هفت قرینه جالب و عبرت‌آموز در باب سیاست‌ورزی دکتر علی اکبر ولایتی

به عنوان نمونه موضع‌گیری آقای ولایتی در مسائل سیاست خارجی و مواجهه ایشان با آقای جلیلی صرفا به خاطر خاستگاه شخصی ایشان نبود بلکه نتیجه تدبیر عقلانی بود که به شکل دقیقی اندیشیده شده بود. من این را با اطلاع می‌گویم و تحلیل نیست.

اختصاصی میبدما: این هفت نقل قول کوتاه را بخوانید، نتیجه گیری اش با خودتان!

۱٫ تیمور علی عسگری(یکی از نزدیکترین چهره های سیاسی به هاشمی رفسنجانی) در گفتگو با خراسان:

وقتی آقای ولایتی با آقای ناطق در این باره مشورت کرد، آقای ناطق در پاسخ گفته بود که مگر غیر از این است که بزرگان اصول گرا می خواهند که جریان اصول گرا پیروز شود شما (ولایتی) بگوید من مشروط کنار می روم آن هم به این شرط که آقای جلیلی و من با هم کنار برویم.

هدف از بیان این نکات این است که پشت صحنه ماجرا از نظر تدبیر سیاسی، مدیریت صحنه و شکل میدانی توسط آقای ناطق انجام شد. ان شاءا… که ایشان راضی باشند این نکات را می گویم.

۲٫ احمد پورنجاتی (نماینده دوم خردادی تهران مجلس ششم) در گفتگو با هفته نامه آسمان:

اینگونه نبود که بخشی از کاندیداهایی که در جبهه اصول گرا تعریف می‌شدند خود خواسته و اتفاقی مواضعی را بگیرند که نهایتا به سود کاندیدای پیروز باشد. تمام اینها با برنامه‌ریزی بود به این معنا که با تدبیر عقلانی همراه بود. به عنوان نمونه موضع‌گیری آقای ولایتی در مسائل سیاست خارجی و مواجهه ایشان با آقای جلیلی صرفا به خاطر خاستگاه شخصی ایشان نبود بلکه نتیجه تدبیر عقلانی بود که به شکل دقیقی اندیشیده شده بود. من این را با اطلاع می‌گویم و تحلیل نیست.

۳٫ صادق زیباکلام در مقاله سایت انتخاب بعد از مناظره سوم:

انتقاد ولایتی از عملکرد دکتر سعید جلیلی کارستان بود. دکتر علی‌اکبر ولایتی در مناظره دیروز آن شنل قهرمانی را از شانه‌های جلیلی برای نخستین‌بار کنار زد. او در کمتر از چند دقیقه بخش عمده‌یی از تبلیغات آن چند ساله در مورد سعید جلیلی را به زیر سوال برد. ولایتی نشان داد که جلیلی خیلی هم آن کوه استوار، آن اسطوره و اسوه شجاعت، شهامت، حکمت و تدبیر که اصولگرایان ظرف چند سال گذشته از وی ساخته و پرداخته‌اند نیست.

۴٫ محمد علی ابطحی در گفتگو با برهان:

آقای ولایتی با بحثی که با آقای جلیلی در مورد مسئله‌ی تحریم‌ها و مذاکرات ۱+۵ مطرح کرد شاید نتوانست رأیی برای خودش جذب کند، اما قطعاً پاسی بود که به آقای روحانی داد و ایشان توانست گل بزند.

۵٫ محسن رضایی در مناظره سوم:

وی پس از طرح انتقادات شدید محمد باقر قالیباف از علی اکبر ولایتی در خصوص نحوه دیپلماسی ایران در زمان تصدی ولایتی در وزارت خارجه گفت: یکی از جمع بندی های این مناظره این است که معلوم شد سه نفری که باهم ائتلاف داشتند، اختلافات جدی با یکدیگر دارند.

۶٫ آیت الله یزدی در اطلاعیه ای رسمی:

جلسه اعضای جامعه مدرسین قم در روز شنبه ۱۱/۳/۹۲ تشکیل شد که پس از بحث و تبادل نظر درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری نظر اکثریت اعضاء به جناب آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی معطوف گردید.

آیت‌الله یزدی در اطلاعیه خود خاطرنشان کرد که این نظر مورد تأئید کتبی تعداد متنابهی از دیگر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم قرار گرفته است.

۷٫ علی‌اکبر ولایتی پس از پیشنهاد هاشمی رفسنجانی در حاشیه جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسئولیت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را پذیرفت و جانشین حسن روحانی شد.