استان‌ یزد با وجود تولید ۱۷۰۰تن زیتون فاقد حتی یک‌ واحد فرآوری‌ زیتون است

هم‌اکنون تنها بخشی از زیتون پرورش یافته توسط کشاورزان توسط پنج دستگاه روغن‌کشی که در شهرستان های یزد و تفت اردکان و میبد مستقر هستند، روغن‌کشی می‌شود و بقیه آن در برخی مناطق به روش‌های سنتی فرآوری می‌شود

مدیر صنایع کشاورزی جهادکشاورزی استان یزد گفت: با وجود تولید سالانه ۱۷۰۰ تن زیتون از باغات استان یزد، این استان فاقد حتی یک واحد فرآوری زیتون است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه یزد، “محمدرضا طاقه‌باف” در این باره گفت: با وجود این ‌که بالغ بر ۲۸۲۵ هکتار از باغات و اراضی استان زیر کشت زیتون قرار گرفته، تنها یک واحد در حال ساخت وجود دارد و متاسفانه تاکنون هیچ واحد فرآوری زیتون در این استان به بهره‌برداری نرسیده است.

download_health_03.1

وی با بیان تولید سالانه ۱۷۰۰ تن زیتون در استان، اظهار کرد: با توجه به نوع میوه و فرآورده‌های حاصل از آن باید به کیفیت آن در کنار کمیت توجه شود و با توجه به این که روغن زیتون در سلامت انسان‌ها بسیار تاثیرگذارتر از سایر روغن‌های نباتی است، باید به بحث کیفیت در زمینه تولید آن نیز نگاهی خاص داشته باشیم.

طاقه‌باف ادامه داد: از سوی دیگر سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هکتار به اراضی زیرکشت زیتون در این استان اضافه می‌شود که این امر نیز در افزایش سطح تولیدات زیتون بسیار موثر است.

وی گفت: با توجه به آمار و ارقامی که در مورد سطح زیرکشت و میزان برداشت محصول زیتون در استان یزد ارائه شده، وضعیت کشت و تولید این محصول مطلوب ارزیابی می‌شود اما آنچه این محصول را در مظلومیت نگه داشته است، عدم بهره‌مندی استان از واحدهای فرآوری است و این امر زیتون یزد را در حسرت فرآوری گذاشته است.

به گفته این مسئول، هم‌اکنون تنها بخشی از زیتون پرورش یافته توسط کشاورزان توسط پنج دستگاه روغن‌کشی که در شهرستان های یزد و تفت اردکان و میبد مستقر هستند، روغن‌کشی می‌شود و بقیه آن در برخی مناطق به روش‌های سنتی فرآوری می‌شود و بخشی از آن نیز به سایر استان‌ها ارسال و فرآوری می‌شود که این اقدام ارزش افزوده این محصول را برای استان یزد به ارمغان نخواهد آورد.

وی با اشاره به رعایت اصول فنی در زمان برداشت و مراحل تولید روغن زیتون در این استان، گفت: یزد در زمینه کیفیت روغن زیتون تولیدی، یکی از استان‌های برتر کشور است.

طاقه‌باف با تاکید بر این ‌که سازمان جهادکشاورزی آمادگی کامل دارد تا از متقاضیان سرمایه‌گذاری در این زمینه در سراسر استان حمایت لازم را به عمل آورد، پیش‌بینی کرد که با باردهی اقتصادی تمام باغات، تولید زیتون در استان به حدود ۱۰ هزار تن برسد که این میزان، نیاز استان به ۱۰ واحد فرآوری را قطعی می‌کند.