مسئول انتقادپذیر

علی فلاح یخدانی

مجامع انسانی همواره به دنبال شناخت حق وحقیقت بوده و هستند. برای انسانهای خیلی مهم هست که چگونه بتوانند حق را بشناسند و در این راه دچار گمراهی و سردرگمی نشوند، زیرا حق وحقیقت در گفتار، میدان وسیعی است برای شرح و بسط و احساس تعلق نشان دادن به آن. از این‌رو امیر المؤمنین علیه السلام درباره حق فرموده اند : «در مرحله سخن و توصیف و شرح دادن و ذکر مزایا و خوبیها هیچ میدانی به وسعت میدان حق نمیرسد؛چقدر خوب و آسان می توان در اطراف حق گفت و نوشت و توصیف کرد که در اطراف هیچ چیز دیگر اینطور نمی توان میدان داری کرد؛هیچ چهره ای مانند چهره حق زمینه توصیف وستایش ندارد ولی در مرحله عمل هیچ میدانی از میدان حق تنگتر و صعب العبورتر نیست و چقدر عبور از آن گردنه ها دشوار است.»

در جامعه درباره رابطه متقابل مردم با مسئولین موضوعی به نام « نقد » مطرح می باشد که مهم‌تر از این، بازخورد آن یا همان «میزان انتقاد پذیری» طرف مقابل می‌باشد. در خیلی از مواقع دیده می شود که مسئولین و یا اشخاص تاثیرگذار دیگر در مقابل نقد منصفانه مردم و افراد دلسوز با تندی و لحن متعصبانه برخورد می‌کنند درصورتی‌که این درست در جهت خلاف گفته حضرت علی علیه‌السلام است که فرمود: « اهل حق هرگز از اینکه تذکری به آنها داده شود ناراحت نمی‌شوند و اگر کسی از عرضه داشتن حق بر او ناراحت می شود از عمل به حق به طریق اولی رو گردان است.»

حتی خود حضرت درباره شخص خودش از مردم میخواست تا هر نقد و تذکری دارند به او بگویند و می‌فرمود من از این انتقادها خوشحال می شوم.

حال میتوان در برخورد با مسئولین و شخصیتها با توجه به سیره علی علیه السلام معیار و ملاک خوبی برای محک زدن آنها داشت تا با بصیرت بیشتری افراد و نسبت آنها با حق را شناخت. جامعه اسلامی همواره محتاج مردم آگاه و مسئولین انتقادپذیر می باشد تا با همکاری یکدیگر باعث رشد و پیشرفت جامعه اسلامی شوند.