اندر حکایت جابجایی ننه قمر در میبد

نارین نیوز، برجسته فیروزابادی «بابا! مادر بزرگ از شهر رفته». با بیان همین جمله تلخ که از زبان شیرین کودکم  داخل اتومبیل پیچید ناخودآگاه پایم را بر روی پدال ترمز کوبیدم به خودم گفتم سالهاست مادر بزرگ پدری ما سینه قبرستان جاخوش کرده و مادر بزرگ مادری هم توی آسایشگاه منتظره با عنایتی از طرف […]

نارین نیوز، برجسته فیروزابادی

«بابا! مادر بزرگ از شهر رفته». با بیان همین جمله تلخ که از زبان شیرین کودکم  داخل اتومبیل پیچید ناخودآگاه پایم را بر روی پدال ترمز کوبیدم به خودم گفتم سالهاست مادر بزرگ پدری ما سینه قبرستان جاخوش کرده و مادر بزرگ مادری هم توی آسایشگاه منتظره با عنایتی از طرف خداوند آغوش در آغوش او به خواب ابدی فرو برود؛ برای همین ازش پرسیدم: بابایی کدوم مادر بزرگ را میگویی؟

با دست به طرف ایستگاه برون شهری جنب مخابرات میبد اشاره کرد، نیست بابایی، مادر بزگ نیست.

تازه دوریالی ام افتاد، فهمیدم منظورش مادربزرگیه که این روزها در جراید و فضاهای مجازی شهرستان به ننه قمر معروف شده است و همگی تقریبا خوشحال از جابجایی آن؛ به یک  بهانه واهی! عدم انطباق با فرهنگ مردم میبد و دیگر هیچ.

و اما سوال از کسانی که عدم همخوانی زیباترین تندیس ساخته شده در این شهر را به دلایل هم خوانا نبودن با فرهنگ مردم شهرستان، مئسولان شهرداری را درزمان  نبود مدیریت عالی مجاب کردند تا به انتقال ننه قمر دوست داشتنی تن در دهند.

کدامیک از قسمتهای این پیکره با مردمان این شهر همخوانی نداشته است؟ چارقد تا زیر گلو بسته، چادر کامل و یا عینک پنس اون؛ گویا آقایان به چمدان آن گیر می دادند؛ در قضا ننه قمر یکی از نزدیکترین مجسمه هایی است که به مادر بزرگ های ما شباهت کامل دارد، باور ندارید نگاهی به مادر بزرگ هایی بیندازید که در تک تک خونه های ما زندگی می کنند.

هیچ می دانسنتید خواهر همین ننه قمر در یکی از بلوارهای مهم و زیبای مشهد در گوشه ای از پیاده رویی وسیع زندگی می کند؟

بیایید کمی دید خود را بازتر کنیم، میبد اینک مرکز قسمت بزرگی از استان یزد است که لقب بزرگ را یدک می کشد اینجا دیگر یک روستا و یا بخش بزرگ نیست. میبد باید در تمامی زمینه ها بالاخص زیبا سازی و مبلمان شهری همپای شهرهای بزرگ و حتی جلوتر از آن حرکت کند و تصور اینکه  صرف هزینه های زیاد در مورد زیباسازی این شهر ریخت و پاش بیت المال است یک نظر کاملا اشتباه و بی جا در مورد این شهر است توجه داشته باشید این شهر یک شهر توریستی است که روزانه دهها نفر از سراسر کشور و حتی جهان برای بازدید از آثار تاریخیش به آن سفر می کنند.

در پایان حذف مجسمه ننه قمر از یکی از ورودی های شهر که در معرض گردشگران داخلی و خارجی بود با توجیه دست و پا شکسته عدم همخوانی فرهنگی کار چندان پسندیده ای از نظر اکثر مردم شهر که به نوعی دوستش می داشتند نبود.