جوابیه شرکت ایرانسل به یک خبر و پاسخ نویسنده مطلب به این جوابیه

به چه مجوزی یک سامانه ارتباطی می تواند به صورت سیستماتیک، شرایط نقض این بخش از شریعت را فراهم کند؟ این که سعی شود این ارتباط با اطلاع طرفین باشد، مجوزی برای مطلوبیت آن نیست. آیا تغییر هویت صوتی زن و مرد، خارج از وضعیت تشبه به جنس مخالف است؟

به دنبال انتشار خبر «شکستن حریم ‌خانواده و شرع، با «بمب‌صوتی مخنث»؛ در سطح رسانه ها، روابط عمومی شرکت ایرانسل جوابیه ای ارسال نموده است که متن جوابیه در ادامه می آید.

«… با برقراری تماس با ساختار معرفی شده، امکان استفاده از سرویس “صدای جادویی” میسر می گردد و تماس کاربر به تلفن گویایی متصل می شود که سرویس و افکت های فانتزی موجود را معرفی می کند و کاربر به میتواند به سلیقه خود افکتی را از بین افکت های فانتزی ارائه شده، انتخاب کرده و حتی می تواند صدای خود را با افکت انتخاب شده تست نماید، پس از انتخاب نهایی افکت، پیغام صوتی برای کاربر پخش خواهد شد و شرایط برقراری تماس و لغو سرویس را نیز توضیح خواهد داد.

در زمان برقراری تماس، شماره تماس گیرنده به دریافت کننده تماس، نمایش داده شده و در صورت پاسخگویی، پیش از برقراری مکالمه صوتی بین تماس گیرنده و مخاطب، پیغام صوتی خودکاری برای دریافت کننده تماس پخش خواهد شد که او را مطلع می سازد که تماس برقرار شده کنونی با استفاده از سرویس صدای جادویی می باشد و علاوه بر اطلاع رسانی به هر دو طرف تماس، در این پیام صوتی به طرفین آموزش داده میشود که چطور می توانند در طول مکالمه، سرویس صدای جادویی را لغو نموده و پس از آن با صدای طبیعی خود با یکدیگر صحبت نمایند یا از همان ابتدا مکالمه را با صدای غیرفانتزی برقرار نمایند. براساس فرآیند ذکر شده طبعا امکان سوء استفاده از سرویس مهیا نمی باشد».

پاسخ نویسنده (حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی میبدی)

متأسفانه عدم رعایت ضوابط مربوط به شناخت هویت صاحب سیم کارت برای نظارت و پیگیری موارد تهدید و مزاحمت، سبب مشکلات خانوادگی زیادی شده است که همگان کمابیش گرفتار آن شده اند. گذشته از این توصیه به مسؤولین ایرانسل، دو اشکال به سرویس صوتی جادویی وارد است:

۱٫ یکی از مباحث مهم و اثرگذار در فقه اجتماعی اسلام، ممنوعیت تشبه زن به مرد و تشبه مرد به زن است. به چه مجوزی یک سامانه ارتباطی می تواند به صورت سیستماتیک، شرایط نقض این بخش از شریعت را فراهم کند؟ این که سعی شود این ارتباط با اطلاع طرفین باشد، مجوزی برای مطلوبیت آن نیست. آیا تغییر هویت صوتی زن و مرد، خارج از وضعیت تشبه به جنس مخالف است؟ این کار چه ضروتی دارد؟ چه مزیت نسبی دارد؟ آیا می توان حریم الهی را دستاویز سرگرمی کرد؟

۲٫ در طراحی سرویس صوتی جادویی، اگر چه سعی شده است تا با اطلاع طرفین باشد. اما دارای درزهایی است که نگرانی را بر طرف نمی کند. زیرا تنها در آغاز مکالمه به مدت بسیار کوتاهی توضیحی ارائه می شود. بنابراین:

الف. اگر کسی بعد از برقراری تماس، گوشی را بگیرد و شروع به صحبت کند، متوجه نمی شود که چه اتفاقی افتاده است و در گرفتار مزاحمت و سوء استفاده می شود. این مسأله وقتی جدی می شود که متوجه باشیم سیم کارتهای ایرانسل تا حدی بی هویت است. خوب است که ایرانسل به جای این سرویس های نامتناسب با فرهنگ دینی جامعه، به رفع اشکال سیم کارتها و مزاحمتهای ناشی از آن بپردازد.

ب. با توجه به ماهیت تلفن همراه که معمولا در شرایط سیار و جابجایی استفاده می شود و نه در محیط آرام و بی سرو صدا، ممکن است که توضیحات نخست اپراتور که در حد چند ثانیه است، گرفتار آلودگی صوتی محیط شده، شنیده نشود و ارتباط یاد شده، بدون توجه کاربر، با صدای جنس مخالف صورت بگیرد و اسباب مزاحمت و سوء استفاده شود. نکته دیگر اینکه، لزوما همه افراد از این سرویس اطلاع ندارند و لذا طبیعی است که افرادی حتی اگر در محیط آرام هم تماس را پاسخ دهد، متوجه این سرویس نباشند و اسباب سوء استفاده فراهم شود.