مسجد جامع رکن‌آباد از بهترین نمونه‌های گره‌چینی

معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزدگفت:گره چینی چوب از هنرهای ظریفی است که در عهد صفوی در استان یزد رواج پیدا کرده است. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دهقان گفت: در اصطلاح هنری، گره چینی از مجموعه ای از شکل های هندسی که با نظم، ترتیب، پیچ و […]

معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزدگفت:گره چینی چوب از هنرهای ظریفی است که در عهد صفوی در استان یزد رواج پیدا کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ دهقان گفت: در اصطلاح هنری، گره چینی از مجموعه ای از شکل های هندسی که با نظم، ترتیب، پیچ و شکل های هماهنگ، قرینه و از یک ترکیب هماهنگ، موزون و جذاب و با استفاده از خط های راست شکل گرفته است و رابطه تنگاتنگ این هنر با معماری اسلامی باعث رایج شدن این هنر در عهد صفوی در استان یزد گردیده است.

دهقان افزود: گره چینی چوب از هنر های ظریفی است که از اوایل دوره اسلامی در ایران رایج بوده و برخی پژوهشگران احتمال داده اند استفاده از این هنر از دوران خلفای عباسی آغاز شده و در قرن ششم تا هشتم هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده و از همان زمان به ایران رسیده است که بواسطه هنرمندانی علاقه مند و سخت کوش این هنر زیبا نسل به نسل به هنرمندان ما رسیده است و این در حالی است که امروزه از هنر گره چینی به‌طور معمول در ساخت درهای اماکن متبرکه، مقابر، منابر و از مشبک در پنجره‌های منازل، کاخ‌ها و نرده‌ها استفاده می‌شود و نخل‌سازی نیز از جمله تولیدات انحصاری گره‌چینان یزدی می‌باشد.

معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد خاطر نشان کرد: بهترین ماده اولیه ساخت گره چینی که مورد توافق و تأیید استادکاران چوب است، چوب درخت چنار است زیرا بافتی منسجم و از مقاومت بالایی برخوردار است که البته از چوب نارنج، گلابی، گردو، عناب و درخت های جنگلی ایران از نوع آزاد و راش نیز برای ساخت گره چینی استفاده می شود.

دهقان گفت: از بهترین نمونه های گره چینی به جا مانده از هنر نمایی هنرمندان یزدی در استان یزد می توان: درب و پنجره های باغ جهانی دولت آباد، خانه تاریخی لاریها، باغ خان، خانه تاریخی ملک التجار، مسجد جامع رکن آباد واقع در شهرستان میبد و مسجد ملا اسماعیل یزد اشاره نمود .