ما به اندازه عراق فوتبال بلد نیستیم یا جنجال سازی ها اجازه پیشرفت نمی دهد؟/ اگر ‏نود ۲-۳ سال تعطیل شود به احتمال فراوان نشانه‌های پیشرفت در فوتبال دیده ‌خواهد شد

ما به اندازه عراق فوتبال بلد نیستیم؟ یا پول و امکانات نداریم؟ یا به اندازه آنها حاشیه و جنجال نساختیم؟ عراق به شدت درگیر فساد و نیازمند اصلاحات است اما زمانی که عراق به المپیک رفت ما مشغول درگیری بر سر فساد در فوتبال بودیم!‌

ما به اندازه عراق فوتبال بلد نیستیم؟ یا پول و امکانات نداریم؟ یا به اندازه آنها حاشیه و جنجال نساختیم؟ عراق به شدت درگیر فساد و نیازمند اصلاحات است اما زمانی که عراق به المپیک رفت ما مشغول درگیری بر سر فساد در فوتبال بودیم!‌ کجا فساد نیست که فوتبالمان پاک باشد؟ فوتبال فاسد قدرتمند مثل ایتالیا بهتر از فوتبال ژورنالیستی و جنجالی مثل ایران است که نود همه کاره‌‌اش شده و الگو و افقش هم انگلیس که رسانه‌های زرد و سطحی نمی‌گذارند به قدری که لیاقتش را دارد برسد.

1782438
این جو رسانه‌ای بدترین مانع برای رشد فوتبال است که نود به پشتیبانی کامل صدا و سیما به مدت ۱۶ سال ادامه‌ش داده و کارشناسان بعد از هر شکست “در نود” جمع می‌شوند تا درباره ناکامی‌ها علت پیدا کنند! در فوتبال ایران یک نفر به تنهایی جریان سازی و جنجال سازی می‌کند، مربی‌ها و بازیکن‌ها طبق نسبت‌شان با او محبوب یا منفور می‌شوند، می‌تواند هر سیاست یا تصمیمی را به میل خودش تخریب کند، و خیلی از اهالی فوتبال چون دیده شدن برایشان اهمیت دارد قدرت مخالفت با منبع جنجال را ندارند و سعی می‌کنند خودشان را با او تنظیم کنند.

اگر برنامه ‏نود را حتی به مدت دو سه سال تعطیل کنند و صدا و سیما جلوی هر نوع گزارش‌ و برنامه جنجالی را بگیرد و با روزنامه‌های ورزشی هم سختگیری و ‌برخورد کنند به احتمال فراوان نشانه‌های پیشرفت هم به تدریج در فوتبال ایران دیده ‌خواهد شد. ‏اصلاح فوتبال هم مثل تعمیر کشتی در حال حرکت است، اما آنهایی که با ایده آل‌گرایی درش جنجال دائمی و درگیری و دعوا درست می‌کنند در واقع دنبال خودنمایی و کاسب‌کاری خودشان هستند‌، نه واقعا به دنبال پیشرفت فوتبال.