چند نکته ضمن تشکر از دکتر دهقانی

حجه الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی

  • حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل امامی

سلام و سپاس خدمت شما و جناب آقای دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی

مقاله یادشده ایشان در حوزه تبیین دیدگاههای گوناگون نسبتاً منصفانه و دقیق بود و جای قدردانی دارد. و نیز اینکه ایشان با وجود مشغله های زیاد، نوشته ای عادی را پاسخ داده اند، جای تقدیر دارد.

به نظر می رسد که ایشان با آوردن عبارت «به طور کلی سه دیدگاه فراگیر بدبین، خوش‌بین، و واقع بین در مورد تأثیرهای هویتی مذاکره ایران و آمریکا وجود دارد. بدبینان بر این باورند که …» و استفاده از عبارات ارزشی بدبین، خوش بین و واقعبین، و عبارات دیگری که در متن است، به بررسی ارزشی و نیز دانشی دیدگاه بد بین پرداخته اند. و عملاً دیدگاه سوم (واقعبین) را پذیرفته اند؛ لذا داروی و نقد، بلکه نفی دیدگاهی که ایشان آن را بدبینانه خوانده اند، در مقاله روشن است. به ویژه اینکه ایشان پنچ نکته را به اسم پیشفرضهای این دیدگاه آورده اند که برخی از آنها را شاید هیچ مخالف مذاکره با آمریکا نپذیرد! ایشان این ملاحظات را در پی دیدگاهی که آن را خوشبین نامیده اند، نیاورده است؛ خوب بود برای رعایت تناسب، آن به اصطلاح پیشفرضها که هر خواننده ای را متوجه نقد، بلکه نفی آن دیدگاه می کند، ذکر می شد.

ضمن تشکر مجدد از جناب دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی به خاطر بذل عنایت به مباحث علمی و اهتمام به اخلاق علمی و رسانه ای. خوب است که سایت میبدما مقاله ایشان را نیز منتشر کنند.

زنده و برازنده ظهور باشیم