اعتراض رهبر جدید حزب کارگرانگلیس به اعدام “نمر”

رهبر جدید حزب کارگر می گوید حکم به صلیب کشیده شدن نوجوان عربستانی، یک حکم وحشتناک و غیرقانونی است و دولت انگلیس باید برای جلوگیری از این فاجعه، اقدام کند. به گزارش جهان به نقل از فارس، «جرمی کوربین» رهبر جدید حزب کارگر انگلیس در نامه‌ای به «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور، اقدام عاجل لندن […]

رهبر جدید حزب کارگر می گوید حکم به صلیب کشیده شدن نوجوان عربستانی، یک حکم وحشتناک و غیرقانونی است و دولت انگلیس باید برای جلوگیری از این فاجعه، اقدام کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جرمی کوربین» رهبر جدید حزب کارگر انگلیس در نامه‌ای به «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور، اقدام عاجل لندن برای جلوگیری از گردن زدن و به صلیب کشیده شدن «علی النمر» را خواستار شد.

علی النمر برادرزاده روحانی شیعه بلندپایه و مخالف سرشناس دولت عربستان یعنی شیخ «نمر النمر» است.

دولت سعودی علی را به اتهام شرکت در تظاهرات ضدشاه و «شکستن بیعت با پادشاه» دستگیر کرده و بناست پس از گردن زدن، جسد وی در انظار عموم قرار گیرد؛ مجازاتی که گروه تروریستی داعش هم تاکنون چندین بار نمونه‌های مشابهش را انجام داده است.

در واکنش به این تصمیم آل‌سعود، رهبر جدید حزب کارگر انگلیس که گفتمانی متفاوت با سیاستمداران اصلی انگلستان دارد، توقف اجرای حکم را خواستار شده است.

به نوشته سایت شبکه بی‌بی‌سی، کوربین در نامه‌ای به کامرون نوشته است: «همانطور که شاید بدانید، همه فرجام‌خواهی‌های علی رد شده و امکان دارد که وی هر روزی، با یک روش واقعاً وحشتناک، اعدام شود.»

رهبر حزب کارگر از نخست‌وزیر خواسته که این موضوع را مستقیماً با مقامات سعودی در میان بگذارد و از آن‌ها بخواهد که «این حکم وحشتناک و غیرعادلانه» را تخفیف دهند؛ حکمی که به گفته کوربین در تناقض با حقوق بین‌الملل است.

کوربین در انتهای نامه خود آورده است: «با توجه به مخفی‌کاری سیستم سعودی که اجرای حکم اعدام را در هر زمانی ممکن می‌کند، شاید خانواده این جوان پس از اجرای حکم از مرگش آگاه شود. بنابراین اگر می‌خواهیم که از یک بی‌عدالتی محض جلوگیری کنیم، نباید وقت را تلف کرد.»

وزارت خارجه انگلیس به این درخواست کوربین واکنش نشان داده و گفته که موضوع را فوراً با مقامات سعودی در میان می‌گذارد.

این اولین موضع‌گیری «متفاوت» جرمی کوربین نیست. مواضع «ناهمخوان» وی از ۳ دهه پیش، اعتراض نمایندگان و دولتمردان انگلیس را برانگیخته است.

کوربین از مدافعان حقوق فلسطینی‌ها، مذاکره با ایران و عدم اعمال تحریم است.

هفته گذشته بود که یکی از ژنرال‌های ارتش انگلیس تهدید کرد که در صورت رسیدن کوربین به پست نخست‌وزیری، ارتش برای سرنگونی وی به «اقدام مستقیم» روی خواهد آورد.