ABC News: پوتین هیچ وقت به اندازه زمان دیدار با رهبر ایران شاداب نبود!

خبرگزاری ایتارتاس (TASS) روسیه به نقل از “دیمیتری پسکوف” سخنگوی کاخ کرملین نوشت: گفتگو با رهبر عالی ایران بیش از یک ساعت و نیم و بیش از زمان برنامه ریزی شده به طول انجامید و فضای گفتگو بسیار مثبت بود.

جام: چنان که انتظار می رفت رسانه های جهان سفر پوتین به تهران و دیدار با رهبر معظم انقلاب را به صورت گسترده بازتاب دادند.

رویترز (Reuters) به نقل از خبرگزاری اینترفکس (Interfax) روسیه گزارش داد: طبق گفته سخنگوی کرملین، ولادیمیر پوتین و رهبر عالی ایران روز دوشنبه توافق کردند قدرت های جهانی نباید اراده سیاسی خود را بر سوریه تحمیل کنند.

یو اس ای تودی (USAToday) نوشت: پوتین به همراه هدایایی از ایران دیدار کرد.

این روزنامه نوشت: «پوتین با خود دو قرارداد برای ایران به همراه آورد که ایران مشتاقانه به دنبال آن بود» و در این باره به «رفع منع صادرات اورانیوم روسیه به ایران» و «شروع عملیاتی شدن تحویل اس-۳۰۰ به ایران» اشاره کرد.

شبکه ای بی سی نیوز (ABCNews) گزارش داد: «پوتین پس از دیدار با آیت الله خامنه ای بار دیگر اشاره کرد که روسیه با حذف اسد مخالف است.»

این شبکه بنا به گزارش تلویزیون روسیه نوشت: پوتین در دیدار با آیت الله خامنه ای گفته است: «هیچ کس نمی تواند و نباید از خارج نوعی از حکومت را بر مردم سوریه تحمیل کند یا تحمیل کند که چه کسی باید آن را کنترل کند. این مسئله باید تنها توسط مردم سوریه تصمیم گرفته شود.»

وب سایت این شبکه نوشت: «پوتین با این سفر درصدد است همزمان با بعضی تحرکات ژئوپولیتیک در منطقه، نزدیکی کشورش با ایران را به نمایش بگذارد. تصاویری که از این دیدار منتشر شده نشان می دهد پوتین و رهبر ایران صمیمانه در کنار یکدیگر نشسته اند و پوتین به طور نامعمولی سرزنده بود و لبخند بزرگی بر چهره داشت.»

جروزالم پست (JPost) نوشت: رهبر ایران سیاست های منطقه ای آمریکا را تهدیدی برای تهران و مسکو خواند. وی با اشاره به مذاکرات صلح پیشنهادی آمریکا برای پایان دادن به جنگ در سوریه گفت: ایالات متحده در تلاش است اهداف نظامی شکست خورده خود در سوریه را اکنون از طرق سیاسی جامه عمل بپوشاند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) نوشت: «سرنوشت اسد احتمالاً در صدر دستور کار این گفتگوها قرار دارد. گفتگوهای دوشنبه مطابق انتظار، بر بحران سوریه و طرح صلح بین المللی برای پایان دادن به درگیری متمرکز خواهد بود. سفر پوتین در حالی صورت می گیرد که روسیه، آمریکا، فرانسه و کشورهای دیگر در حال گفتگو بر سر اقدام مشترک احتمالی علیه داعش در پی حملات پاریس و سقوط هواپیمای روسیه در مصر هستند. دیدار پوتین همچنین در پی توافق بر سر طرح صلح ناتمامی جهت گفتگو میان اسد و دشمنانش انجام می گیرد.»

پایگاه اماراتی گالف نیوز (Gulfnews) در خبری با عنوان “سفر تاریخی پوتین به ایران” نوشت: روسیه به دنبال اتحادی بین المللی با ایران برای رسیدن به منافعش در اوکراین و سوریه است.  دستور کار دوجانبه در این دیدار مجموعه ای از مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی است که طی آن، مسائل مربوط به سیاست با آیت الله [خامنه ای ] و موضوعات اقتصادی با رئیس جمهور حسن روحانی و هیئت همراهش به مذاکره گذاشته خواهد شد.

به نوشته گلف نیوز، همکاری نظامی در سوریه و S-۳۰۰، درخواست پیوستن ایران به سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به عنوان رقیبی برابر ناتو، همکاری فنی و همچنین اقتصادی در حوزه تجارت به ویژه تولید هیدروکربن، و همکاری هسته ای از جمله در مورد نیروگاه بوشهر از جمله موضوعاتی است که در دستور کار دوکشور قرار دارد.

خبرگزاری ایتارتاس (TASS) روسیه به نقل از “دیمیتری پسکوف” سخنگوی کاخ کرملین نوشت: گفتگو با رهبر عالی ایران بیش از یک ساعت و نیم و بیش از زمان برنامه ریزی شده به طول انجامید و فضای گفتگو بسیار مثبت بود.

رهبران دو کشور در زمینه دیدگاه های خود درباره روابط دوجانبه، از جمله در موضوع همکاری تجاری و اقتصادی به تبادل نظر پرداختند و بر وجود تعداد بالای پروژه های بخش انرژی و دیگر بخش ها در دستور کار تأکید کردند. بنا به گفته [آیت الله] خامنه ای، سطح کنونی همکاری ها به طور واضح با ظرفیت دو کشور هماهنگ نیست و رهبر عالی ابراز امیدواری کرد گفتگوهای امروز میان پوتین و روحانی به کلید خوردن همکاری در زمینه های جدید در حوزه روابط دوجانبه تجاری و اقتصادی بینجامد.

سخنگوی کرملین همچنین گفت که طرف ایرانی تلاش های طرف روسی برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران را ستود. گفتگو بیشتر بر موقعیت های بحرانی کل منطقه متمرکز بود و اول از همه وضعیت سوریه به بحث گذاشته شد. دیدگاه ها با جزئیات بسیار بالا رد و بدل شدند و بر اتفاق نظر مسکو و تهران درباره غیرقابل قبول بودن تحمیل گزینه های خارجی برای حل و فصل سیاسی در سوریه و لزوم حل این بحران توسط مردم سوریه تأکید کردند.

ایتارتاس همچنین اشاره کرد “یوری اوشاکوف” معاون رئیس جمهور روسیه هفته گذشته گفت پوتین و آیت الله خامنه ای مطابق برنامه بر روی همه موضوعات مرتبط در حوزه همکاری های دوجانبه، همکاری تجاری و سرمایه گذاری، انرژی هسته ای، تولید نفت و گاز، و همکاری نظامی و فنی مذاکره خواهند کرد.

پایگاه خبری بلومبرگ (Bloomberg) نوشت: روسیه از گفتگو با رهبر عالی ایران آیت الله علی خامنه ای به دنبال تقویت هم پیمانی راهبردی خود با جمهوری اسلامی است. رؤسای شرکت های نفت و گاز روسیه گازپروم (Gazprom) و روس‌نِفت (Rosneft) پوتین را در سفر یک روزه خود به ایران همراهی می کنند.

بلومبرگ همچنین افزود: سفر پوتین به ایران برای استفاده حداکثری از آزادی عمل جدیدی است که بعد از توافق هسته ای در ایران به وجود آمده و مداخله نظامی روسیه در سوریه نیز در دو ماه گذشته دو کشور را از نظر راهبردی به یکدیگر نزدیکتر کرده است.

این پایگاه به نقل از “دیمیتری روزوگین” معاون نخست وزیر روسیه نوشت وی گفته است: «انتظار ما این است که بعد از رفع تحریم ها ایران در بسیاری جهات بخصوص در زمینه مسائل با فناوری بالا مانند صنایع هوایی، هوافضا، رادیو و الکترونیک، و ساخت کشتی کار با روسیه را ترجیح دهد.

ایرانی ها بر نقش محوری روسیه در برداشتن تحریم ها تأکید دارند و بنابراین اگر فعال باشیم بازار جدیدی برای خود باز می کنیم. ما روی این مسئله حساب کرده ایم.روسیه چیزی در حدود ۴ میلیارد قرارداد طی سه سال و ۲۰ میلیارد دلار در طول دهه آینده را در رابطه با ایران در نظر دارد.»

گزارش شبکه راشاتودی از سفر پوتین به تهران

لینک دانلود ویدئو

شبکه تلویزیونی راشاتودی (RT) نیز درباره سفر پوتین به ایران، این مسئله را در سایه اخبار منتشر شده مبنی بر انهدام چند گروه تروریستی وابسته به داعش در مرزهای ایران ارزیاب کرد و از این جهت لزوم افزایش همکاری روسیه و ایران را یک ضرورت دانست.

این شبکه همچنین افزود مسکو ایران را کشوری کلیدی در مسائل بین الملل می داند و هم از این روست که در حل و فصل برنامه هسته ای این کشور به او کمک کرد.