پشتوانه هر پیشرفتی، روح جهاد، شهادت طلبی و مقاومت و ایثار است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توطئه ها و سوابق سراسر دروغ و بی رحمی دشمنان در طول تاریخ خاطرنشان کرد: نباید احساس آسایس و آرامش داشت چرا که ما امروز دشمنان بزرگی داریم که هر لحظه منتظر ضربه زدن به نظام و انقلاب هستند.

امام جمعه میبد در خطبه های نماز وحدت آفرین جمعه این هفته با اشاره به مذاکرات ۱+۵ در ژنو سویس و جریان انرژی هسته ای ،‌ بر ضرورت دیپلماسی حکیمانه و نرمش قهرمانانه تاکید کرد و افزود: این از سیاست ماست و ما هرگز آن را نقد نمی کنیم .

به گزارش میبد آدینه ، خطیب جمعه میبد با بیان اینکه انقلاب اسلامی مبتنی بر حکمت و عقلانیت است و هنر امام و انقلاب اسلامی همین بود تصریح کرد : مقاومت ، شجاعت ، ایستادگی و پایداری ، اصل حرکت ماست و هر جا لازم باشد و دشمن آمادگی شنیدن سخن حق را داشته باشد با او سخن خواهیم گفت .

آیت الله اعرافی با اشاره به مواضع دشمنان در دفاع مقدس و حاضر نبودن بر شناختن حقوق ملت ایران و محکوم کردن شروع کننده جنگ گفت : آن دوران ، مقاومت و پایداری ملت ، صدام را به روزگار سیاه نشاند و سازمان های بین المللی را به اعتراف کشاند و دوره جدید هم در جایی که مصالح کشور اقتضا کند و دشمن قدمی به جلو بردارد انقلاب اسلامی و ملت ایران هم با حفظ منافع کشور قدم برخواهد داشت .

وی تصریح کرد : پشتوانه هر پیشرفتی ،روح جهاد،شهادت طلبی و مقاومت و ایثار است و باید این فرهنگ مقاومت و ایثار در نسل جوان و جامعه تبیین شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به توطئه ها و سوابق سراسر دروغ و بی رحمی دشمنان در طول تاریخ خاطرنشان کرد: نباید احساس آسایس و آرامش داشت چرا که ما امروز دشمنان بزرگی داریم که هر لحظه منتظر ضربه زدن به نظام و انقلاب هستند.

امام جمعه میبد با بیان اینکه با سخن گفتن با دشمن مشکلات حل نمی شود؛ اصل حل مشکلات را در گرو تلاش اقتصادی و علمی داخل کشور دانست و تصریح کرد : گروه مذاکره کننده و سیاستمداران باید با هوشیاری و دقت کامل و تحت فرمان مقام معظم رهبری  با دشمنان تعامل کنند .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه  افزود: ملت هم در چارچوب ترسیم نقشه مقام معظم رهبری با مسئولان باید همکاری کنند تا از عظمت و میراث عظیم شهادت و ارزشهای بزرگی که امروز ملت ما از آن بهره مند هستند از این عقبه عبورکنیم .

آب راهبردی ترین مسئله استان :

آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود ، مسئله آب استان را از مسائل راهبردی دانست و تصریح کرد : مانند همیشه یکی از مطالبات جدی مردم استان یزد از مسئولان کشور، ریاست جمهوری و هئیت دولت ، مسئله تامین آب است که باید مورد توجه باشد .

امام جمعه میبد با بیان اینکه استان یزد همواره استان فداکار و پیشرو فرهنگی و همراه نظام و کشور در همه مراحل بوده است و امروز هم این مردم نفس حضورشان در قلب کویر ، مقابله با کویر است اظهار داشت : این استانی که در قلمروهای مختلف اقتصاد و صنعت ، فعال و پویا و در خدمت کشور است ، انتظارش از دولت و نظام و مسئولان این است که در مقوله تامین آب ، این استان را مورد توجه خاص خود قرار دهند.

خطیب جمعه میبد ، مسئله آب را راهبردی ترین مسئله برای توسعه کشاورزی ، صنعت ، فضای سبز و حیات مردم دانست و افزود: امیدواریم در رفت و آمدها و گفتگوهای سیاسی ، مقوله آب استان یزد مغفول واقع نشود.

مدرسه و خانه دو معمار شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان :

آیت الله اعرافی در ادامه با گرامی داشت هفته پیوند اولیاء و مربیان ، بر شکل گیری بخشی از شخصیت کودکان در مهدهای کودک و آموزش و پرورش و بخشی دیگر در خانه و خانواده گفت : این دو معمار مدرسه و خانه باید افق های بلند را در آشنا سازی کودکان و نوجوانان با ارزشهای اخلاقی و دینی و علم و دانش ببینند و روش های پرورش آنها را با هماهنگی هم به کار بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هنر اولیا و مربیان همان فلسفه مهم تربیتی است که معماران مدرسه و سازندگان شخصیت کودکان و نوجوانان در محیط های آموزشی از یک سو و معماران شخصیت کودکان در خانه ها باید به آینده آنها چشم بدوزند تا آنها دانش و تربیت لازم را کسب کنند.

وی با اشاره به انواع خطرها و حجمه های اخلاقی دنیای امروز تاکید کرد : خانواده ها باید در راه و رسم تربیت کودکان ، رفت و آمدها، ارتباط با فضای مجازی و دوستان فرزندان خود با مدارس هماهنگ باشند و آنها را مدیریت کنند.

خطیب جمعه میبد ، اصل تربیت را رعایت ارزشهای الهی و مهذب بودن مربیان و مدیران و خانواده خواند و افزود: در دنیایی که موج فساد و فحشا و افسار گسیختگی بنیانهای خانواده و اخلاق را در معرض تهدید قرار داده است باید نسل جوان و نوجوان را با اخلاق و ارزشهای الهی و امر به معروف و نهی از منکر از این حوادث حفظ کرد .

سلامت جامعه در گرو ورزش :

آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود ، بیست و ششم مهر روز ورزش و جوانان را گرامی داشت و افزود: سلامت جامعه در ابعاد مختلف به ورزش و جوانان گره خورده است.

امام جمعه میبد با بیان اینکه علاوه بر مقوله ورزش قهرمانی،‌ ورزش عمومی در جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است گفت : نظام و دولت با رعایت کامل ارزشهای اخلاقی حجاب و عفاف باید شرایط ورزش عمومی و امکانات ورزشی را برای بانوان فراهم کند .

ایشان همچنین افزود: باید در محیط های آموزشی و دانشگاهها و محیط های عمومی شهر و روستا هم امکانات ورزشی مناسب مورد توجه قرار گیرد .

خطیب جمعه میبد در ادامه ضمن قدردانی از همه فعالیت های هیئت های ورزشی با اشاره به برخی از بداخلاقی ها در بعضی از رشته های ورزشی تصریح کرد : ورزش باید از همه این بداخلاقی ها پیراسته باشد و ارزشهای دینی و اخلاقی جای آن را بگیرد.

تقوا ضامن سعادت انسان :

آیت الله اعرافی در آغاز خطبه سیاسی نماز جمعه ، حرکت انسان به سمت خداوند بدون تقوا را غیرممکن دانست و افزود: هنگامی ما می توانیم به قله های بلند سعادت دست یابیم که در پیمودن دامنه این قله انرژی تقوا را در خود ایجاد کنیم چرا که موتور محرکه ما در این پرواز به سمت عالم غیب و قدسی ، تقوا و عبادت و ذکر خدا ، توجه به مرگ و مجموعه اعتقادات و اخلاقیات است که اگر داشته باشیم می توانیم مسیر را بدرستی طی کنیم که همه این مفاهیم در واژه زیبای تقوا جمع شده است و کسب تقوا بیت الغزل همه آیات قران است .

مناسبت ها:

عید قربان نماد فنای در ذات خدا:

خطیب جمعه میبد در ادامه میلاد امام هادی (ع) و دو عید بزرگ قربان و غدیر خم را گرامی داشت .

امام جمعه میبد گفت : عید قربان نماد فنای در ذات خدا و قربانی کردن همه محبوب ها در پیشگاه خداوند است و قهرمان آن ابراهیم خلیل الرحمن و اسماعیل ذبیح الله است .

ایشان با بیان اینکه این دو پیامبر بنیانگذار کعبه و بزرگانی بودند که سنت آنها در تاریخ باقی ماند افزود: عید قربان ، حج، خانه کعبه و عبادت کنندگان همه منظومه عبادتی است که باشخصیت ابراهیم و قهرمان توحید گره خورده است و اگر کسی اینقدر در عبادت محو شود ، خداوند او را الگو و اسوه قرار می دهد و این آزمونی بود که ابراهیم با همه سختی ها در عشق خدا همه دنیا را قربانی کرد و از آن  با سربلندی بیرون آمد.

عید غدیرخم ، نیاز عمیق بشر برای هدایت و سعادت بود :

آیت الله اعرافی ، عید بزرگ غدیرخم عید ولایت و امامت راه هم گرامی داشت و با بیان اینکه قهرمان عید غدیرخم هم پیامبر بزرگ اسلام و امیرالمومنین حضرت علی (ع) بودند افزود: پیام غدیرخم نیاز جامعه به الگو و اسوه و امام و رهبر و هدایتگر بود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه عید غدیرخم اراده شخصی پیامبر نبود بلکه اراده الهی و نیاز عمیق بشر برای هدایت و سعادت بود گفت : این اعیاد که قربانی کردن هوای نفس و نیاز جامعه به ضعامت و ولایت است باید زمینه ای برای تبیین مفاهیم دینی و ارزشهای متعالی به نسل نوجوان و جوان باشد .

خطیب جمعه میبد خاطرنشان ساخت : امروز هم که در مقوله ولایت و ضعامت انواع سوالها پدید آمده است و انواع شبهه در فضاهای مجازی در قالب های گوناگون پخش می شود باید نسل نوجوان و جوان و دانشجو که با این سوالات مواجه اند این اعیاد و مناسبت ها فرصتی برای نشر این فرهنگ و اندیشه ها و معارف الهی باشد .