ماهواره خریدم برای پخش مستقیم اذان کربلا!/ کانال‌های دیگر را بسته‌ایم!!!

این قصه پر غصه بسیاری از خانواده هایست که تا همین چندسال قبل برایشان ماهواره تابوی سخت زشت و پلشت و عمرا اجازه به خود میدادند در مدح آن سخنی بگویند ولی به مرور از نگاه کردن به اذان ضریح شش گوشه در فاصله ای دوساله میرسد به پخش رقص برای کودک ۵ساله!!

  • مصطفی قاسمی پور

خریده ایم برای دیدن پخش مستقیم اذان کربلا، نمیدانید چه صفایی دارد، کانالهای دیگر را بسته ایم و فقط همین شبکه های برون مرزی مذهبی!! را نگاه میکنیم……..

یکسال بعد و در جواب به این پرسش که چرا بقیه کانالها باز شده؟……. خوب دیدیم ما خودمان عقل و فهم داریم چرا مثل اون بنده خدا زمان پیامبر پنبه تو گوشمون کنیم، لذا نه اینکه ما محو تحلیل سیاسی اونا بشیم بالاخره باید بدونیم بیگانه در مرد ما چی میگه؟تازه ما فقط کانالهای سیاسی و مذهبی رو نگاه میکنیم!!…….

۶ماه بعد از این یکسال…… تو فلان سریال شبکه من و تو که ما هرشب میبینیم قصه اینه که….. و اینبار در جواب سوالم که پس چرا شبکه اجتماعی هم به مذهبی و سیاسی اضافه شده؟ میگوید چیز خاصی از سکس و… ندارند. مضامین بلند اجتماعی اون تازه شباهت زیادی به فرهنگ خودمون دارند!!! تازه ما خیلی دقت نظر داریم که بچه کوچکمون آهنگ و رقص شبکه های دیگه رو نگاه نکنه….

۶ماه پس از این ۶ماهی که بعد اون یکسال اولی گفتم…. فرزند۵ ساله براحتی انواع رقص رو میره، بی اختیار آهنگ آن ور آبی میخواند و به ناگاه رودروی والدین می ایستد، به آنها با بی حوصلگی تمام تشر میزند گارد بازنشدنی در مقابل تربیت میگیرد، والدین نمیتوانند مقاومتی در برابر این رفتار وی داشته باشند و عنان تربیت از دست آنها براحتی خارج میشود…. میگویم بعد از باز شدن کانال اجتماعی سیاسی مذهبی حالا چرا پای آهنگ رقص و سکس باز شده؟ میگوید در آشپزخانه کار میکنم وقتی آهنگ این شبکه ماهواره ای  برایش پخش راحت اون رو نگاه میکنه  مزاحم کارم نمیشه!!

سکانس تراژدی وار بالا بنظرم قصه پر غصه بسیاری از خانواده هایست که تا همین چندسال قبل برایشان ماهواره تابوی سخت زشت و پلشت و عمرا اجازه به خود میدادند در مدح آن سخنی بگویند ولی به مرور از نگاه کردن به اذان ضریح شش گوشه در فاصله ای دوساله میرسد به پخش رقص برای کودک ۵ساله!!

بعد از چندی اهل خانه شک میکنند به اخبار داخلی، بی بی سی فارسی میشود نقطه ثقل تحلیل و بررسی, صدای آمریکا تحلیل بروزتری ارائه میکند نسبت به ۲۰و۳۰خودمان. البته نظام متهم میشود به پنهان کاری!! اهل خانواده کم کم تبدیل میشوند به پای ثابت سریالها و تیکه های بدون صحنه!! ۱۴ شبکه فارسی زبان اجتماعی کارکن. و در فرآیندی غم انگیز با شیبی باور نکردنی کل خانواده بسوی سقوطی میروند که بازگشتی ازآن متصور نیست. استرس ناشی از دیدن این سقوط باعث میشود تا به قول روان شناسان اجتماعی فرد بیشتر به این شبکه ها سوق یابد چون احساسی غریب به او میگوید راه بازگشتی نیست لذا با خیالی راحت به اتفاق زن و فرزند تخمه میشکنند و برنامه آن ور آبی میبینند!!

برایم جالب که چند روز قبل تو همین ابرکوه خودم از کشاورزی شنیدم که فردی اعدام شده و بعد زنده شده و حالا مراجع گیر دادن که باید دوباره اعدام بشه و کشاورزی دیگر پرسید تو از کجا میدونی و جواب داد: دیشب بی بی سی میگفت!! همینن خبر با همین رنگ و لعاب دیروز تیتر اول روزنامه شرق بود.دقت کنید خبری را که صبح جمعه کشاورز ابرکوهی برایم تعریف کرد صبح شنبه تو تهران تیتر اول شرق بود!!

حرف در این باره زیاد است و قبلا در مقاله ماهواره با طعم آب شور ذکر مصیبتی این چنین رفت. ماهواره یواش یواش به عضو اصلی اصلی ترین نهاد اجتماعی در اسلام یعنی خانواده تبدیل شده و اینک فرهنگ خود را به طیف عظیمی از جامعه ما دیکته کرده است. اولین و اصلی ترین ضربه این عضو نامحرم خانه، بهم خوردن سبک زندگیست. بهم خوردنی که اولین نشانه های آن، تغییر پوشش والدین و سپس تغییر اندیشه و نهایتا تغییر رفتاری آنهاست. سلسله تغییراتی که دست آخر منجر میشود به قضاوتهایی عجولانه و متعصبی، بزرگ شدن فرزندی برای والدین که کلی زحمت درست خواهد کرد و البته تنش های روحی و روانی درون زای خانواده.

متاسفانه در این مواقع والدین توجیهات خوبی هم دارند: باید فرزند زمان خود بود!. فرزندمان را دیگر نمیشود مثل قدیم تربیت کرد!. وقتی همه استفاده میکنند ما چرا نداشته باشیم؟و…..

کلام آخر: شبکه های ماهواره ای با بکارگیری بهترین رواشناسان در حوزه رنگ, د رحیطه گفتار و اجتماع با بکار گیری بهترین ایران شناسان اقدام به ساخت سریالهای اجتماعی میکنند. آنها برخلاف سریال پژمان ما میدانند کدام جمله را باید چون تیری به قلب خانواده ایرانی شلیک کرد؟ توپخانه رسانه ای آنها زبده ترین تحلیل گران رسانه به خدمت گرفته تا با پیچیده ترین شکل ممکن و با صرف روزها تلاش، شبهه ای را برای ما نهادینه کند و ما خیلی خیلی شوخی گرفته این قدرت خیلی خیلی نرم شبکه های ماهواره ای را!!

سریال، اخبار، آهنگ و حتی افتتاحیه جام جهانی و شاید کل تحلیل های مملکت را از کسانی میگیریم که تمامیت فرهنگ چند هزار ساله ما را شخم میزنند. ماهواره چون عروسکی زیباست که داخل آن بمبی خطرناک در حال انفجار است……. با هم تخمه میشکنند و قاه قاه کنان سریال اجتماعی میبینند.

___________________________

امام خامنه ای: امروز سلطه‌گران در همه جاى دنیا – هر جایى به تناسب – در فکر سلطه فرهنگیند؛ یک نمونه‌اش هم همین ماهواره است که حالا باز هم مى‌بینم بحث ماهواره را مطرح کرده‌اند. این منطق درست نیست که ما بگوییم چون تا پنج سال دیگر فنآورى ماهواره پیشرفت خواهد کرد و بدون بشقاب هم مردم ممکن است تصاویر ماهواره را بگیرند، پس از حالا جلویش را باز کنیم! این منطق، منطق صحیحى نیست. آن کسى که این منطق را مطرح مى‌کند، باید بگوید براى جلوگیرى از آن، چه کار تازه‌اى باید کرد. این منطق و استدلال، این‌گونه باید نتیجه بدهد. البته دشمن فنآورى را پیشرفته مى‌کند. در مقابل، شما باید فکر کنید که با تطوّر و پیشرفت فنآورى ماهواره، چه کارهایى را مى‌توانید انجام دهید تا از نفوذ ماهواره جلوگیرى کنید. اما این استدلال، که چون دشمن پیشرفت مى‌کند، پس ما بیاییم هر مانعى را از جلوِ راهش برداریم، منطقى نیست. این مانع، على‌العجاله مانع است. مثل این است که دشمن تا مرزهاى ما پیش آمده، آن وقت بگوییم، ما که نمى‌توانیم بیشتر از دو ساعت مقاومت کنیم، پس برویم! نه آقا! این دو ساعت را مقاومت کنید، شاید پیروز شدید. این چه حرفى است؟! قانون ممنوعیت ماهواره – که مجلس شوراى اسلامى، چند سال قبل از این، آن را تصویب کرد – یک قانون کاملاً درست و بجا بود. حدّاقلش این است شما توانسته‌اید چند سال این نفوذ را به عقب بیندازید و ان‌شاءاللَّه باز هم خواهید توانست.۲۸/۲/۱۳۷۸