تابلوهایی غیرمعقول در مسیر میبد-یزد که گاهی معیار پلیس هم قرار می گیرد!

جالب است که با قضاوت این تابلوها در مقطع یزد تا سه راهی طبس و نیز رکن آباد تا میبد ۹۹درصد رانندگان سواری متخلفند و در مقطع بین سه راهی طبس تا رکن آباد ۹۹درصد رانندگان متخلف نیستند!

بعد از ظهر پنجشنبه هفته پیش بود که به اتفاق خانواده، برای افطاری یکی از اقوام راهی یزد بودیم. هوا گرم بود و جاده میبد-یزد خلوت. نزدیکیهای یزد که رسیدیم ناگهان یک سرباز وظیفه نیروی انتظامی تابلوی ایستش را بلند کرد تا خودروی من را هم مانند تعداد زیاد ماشینهایی که متوقف کرده بود، اعمال قانون کند.

در آن مقطع از مسیر، جاده عریض و دارای سه لاین بود و من به خاطر داشتم که در آزادراهها که سه لاینی هستند، حداکثر سرعت، ۱۲۰کیلومتر در ساعت است که البته پلیس تا سرعت ۱۳۰کیلومتر در ساعت هم ایرادی نمی گیرد اما تابلوی حداکثر سرعتی که برای آن مقطع از جاده میبد-یزد زده بودند، حداکثر ۶۰کیلومتر بر ساعت بود! در حالی که من و قریب به اتفاق رانندگان دیگر با سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت از آنجا عبور می کردیم و همین مسئله باعث شد تا پلیس جلوی مرا بگیرد.

این تابلوهای حداکثر سرعت، قبلا کنجکاوی مرا به شدت تحریک کرده بود و من چند باری را تلاش کردم تا مطابق با همین تابلوها حرکت کنم اما نکته جالب آنجا بود که رانندگی وفق دستور این تابلوها از یزد تا سه راهی طبس به غایت، مضحک می نمود چرا که تابلوهای حداکثر سرعت در این محدوده و همچنین در محدوده رکن آباد تا میبد اصلا با واقعیات تطابق نداشت و همین باعث شد با سرعتی که من داشتم و در حالیکه در لاین سمت راست قرار داشتم، چندین بار رانندگان خودروهای دیگر و کامیونها که از سرعت لاک پشتی من کلافه شده بودند، بوق ممتد بزنند و چراغ بدهند.

با اندک تاملی هرکسی متوجه می شود هنگامی که این تابلوها نصب شده، کار کارشناسی چندانی نشده و دقیقا به همین خاطر است که قریب به اتفاق رانندگان -مخصوصا خودروهای سواری- هیچ اعتنایی به این تابلوها نمی کنند و در عین حال بسیار ایمن هم سفر می کنند.

پلیس هم که به خوبی به ناکارآمدی این تابلوها واقف است معمولا در مقطع بین سه راهی طبس تا رکن آباد مستقر می شود اما هر چند وقت یکبار هم ماموران نیروی انتظامی در مقاطعی که تابلوهای غیرمعقول حداکثر سرعت نصب شده می ایستند و به توقیف خودروهای متعدد می پردازند و اینجا است که مامور مربوطه نمی تواند سرش را بخاراند و پشت سر هم برای انبوه ماشینهایی که از تابلوهای محک پلیس تخلف کرده اند، قبض می نویسد.

جالب است که با قضاوت این تابلوها در مقطع یزد تا سه راهی طبس و نیز رکن آباد تا میبد ۹۹درصد رانندگان سواری متخلفند و در مقطع بین سه راهی طبس تا رکن آباد ۹۹درصد رانندگان متخلف نیستند! و جالبتراینکه در برخی از نقطه های این جاده ما با تابلوی شگفت آور حداکثر سرعت ۳۰کیلومتر در ساعت هم مواجه می شویم.

القصه! بعد از ظهر پنجشنبه هفته پیش یکی از آن روزهایی بود که پلیس محترم قصد کرده بود تا با اتکا به معیار این تابلوهای غیرکارشناسی رانندگان متعددی را جریمه کند که من هم یکی از آنها بودم. وقتی ماشین را کنار زدم و از ماشین پیاده شدم، متوجه سر و صداهای زیادی شدم و برای اولین بار با منظره ای بسیار زشت و تکاندهنده مواجه شدم…

ادامه دارد…