مشکلات مالی فراوان در دانشکده علوم قرآنی میبد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی میبد با اشاره به عدم تطابق سرفصل‌ها با نیازهای روز، عنوان کرد: تأسیس رشته‌های کاربردی و مطابق با علوم روز، گرایش جوانان را به رشته‌های قرآنی بیشتر می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی خواجه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی میبد در گروه علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری […]

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی میبد با اشاره به عدم تطابق سرفصل‌ها با نیازهای روز، عنوان کرد: تأسیس رشته‌های کاربردی و مطابق با علوم روز، گرایش جوانان را به رشته‌های قرآنی بیشتر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی خواجه‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی میبد در گروه علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه در حال حاضر پژوهش‌های قرآنی خیلی حالت تحقیقی ندارند، اظهار کرد: پایان‌نامه‌ها یا به علت وسعی که نویسنده ندارد یا به این دلیل که بسیاری از دانشجویان انگیزه ندارند و معمولاً کپی پیست و رونویسی است، خیلی ارزش کار تحقیقی ندارند.

وی افزود: شاید عمده‌‌ترین مشکل در مسیر پژوهش‌های قرآنی این باشد که انگیزه و علم کافی وجود ندارد. به نظرم می‌رسد بهتر باشد که در دانشگاه‌ها بحث آموزش‌محوری را جایگزین پایان‌نامه‌ها کنند، اما پایان‌نامه را حذف نکنند و یک امتیاز بزرگی برای پایان‌نامه در نظر گرفته شود تا آن‌هایی که توانایی دارند به سراغ آن بروند.

خواجه‌پور بیان کرد: بسیاری از افراد توانایی نوشتن ندارند و واقعاً نمی‌توانند بنویسند، لذا همین آفت باعث شده خرید پایان‌نامه و آفت‌هایی نظیر آن مرسوم شود، اگر همان آموزش‌محوری مد نظر باشد و در کنار آن هم پایان‌‌نامه باشد و برای آن امتیازی در نظر گرفته شود تا آن‌هایی که واقعاً توانایی‌اش را دارند از آن صرف نظر نکنند، مفید خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قرآنی میبد بیان کرد: مسئله دوم آن است که از نظر امکانات مالی هنوز به مسائل و پژوهش‌های قرآنی و حتی آموزش‌های قرآنی به اندازه سایر رشاه‌ها بها داده نمی‌شود و به نظرم باید در این زمینه فکری شود.

کمبود بودجه‌های پژوهشی

وی با اشاره به کمبود بودجه‌های پژوهشی ادامه داد: در دانشکده علوم قرآنی هستیم و با مشکلات مالی فراوان روبه‌رو هستیم، بودجه پژوهشی نداریم، پیرو آن حتی یک نشریه قرآنی هم نتوانستیم منتشر کنیم، با یک امکانات خیلی پایین باید کار را کنیم، چون امکانات مالی نیست؛ لذا در مقایسه با رشته‌های دیگر فکر می‌کنم آن جایگاهی که باید قرآن داشته باشد، هنوز به آن بها داده نشده است.

خواجه‌پور اظهار کرد: حدود ۱۵ سال است که در دانشگاه علوم قرآنی میبد هستم. بارها حتی درخواست شد ولی یک بودجه فرعی هم برای پژوهش‌های قرآنی و انتشار نشریه یا مجله‌ای در نظر گرفته نشد. اگر هم به خود دانشگاه بودجه‌ای داده ‌شود، معمولاً صرف همایش‌ها و چیزهایی نظیر آن می‌شود و معمولاً برای خود پژوهش‌های ثابت، کتاب، نشریه یا مجله‌های علمی و پژوهشی و نشریات دانشجویی بودجه‌ای اختصاص نمی‌یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که در مقایسه میان آموزش و پژوهش، آیا اهمیتی که به پژوهش داده می‌شود را متناسب می‌دانید؟ گفت: قاعدتاً نه، واقعاً به پژوهش بها داده نشده، بودجه‌های آموزشی به هرحال به هر طریقی بوده، پرداخت شده، ولی برای پژوهش هیچ چیزی وجود ندارد. امکانات، انگیزه‌ها و زمینه‌ها و در کل هیچ چیزی برای پژوهش وجود ندارد؛ هر کاری که انسان بخواهد انجام دهد انگیزه می‌خواهد، ولی وقتی انگیزه وجود ندارد و چیزی هم که بتواند انگیزه را ایجاد کند وجود ندارد، قاعدتاً بهایی که به پژوهشگر و پژوهش باید داده شود، داده نمی‌شود؛ انگیزه‌ای ایجاد نمی‌شود و کاری هم انجام نمی‌شود.

خواجه‌پور با اشاره به عدم تطابق سرفصل‌ها با نیازهای روز، عنوان کرد: سرفصل‌ها مطابق با نیاز روز نیست. رشته‌هایی که داریم، تفسیر، علوم روز و یا قرائت هستند، امروزه طوری شده که معمولاً به سراغ رشته‌هایی می‌روند که عنوان داشته باشد. می‌توان سرفصل‌ها، رشته‌ها و گرایش‌ها را کمی به روز کرد و رشته‌های کاربردی و مطابق با علوم روز که عنوان روز هم داشته باشد شاید گرایش جوانان را به رشته‌های قرآنی بیشتر کند.

وی با ذکر مثالی بیان کرد: رشته‌ای را به نام رشته «خانواده» در دانشگاه آزاد تأسیس کرده بودند که هیچ کس در آن ثبت نام نکرد. اما وقتی نام این رشته را عوض کردند و «مهندسی نظام خانواده» گذاشتند، داوطلبانی به آن ورود کردند. به‌طور مثال شاید خیلی گرایش به‌عنوان رشته قرائت نباشد، ولی با انتخاب اسامی به روزتر می‌توان استقبال بیشتری را شاهد بود. با انتخاب اسامی به‌روزتر مثل قرآن و روانشناسی، قرآن و حقوق و … شاهد خواهیم بود که قاعدتاً استقبال بهتر خواهد شد.