهای، صادرکننده گاز، محمدحسین عادلی کاندیدای ایران دبیرکل این مجمع شد.

ایران بر اساس برآوردهای جدید شرکت‌های بزرگ نفتی مانند BP در حال حاضر بزرگترین منابع گازی متعارف جهان را در اختیار دارد و ریاست دوره‌ای اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در اختیار ایران است.

بر اساس این گزارش پیش از این دبیرکلی این مجمع در اختیار بوخانفسکی روس بود و لیبی و روسیه کاندیداهایی برای گرفتن پست دبیرکلی در دوره جدید معرفی کرده بودند.

این گزارش حاکی است گاز در آینده انرژی جهان به خصوص در حوزه انرژی‌های فسیلی نقش اصلی را بازی خواهد کرد.   پانزدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور ١٣ کشور عضو و ۴ کشور ناظر به میزبانی ایران امروز در حال برگزرای است.

در پانزدهمین نشست وزارتی GECF ، بررسی مسایل مالی و اداری مجمع، تعیین بودجه ٢٠١۴ ، تعیین برنامه کار دبیرخانه در سال ٢٠١۴  و ارائه گزارش هایی در مورد بازار گاز، در دستور کار قرار دارد.

کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان سیزده عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.   هلند، قزاقستان و نروژ و عراق نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند.