ما فاجعه منا را ازچشم اهل‌سنت و عرب نمی‌بینیم بلکه ازبی‌کفایتی آل‌سعود می‌دانیم

حجت الاسلام غفوری افزود : پیام هایی که منتشر شد این بود که ما نیازی به حج نداریم و می توانیم پول خود را در امور خیریه خرج کنیم و به اهل سنت ناسزا گفتند در حالی که بسیاری از جان باختگان اهل سنت بودند.

خطیب جمعه موقت میبد با بیان اینکه گویا صحنه کربلا قرار بود تکرار شود افزود : حجاج در زیر آفتاب ۴۴ درجه و با لب تشنه مانند برگ خزان یک به یک بی حال شدند و بدون آنکه طاقت کمک به یکدیگر را داشته باشند جان باختند.

امام جمعه موقت میبد در خطبه های نمازجمعه این شهرستان، عید ولایت عید غدیر خم را به همه شیعیان جهان بویژه خواهران و برادران نمازگزار تبریک گفت .

به گزارش میبد آدینه ، حجت الاسلام حبیب الله غفوری با اشاره به واقعه مصیبت بار منا که امت اسلام را عزادار کرد گفت : در طول تاریخ حج ، چنین واقعه ای با این حجم تلفات و جان باختگی حجاج پیش نیامده بود.

خطیب جمعه موقت میبد با بیان اینکه گویا صحنه کربلا قرار بود تکرار شود افزود : حجاج در زیر آفتاب ۴۴ درجه و با لب تشنه مانند برگ خزان یک به یک بی حال شدند و بدون آنکه طاقت کمک به یکدیگر را داشته باشند جان باختند و بی شک حضرت ولی عصر (عج) ناله های مظلومانه امت اسلام را با چشمان خود دیدند چرا که حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا گفته شده است که در عرفات ، مشعر و منا حضور می یابند .

امام جمعه موقت میبد گفت : اگر نگوییم تعمدی در بستن راه حجاج در کار نبود که شواهد و قواعد حاکی از این است ؛ باید هیئت های حقیقت یاب از کشورهای آسیب دیده تشکیل و برای بررسی دقیق فاجعه به عربستان اعزام شوند تا نتیجه را به دنیای اسلام اعلام کنند .

حجت الاسلام غفوری تصریح کرد : دولت عربستان باید مسئولیت اش را در قبال فاجعه منا بپذیرد و درصدد جبران آن برآید .

وی با اشاره به هشدار رهبر معظم انقلاب به دولت عربستان گفت : هر چند دولت عربستان بعد از حادثه خونبار منا رویه نامناسب و رفتار زشت در پیش گرفت اما با هشدار رهبر معظم انقلاب ، کاردار دولت عربستان با وزیر کشور ملاقات و پیام تسلیت دولتش را اعلام و جبران این حادثه را برعهده گرفت .

امام جمعه موقت میبد با تاکید بر اینکه چرا باید بعد از چند روز و هشدار رهبر معظم انقلاب دولت عربستان سر عقل بیاید گفت : در این واقعه دولت عربستان نشان داد که کفایت و صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارد و ملت ما و همه ملل اسلامی خواهان آن هستند که حرمین شریفین و مخصوصا مراسم حج ، از سوی مجمع بین المللی از کشورهای اسلامی اداره شود.

حجت الاسلام غفوری با اشاره به برخی فضاسازی ها در فضای مجازی از سوی دشمن در اختلاف افکنی بین امت اسلام گفت : بنده یقین دارم این کار سازمان موساد و امریکا و اسرائیل است و دولت باید پیگیری و مقصر اصلی را به مجامع بین المللی اعلام کند.

وی افزود : مسئولیتی که امروز متوجه ملت ماست بصیرت است و باید مواظب باشیم که حج میراث خدا و پیامبر و حضرت ابراهیم است را در سالهای آتی با قوت برگزار کنیم .

امام جمعه موقت میبد گفت : حادثه خونبار منا حادثه تلخ و بزرگی بود که دشمن دست به کار شد تا با پخش پیام هایی در فضای مجازی به اختلافات بین عرب و عجم و شیعه و اهل سنت دامن بزند .

حجت الاسلام غفوری افزود : پیام هایی که منتشر شد این بود که ما نیازی به حج نداریم و می توانیم پول خود را در امور خیریه خرج کنیم و به اهل سنت ناسزا گفتند در حالی که بسیاری از جان باختگان اهل سنت بودند.

خطیب جمعه موقت میبد تصریح کرد : ما این فاجعه را از چشم اهل سنت و عرب نمی بینیم بلکه از بی کفایتی ال سعود می دانیم .

حجت الاسلام غفوری خاطرنشان کرد : ما در حج امسال و در روز عید قربان ، ۴۶۵ نفر قربانی دادیم و شاید خیلی ها تصور هم نمی کردند ؛ که اعمال حج را هم به پایان نرسانند ؛ بنابراین هر لحظه انسان باید آماده باشد که اگر از سوی ملکوت اعلی دعوت شد بتواند به راحتی در پیشگاه خدا حاضر شود .

خطیب جمعه موقت میبد در ادامه با تسلیت به خانواده های جان باختگان حج امسال گفت : جان باختگان این واقعه اجر شهید دارند و چه مرگ با صفایی که با لباس احرام در روز عید قربان و در حال انجام اعمال حج و در مسیر رفتن برای انجام رمی جمرات برای حجاج اتفاق افتاد .

امام جمعه موقت میبد خاطرنشان کرد : خدای متعال شما بازماندگان را در معرض امتحان بزرگ قرار داد چرا که خدای متعال می فرماید : ما شما را امتحان می کنیم با نفس انفس و هر چند به خیلی از همسران این جان باختگان دشوار است که با هم رفتند و تنها برگشت و باید با صبر و استقامت و تلاش برای حفظ راه پیامبر و اهل بیت ما که ماندیم بتوانیم نقش خود را به خوبی در این حادثه ایفا کنیم.