شریعتمداری: ادامه سفر روحانی اهانت به مردم است

حسین شریعتمداری با انتقاد ادامه سفر رئیس جمهور به نیویورک پس از ضایعه شهادت صدها تن از حجاج ایرانی در منا گفت:ادامه سفر ایشان علاوه بر آن که در عرف دیپلماتیک اقدامی غیرقابل توجیه تلقی می شود، اهانت به مردم و بی اعتنایی به جانباختگان و خانواده های آنان نیز هست. سرپرست موسسه کیهان در […]

حسین شریعتمداری با انتقاد ادامه سفر رئیس جمهور به نیویورک پس از ضایعه شهادت صدها تن از حجاج ایرانی در منا گفت:ادامه سفر ایشان علاوه بر آن که در عرف دیپلماتیک اقدامی غیرقابل توجیه تلقی می شود، اهانت به مردم و بی اعتنایی به جانباختگان و خانواده های آنان نیز هست.

سرپرست موسسه کیهان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با انتقاد از ادامه یافتن برنامه سفر رئیس جمهور به نیویورک بعد از فاجعه بزرگ منا، گفت: پس از وقوع ضایعه جانسوز منا و شهادت صدها تن از حجاج ایرانی، انتظار آن بود که رئیس جمهور بلافاصله سفر خود را متوقف کرده و به کشور بازمی گشت.

وی افزود: ادامه سفر ایشان علاوه بر آن که در عرف دیپلماتیک اقدامی سئوال برانگیز و غیرقابل توجیه تلقی می شود، اهانت به مردم و بی اعتنایی به جانباختگان فاجعه منا و خانواده های آنان نیز هست.

شریعتمداری تصریح کرد: این بی اعتنایی در حالی است که روسای کشورهای دیگر در مواردی بسیار کم اهمیت تر از ضایعه بزرگی که برای مردم ایران اتفاق افتاده است، بلافاصله سفر و برنامه های از قبل برنامه ریزی شده خود را متوقف کرده و به منظور ابراز همدردی و همراهی با ملت خویش به کشورهای خود بازگشته اند.

وی گفت: به عنوان مثال بعد از گروگان گرفتن دادستان استانبول، رئیس جمهور ترکیه برنامه سفر خود به رومانی را نیمه تمام گذاشت و به کشورش برگشت. یا اوباما رئیس جمهور آمریکا که در مرخصی سالیانه به سر می برد بعد از شنیدن خبر تیراندازی در یک مدرسه آمریکا و کشته شدن چند دانش آموز، برنامه خود را لغو و به کاخ سفید بازگشت.

مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: پادشاه اردن هم که در سفر آمریکا به سر می برد زمانی که خبر سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش را شنید سفر خود را نیمه تمام گذاشت و به کشورش بازگشت. حتی حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان پس از کشته شدن چند نظامی افغانستانی توسط نیروهای آمریکایی بلافاصله سفر به چین را در میانه راه رها کرد و به کابل برگشت.

وی تاکید کرد: این یک اصل شناخته شده دیپلماتیک است و تعجب آور است بعد از فاجعه جانسوز شهادت و مجروح شدن صدها تن از حجاج ایرانی، آقای روحانی که از قضا بیش از همه روسای جمهور قبل بر رعایت مبانی دیپلماتیک و حفظ حرمت مردم ایران در جهان تاکید می ورزند، همچنان برنامه های عادی سفر خود را ادامه دادند.

شریعتمداری در پایان افزود: این بی اعتنایی زمانی دردناک تر می شود که حتی آقای ظریف وزیر امورخارجه نیز که همراه رئیس جمهور در سفر نیویورک به سر می برد، به ایران بازنگشت در حالی که به دلیل کشته و مجروح شدن صدها حاجی ایرانی در کشور سعودی به طور طبیعی ایجاب می کرد وزیر امور خارجه کشور برای پیگیری مسائل به کشور بازگردد نه این که وزیر بهداشت و ارشاد مامور پیگیری مسئله و سفر به عربستان شوند که متاسفانه دولت سعودی حتی ویزا هم به آنها نمی دهد.