از اختلاف و دعوا بپرهیزید/ چرا ازشهرمان مداحان کشوری پرورش نمی‌یابند؟!/ در هیئات، روحانی باشد تا حرفی از معارف دین هم زده شود/ سروصدای بلندگوها نباید بیماران را بیازارد/ برپایی نماز در عزاداری‌ها باید گرامی داشته شود

مداحانی را که در شهر آیت الله حائری و شهر شهدا می آوریم خدای ناکرده معتاد نباشد، حرف های سست نزند. دنبال پول نباشد. تکیه بر نیروهای های خودمان کنید. چرا نباید از شهرمان مداحان کشوری پرورش بیابند.

آیت الله اعرافی در جمع مداحان، شاعران و رؤسای هیئات مذهبی شهرستان میبد اظهار داشت: به خود افتخار کنید که زیر پرچم عاشورا جمع شده اید و در این جلوگاه الهی حضور دارید و مبلغ امام حسین(ع) هستید.

وی خاطرنشان ساخت: نسل به نسل، هیئت به هئیت پرچم عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) را در سختی های روزگار حفظ کرده اید. الان قریب به ۱۰۰ کشور مراسم عاشورا را برگزار می کنند.

رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در دانشگاه جامعه المصطفی از دانشجویان خارجی مان هرساله می خواهیم که گزارشی از عاشورا و تاسوعای کشورشان برای مان بیاورند. سال قبل این گزارش تبدیل به یک کتاب قطوری شد که به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردیم.

عزاداری های باید با صدق و اخلاص باشد

امام جمعه شهرستان از روسای هیئات مذهبی تقاضا کرد از نگاه های پایین و سطحی و نازل دوری کنند و اظهار داشت: نگاهی های شما باید به سمت بناهای پاک و آرمان های والا باشد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: عزاداری های باید از روی صدق و اخلاص باشد. عزاداری ها باید راست و درست و مستند به تاریخ باشد. از آنچه موجب اختلاف و دعوا می شود بپرهیزید. هیئت های ما باید به رشدی رسیده باشند که در دام کارهای بچه گانه قرار نگیرند. همدلی و صمیمیت باید میان هیئت ها در هر محله و شهرستان وجود داشته باشد.

چرا از شهرمان مداحان کشوری پرورش نمی یابند؟!

امام جمعه شهرستان از سرهیئت های خواست در دعوت از مداحان و کسانی که باعث رونق عزاداری می شوند دقت کنند. کسانی دعوت شوند که صادق باشند، قصد اصلی شان پول و مزد نباشد، افراد سالم باشند. کسانی را در شهر آیت الله حائری و شهر شهدا می آوریم خدای ناکرده معتاد نباشد، حرف های سست نزند. دنبال پول نباشد. تکیه بر نیروهای های خودمان کنید. چرا نباید از شهرمان مداحان کشوری پرورش بیابند.

وی اضافه کرد: از رقابت های ناسالم بپرهیزید. رقابت در کار خیر خیلی خوب است. گاهی رقابت در این است که علم (پرچم) چقدر باشد. هیئت ها در کارهای نیک و زیبا رقابت داشته باشند.

آیت الله اعرافی پخش آهنگ های ناصحیح و ناروا را ظلم به معارف عاشورا دانست و گفت: حیف نیست عاشورای حسینی به چیزی آلوده شود که شبهه شرعی دارد؟!

وی از سران هیئات خواست حقوق مردم را در عزاداری رعایت کنند و تصریح کرد: آبرو، جان، آسایش، بهداشت و… حقوق مردم است. امام حسین(ع) در شب عاشورا تقاضا می کند که زمین های اطراف را از صاحب آن بخرند. عاشورا یعنی حقوق الناس. یک ریال از حق مردم نباید بردارید و صرف کار دیگر کنید. سرو صدای بلندگوها نباید بیماران را بیازارد.

امام جمعه شهرستان اشعار عاشورایی را زنده، الهام بخش و حرکت آفرین دانست و تاکید کرد: عاشورا یعنی مظهر پایداری در راه خدا. جذابیت عاشورا بسیار مهم است.

حضور روحانیت و تعامل با روحانیت یکی دیگر از محورهایی بود که امام جمعه میبد روی آن تاکید داشت و اظهار داشت: در هیئت ها به انتخاب خودتان روحانی را انتخاب کنید که حرفی از معارف دین هم زده شود.

رئیس دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه؛ بر وحدت میان شیعه و سنی تاکید کرد و افزود: امروز عالم اسلام در آتش تفرقه مذهبی می سوزد. تندروهای تکفیری که در اهل سنت پیدا شده اند و در اقلیت هستند، کارهای زشت و ناپسندی انجام می دهند. گاهی در بین شیعیان هم افرادی هستند که به مقدسات دیگر ادیان اهانت می کنند که این کارها خطاست.

وی گفت: خود امامان بزرگوار گفته اند که همه باید برادر باشند. بر شرایط وحدت اسلامی و انسجام الهی خیلی دقت کنید. حقایق را بگویید. ما در همه عالم پرچم دار اهل بیت هستیم و در ذات انقلاب ماست. از آن طرف کشور ما هم زمان فلسطین را هم دارد. شما باید طوری رفتار کنید که اهل سنت هم در مراسم های شما شرکت کنند.

خطیب جمعه میبد بر اهمیت پیوند حسینیه، مسجد و نماز تاکید کرد و افزود: امر به معروف و نهی از منکر، و برپایی نماز باید گرامی داشته شود. در آراستن حسینیه و مسائل نماز و … دقت شود.

امام جمعه میبد ادامه داد: در شهر ما محلات متعددی داریم، محله گرایی خوب است ولی گاهی در محله گرایی افراط می شود. هیئت ها باید بین محلات رفت و آمد داشته باشند.

وی گفت: ماهواره ها و سایت های مخرب بنیان های خانواده را فرو می ریزند. اگر هوشیار نشویم خوبانمان از دست خواهند رفت، این ها ابزارهای هستند که متاسفانه در خدمت فساد قرار گرفته اند.

خطیب جمعه میبد از روسای هیئات خواست که یک روز را در محرم هماهنگ کنند و مراسم باشکوهی که همه هیئت ها با پرچم خود حضور دارند برگزار کنند.

در پایان این مراسم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از رسانه ها، سایت ها و خبرنگار صدا و سیما خواست که شکوه عزاداری خاص شهرستان را منعکس کنند و آنها را ثبت و ضبط کنند.

منبع: میبد خبر